Στις προτεραιότητες του 2018 αναφέρθηκε σήμερα ο υπουργός οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης κατά την παρουσίαση του προϋπολογισμού στην ολομέλεια της βουλής. 

Σημείωσε ότι έπειτα από τρία χρόνια συνεχόμενης ανάπτυξης, στόχος για το 2018 είναι η μείωση της ανεργίας σε μονοψήφιο αριθμό, αλλά και η πραγματοποίηση νέων βημάτων προς την κατεύθυνση περαιτέρω φορολογικών ελαφρύνσεων. 

«Ένας από τους βασικούς στόχους για την επόμενη χρονιά είναι να μειώσουμε την ανεργία σε μονοψήφιο αριθμό και να φτάσουμε σε συνθήκες πλήρους απασχόλησης μέχρι το 2020», ανέφερε. 

Όπως είπε, το 2017 αποτελεί την τρίτη συνεχόμενη χρονιά ανάπτυξης ύστερα από την ύφεση που ξεκίνησε το 2009. 

Ειδικότερα, το 2015 η ανάπτυξη της οικονομίας έφθασε το 2%, το 2016 επιταχύνθηκε στο 3% και το 2017 αναμένεται να κυμανθεί στο 4% του ΑΕΠ. Συμπλήρωσε ότι οι εκτιμήσεις για το 2018 και επόμενη τριετία είναι εξίσου θετικές με αναμενόμενο ρυθμό ανάπτυξης που θα υπερβαίνει τα 3%. 

«Έχουμε αφήσει για τα καλά πίσω μας τη βαθιά και παρατεταμένη ύφεση που ξεκίνησε το 2009 και κράτησε μέχρι το 2014 και που οδήγησε σε μια ανεξέλεγκτη άνοδο της ανεργίας», είπε. 

Στην ομιλία του, ο κ. Γεωργιάδης υπενθύμισε ότι η Κυβέρνηση είχε εξαλείψει το δημοσιονομικό έλλειμμα «μια και έξω» μειώνοντας τις δημόσιες δαπάνες κατά 10%. 

«Και αυτό πρέπει να σας πω, δεν ήταν καθόλου εύκολο. Αλλά το κάναμε μόνο μια φορά. Δεν χρειάστηκε να επανέλθουμε με νέους φόρους και με νέες περικοπές που θα υπονόμευαν ακόμη περισσότερο την ήδη κλονισμένη εμπιστοσύνη», πρόσθεσε. 

Αναφέρθηκε και στις χθεσινές ανακοινώσεις για επίτευξη δημοσιονομικού πλεονάσματος 9,5% του ΑΕΠ μέχρι τον Οκτώβριο του 2017, για να συμπληρώσει πως «πετυχαίνουμε τους στόχους μας, όχι με φόρους και επιβαρύνσεις, αλλά μέσα από την ανάκαμψη». 

Ο ΥΠΟΙΚ σημείωσε πως η συνετή δημοσιονομική διαχείριση, δημιούργησε τα περιθώρια για την προώθηση 16 μέτρων πολιτικής, φορολογικών ελαφρύνσεων ή φορολογικών κινήτρων, όπως την κατάργησης της έκτακτης φορολογίας επί των μισθών του 2011, της κατάργηση της φορολογίας ακίνητης ιδιοκτησίας και την προώθηση φορολογικών εκπτώσεων για όλα τα νέα κεφαλαία που επενδύονται σε κάθε κυπριακή επιχείρηση, την επιταχυνόμενη απόσβεση για βιομηχανικά κτήρια και ξενοδοχεία. 

«Στόχος για το 2018, είναι να πραγματοποιήσουμε τα επόμενα βήματα προς την κατεύθυνση περαιτέρω φορολογικών ελαφρύνσεων», υπογράμμισε. 

Κοινωνικό μέρισμα στους πολίτες 

Όπως είπε ο κ. Γεωργιάδης το δημόσιο χρέος έχει καταστεί βιώσιμο και απολύτως διαχειρίσιμο και βρίσκεται ήδη κάτω από το συμβολικό όριο του 100%, δύο χρόνια νωρίτερα από τις εκτιμήσεις, ενώ άρχισαν οι πρόωρες αποπληρωμές δανεισμού προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Κεντρική Τράπεζα και το 2018 θα ξεκινήσει η εξόφληση του Ρωσικού δανείου. 

Συμπλήρωσε πως «οι αναβαθμίσεις από τους Οίκους Αξιολόγησης διαδέχονται η μια την άλλη και οι διεθνείς αγορές μας εμπιστεύονται ξανά», με τις αποδόσεις των κυπριακών ομολόγων στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων βρίσκονται πλέον στο 1.5%, που αποτελεί «το χαμηλότερο σημείο όλων των εποχών». 

«Κάπως έτσι ο φαύλος κύκλος της ύφεσης και των ελλειμμάτων μετατράπηκε σε ένα ενάρετο κύκλο σταθεροποίησης, ανάκαμψης και ανάπτυξης», είπε. 

Ο ΥΠΟΙΚ σημείωσε πως ο προϋπολογισμός του 2018 είναι πλεονασματικός, αφού προνοεί προβλεπόμενες δαπάνες €7.5 δισ. και προβλεπόμενα έσοδα €7.7 δισ. «Ο προϋπολογισμός του 2018, όπως και αυτός του 2016, όπως και αυτός του 2017, θα είναι ένας πλεονασματικός προϋπολογισμός», είπε. 

«Είναι», συνέχισε, «ένας προϋπολογισμός χωρίς ελλείμματα αλλά με περιθώρια. Ένας προϋπολογισμός που θα μας επιτρέψει να συνεχίσουμε να μειώνουμε φόρους, να προωθούμε έργα και πολιτικές και να στηρίζουμε την ανάπτυξη και την απασχόληση, αποδίδοντας έτσι ένα χειροπιαστό κοινωνικό μέρισμα στους συμπολίτες μας». 

Αποκρατικοποιήσεις και Cyta 

Ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στις αποκρατικοποιήσεις, λέγοντας αυτές που διασφαλίζουν τον ιδιοκτησιακό έλεγχο εκ μέρους του κράτους, «πρέπει ακριβώς να αντικρίζονται με τρόπο αδογμάτιστο, ως εργαλεία ανάπτυξης, μεταρρύθμισης και προσέλκυσης τεχνογνωσίας». 

Όπως είπε, αν και δεν υπάρχουν πλέον εισπρακτικοί λόγοι για μείωση μεριδίου της Cyta, «εξακολουθεί όμως να υπάρχει ανάγκη και μάλιστα πιεστική, για την ίδια την CYTA να απαλλαγεί από τα βαρίδια του κρατισμού, και να λειτουργήσει με την ευελιξία μιας ιδιωτικής εταιρείας, με παρουσία στρατηγικού συνεργάτη-επενδυτή έστω με μειοψηφική συμμετοχή, προκειμένου να διατηρήσει την προοπτική της, σε μια εξόχως ανταγωνιστική αγορά και σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον». 

Να μην γίνουμε ανυπόμονοι 

Αναφερόμενος στην προσπάθεια μείωσης του ιδιωτικού δανεισμού, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι δεν πρέπει να γίνουμε ανυπόμονοι, είτε εμείς, είτε οι εποπτικές αρχές στην Κύπρο και στην Ευρώπη και να σπρώξουμε είτε τις τράπεζες, είτε τους συνεργάσιμους δανειολήπτες πέραν των ορίων των αντοχών τους με τρόπο που θα υπονόμευε τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και την οικονομική προοπτική. 

«Η κυβέρνηση από την πλευρά της, είναι και πρέπει να είναι έτοιμη να εξετάσει με προσοχή κάθε νέα εισήγηση, κάθε νέο εργαλείο, αξιοποιώντας τα σαφώς βελτιωμένα δεδομένα της οικονομίας και του τραπεζικού συστήματος», πρόσθεσε. 

Χαρακτήρισε εξαιρετικά σημαντική την προοπτική εισόδου θεσμικών επενδυτών στη Συνεργατική Τράπεζα μέσα από τη διαδικασία που η τράπεζα έχει ήδη θέσει σε κίνηση. 

Πρόσθεσε ότι αυτό θα σηματοδοτήσει τη λήξη της περιόδου κρατικοποίησης της τράπεζας. 

«Γι’ αυτό εξακολουθώ να θεωρώ αναγκαία τη διατήρηση δεσμών και με μια διευρυμένη εγχώρια ιδιοκτησιακή βάση, παρά τις ενστάσεις που έχουν εγερθεί και γι’ αυτό έχει ετοιμαστεί προσχέδιο ειδικής νομοθεσίας που βρίσκεται στο στάδιο νομοθετικού ελέγχου», είπε. 

Αναφερόμενος στον προϋπολογισμό, είπε ότι αποτελεί την τεκμηριωμένη, κοστολογημένη βάση πάνω στην οποία «θα συνεχίσουμε μπροστά», χαρακτηρίζοντάς τον ως προϋπολογισμό ευθύνης και ανάπτυξης. 

Γύρισαν σελίδα οι τράπεζες 

Για τον τραπεζικό τομέα, είπε ότι έχει γυρίσει σελίδα και ο Συνεργατισμός έχει πετύχει άλματα προόδου από το 2013 ενώ επέστησε την προσοχή στις εποπτικές αρχές σε Κύπρο και Ευρώπη. 

Ο υπουργός σημείωσε ότι πρώτα απ’ όλα άλλαξε ριζικά το εποπτικό και ρυθμιστικό πλαίσιο. 

«Έγινε σαφώς πιο αυστηρό και απαιτητικό. Το τραπεζικό σύστημα της χώρας μας αποτελεί μέρος της Τραπεζικής Ένωσης και εποπτεύεται άμεσα ή έμμεσα από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα», είπε. 

Πρόσθεσε ότι ενθαρρύνθηκε η έλευση ξένων επενδυτών οι οποίοι διέθεσαν τα απαιτούμενα κεφάλαια. «Η κεφαλαιουχική επάρκεια του κυπριακού τραπεζικού συστήματος τον Δεκέμβριο του 2012 ήταν στο 4.5%, σήμερα είναι πάνω από 15%. Ο δείκτης φερεγγυότητας έχει υπερδιπλασιαστεί». 

«Άλλαξαν πολλά σε σχέση με την εταιρική διακυβέρνηση των τραπεζών. Κερδήθηκε ξανά η εμπιστοσύνη των καταθετών. Ο τραπεζικός δανεισμός είναι ξανά διαθέσιμος και μάλιστα με τα χαμηλότερα επιτόκια που είχαμε ποτέ στη χώρα μας. Αλλά ασφαλώς, οι διαδικασίες ελέγχου και έγκρισης δανείων είναι πλέον πολύ πιο αυστηρές και έτσι ακριβώς πρέπει να είναι», επεσήμανε τονίζοντας ότι «δεν πρέπει ποτέ να επιτρέψουμε την επανάληψη της αλόγιστης πιστωτικής επέκτασης, δηλαδή του υπερδανεισμού, που είχε χαρακτηρίσει την περίοδο πριν από την κρίση». 

Νομοσχέδιο για Συνεργατισμό 

Ο κ. Γεωργιάδης έκανε ειδική αναφορά στην κρατικοποιημένη Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα, λέγοντας ότι από το 2013 στον Συνεργατισμό «έχουν επιτευχθεί άλματα προόδου». 

Σημείωσε ότι η Συνεργατική έχει μεταμορφωθεί σε πραγματική τράπεζα, με νέες δομές, λειτουργεί πλέον κάτω από τον αυστηρό έλεγχο και εποπτεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, ενώ υπάρχει κεφαλαιουχική επάρκεια, και σημαντική ρευστότητα και σημείωσε ότι υπάρχει επιτάχυνση στη μείωση των ΜΕΔ. 

«Από την άλλη, προφανώς υπάρχουν δυσλειτουργίες και στρεβλώσεις που σχετίζονται με το γεγονός ότι Συνεργατική είναι σήμερα μια κρατικοποιημένη τράπεζα. Αυτή είναι μια κατάσταση που περιορίζει τις προοπτικές της πλήρους εξυγίανσης και της ανάπτυξης της τράπεζας», είπε, προσθέτοντας ότι γι’ αυτό το λόγο θεωρεί «εξαιρετικά σημαντική την προοπτική εισόδου θεσμικών και στρατηγικών επενδυτών στη Συνεργατική Τράπεζα». 

Είπε παράλληλα πως ο ίδιος εξακολουθεί να θεωρεί αναγκαία τη διατήρηση δεσμών και με μια διευρυμένη εγχώρια ιδιοκτησιακή βάση, παρά τις ενστάσεις που έχουν εγερθεί «και γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο έχει ετοιμαστεί προσχέδιο ειδικής νομοθεσίας το οποίο βρίσκεται στο στάδιο του νομοτεχνικού ελέγχου». 

Facebook Comments