Θετικά είναι τα σχόλια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας σχετικά με τη δημιουργία πλαισίου τιτλοποιήσεων και τα νέα καθήκοντα που ανατίθενται στην Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου.

Σε γνώμη που υπογράφει ο πρόεδρος της ΕΚΤ Mario Dragi αναφέρεται ότι τα καθήκοντα που ανατίθενται στην ΚΤ βάσει του σχεδίου νόμου αποτελούν νέα καθήκοντα. Εντούτοις, η ΕΚΤ αντιλαμβάνεται ότι ο λόγος της συγκεκριμένης ανάθεσης καθηκόντων συνδέεται με το ευρύτερο φάσμα αρμοδιοτήτων της όσον αφορά τη χρηματοπιστωτική εποπτεία στην Κύπρο και φαίνεται πως τα καθήκοντα αυτά συμπληρώνουν τις υφιστάμενες εποπτικές εξουσίες της επί πιστωτικών ιδρυμάτων, χρηματοδοτικών ιδρυμάτων και εταιρειών εξαγοράς απαιτήσεων. Η χρηματοδότηση των νέων καθηκόντων της ΚΤΚ συνάδει κατ’ αρχήν με τις διατάξεις του άρθρου 123 της Συνθήκης για την απαγόρευση της νομισματικής χρηματοδότησης.

«Είναι σημαντικό, πάντως, οι κυπριακές αρχές να διασφαλίσουν την επάρκεια πόρων της ΚΤ για σκοπούς εκτέλεσης των νέων καθηκόντων της, έτσι ώστε να μην επηρεάζεται η ικανότητά της να ασκεί τα σχετικά με το ΕΣΚΤ καθήκοντά της», τονίζεται.

Η ΕΚΤ επικροτεί τη θέσπιση του πλαισίου τιτλοποιήσεων στην Κύπρο ως μέσου που μπορεί να καταστήσει δυνατή την αποτελεσματική μεταβίβαση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, θέτοντάς τα εκτός του ισολογισμού των πιστωτικών ιδρυμάτων.

Αυτό καθ’ εαυτό το σχέδιο νόμου μπορεί να επηρεάσει θετικά τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα εφόσον πρόκειται να οδηγήσει σε μεταβίβαση των κινδύνων από μη εξυπηρετούμενα δάνεια, θέτοντάς τα εκτός των ισολογισμών των πιστωτικών ιδρυμάτων

Στις 3 Ιανουαρίου 2018 η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) έλαβε αίτημα του Υπουργείου Οικονομικών της Κύπρου για τη διατύπωση γνώμης σχετικά με σχέδιο νόμου περί τιτλοποιήσεων.

Στις 22 Φεβρουαρίου 2018 το Υπουργείο Οικονομικών υπέβαλε νέο αίτημα για τη διατύπωση γνώμης επί αναθεωρημένου κειμένου του σχεδίου νόμου.

Σκοπός του σχεδίου νόμου είναι η θέσπιση πλαισίου τιτλοποιήσεων στην Κύπρο για τη διευκόλυνση της δευτερογενούς αγοράς δανείων, η οποία με τη σειρά της μπορεί να συμβάλει στη μείωση των υψηλών επιπέδων μη εξυπηρετούμενων δανείων των κυπριακών τραπεζών. Το σχέδιο νόμου αναθέτει στην ΚΤΚ την εξουσία ρύθμισης και εποπτείας του πλαισίου τιτλοποιήσεων με σκοπό τη διασφάλιση της αποτελεσματικής λειτουργίας της αγοράς τιτλοποιήσεων στην Κύπρο.

Ειδικότερα, με το σχέδιο νόμου θεσπίζεται η διαδικασία βάσει της οποίας κάθε μεταβιβάζουσα οντότητα θα πρέπει να γνωστοποιεί στην ΚΤ την πρόθεσή της να προβεί σε τιτλοποίηση. Το σχέδιο νόμου ορίζει ότι η οντότητα ειδικού σκοπού για τιτλοποίηση (ΟΕΣΤ) την οποία συστήνει η μεταβιβάζουσα οντότητα μπορεί να αρχίσει τις δραστηριότητές της ως όχημα τιτλοποίησης μόνο εφόσον η τελευταία γνωστοποιήσει γραπτώς στην ΚΤΚ την πρόθεσή της να προβεί σε μία ή περισσότερες πράξεις τιτλοποίησης και υποβάλει τις πληροφορίες που απαιτούνται βάσει του σχεδίου νόμου.

Στην περίπτωση της παραδοσιακής τιτλοποίησης η γνωστοποίηση στην ΚΤ πρέπει να συνοδεύεται από τις απαιτούμενες πληροφορίες τις οποίες υποβάλλει η μεταβιβάζουσα οντότητα και οι οποίες επιτρέπουν στην ΚΤΚ να αξιολογήσει αν ο διαχειριστής της ΟΕΣΤ διαθέτει επαρκείς πόρους για την άσκηση των δραστηριοτήτων του και αν επιτυγχάνεται ορθή και συνετή διαχείριση της ΟΕΣΤ. Σε αυτές περιλαμβάνονται το ποσό και το είδος των πιστωτικών διευκολύνσεων που πρόκειται να τιτλοποιηθούν, η δομή της τιτλοποίησης και οι όροι έκδοσης των σχετικών χρηματοοικονομικών μέσων από την ΟΕΣΤ. Στην περίπτωση της σύνθετης τιτλοποίησης η γνωστοποίηση στην ΚΤΚ πρέπει να συνοδεύεται από τις πληροφορίες που απαιτούνται βάσει του σχεδίου νόμου ή τυχόν οδηγιών που η ίδια εκδίδει δυνάμει αυτού.

Η ΚΤ θα αξιολογεί τις πληροφορίες που λαμβάνει με γνώμονα την ομαλή λειτουργία της αγοράς τιτλοποιήσεων στην Κύπρο και την τήρηση των διατάξεων του σχεδίου νόμου και τυχόν οδηγιών ή κατευθυντήριων γραμμών που εκδίδονται δυνάμει αυτού. Εντός είκοσι ημερών από την περιέλευση της γνωστοποίησης στην ΚΤ αυτή οφείλει να ενημερώνει τη μεταβιβάζουσα οντότητα ως προς την απόφασή της να αντιταχθεί ή όχι στην τιτλοποίηση.

Η ΕΚΤ εκφράζει το έντονο ενδιαφέρον της για την τόνωση της ευρωπαϊκής αγοράς τιτλοποιήσεων κατά τρόπο βιώσιμο. «Μια υγιής ευρωπαϊκή αγορά τιτλοποιήσεων είναι σημαντική για την καλή λειτουργία των κεφαλαιακών αγορών στην Ένωση. Ιδίως σε συνθήκες περιορισμένης ικανότητας των πιστωτικών ιδρυμάτων να δανειοδοτούν την πραγματική οικονομία οι τιτλοποιήσεις μπορούν να λειτουργήσουν ως νέα πηγή χρηματοδότησης, αποδεσμεύοντας κεφάλαια για σκοπούς δανεισμού», σημειώνεται.

Η ΕΚΤ επιθυμεί να εκφράσει τους προβληματισμούς της ως προς την εξουσία της ΚΤ να αντιτάσσεται εκ των προτέρων σε ορισμένη τιτλοποίηση, σημειώνοντας, αφενός, ότι αυτό δεν συνηθίζεται στις ευρωπαϊκές αγορές τιτλοποιήσεων και, αφετέρου, ότι δεν αποσαφηνίζεται ο λόγος ανάθεσης της συγκεκριμένης εξουσίας στην ΚΤ. Ειδικότερα, η διάταξη του σχεδίου νόμου που υποχρεώνει την ΚΤΚ να εξετάζει αν η τιτλοποίηση επηρεάζει την ομαλή λειτουργία της σχετικής αγοράς στην Κύπρο φαίνεται μάλλον ασαφής και θα ήταν χρήσιμη η αποσαφήνισή της. Η ΕΚΤ σημειώνει επίσης ότι σκοπός των διατάξεων του σχεδίου νόμου που αφορούν τις διαδικασίες γνωστοποίησης μπορεί να είναι η διευκόλυνση της ΚΤ στην αξιολόγηση της συμμόρφωσης συγκεκριμένων υπόχρεων οντοτήτων, π.χ. των ΟΕΣΤ και διαχειριστών, με τις οικείες κανονιστικές απαιτήσεις. Εάν όντως αυτός είναι ο σκοπός, η ΕΚΤ προτείνει να διευκρινιστεί στο σχέδιο νόμου ότι η υποβολή των εγγράφων και στοιχείων αφορά τις κανονιστικές αυτές απαιτήσεις και ότι η μη συμμόρφωση των εν λόγω οντοτήτων με τις συγκεκριμένες διατάξεις μπορεί να οδηγήσει σε άρνηση της ΚΤΚ να τους χορηγήσει άδεια προκειμένου να προβούν σε τιτλοποίηση. Η διευκρίνιση αυτή θα μειώσει τις πιθανότητες ασαφειών στην αξιολόγηση των πλεονεκτημάτων κάθε περίπτωσης τιτλοποίησης. Σε περίπτωση που η υπό εξέταση διάταξη διατηρηθεί, και δεδομένου ότι το σχέδιο νόμου πρόκειται να έχει εφαρμογή και σε τιτλοποιήσεις που πραγματοποιούνται από πιστωτικά ιδρύματα άμεσα εποπτευόμενα από την ΕΚΤ, είναι αναγκαίο να αποφευχθεί τυχόν αλληλεπικάλυψη μεταξύ των αρμοδιοτήτων της τελευταίας και της ΚΤΚ. Η ΕΚΤ αντιλαμβάνεται ότι σκοπός της αιτούσας αρχής είναι πράγματι να περιορίσει τον ρόλο της ΚΤΚ βάσει του σχεδίου νόμου σε θέματα που δεν εμπίπτουν στο πεδίο των αρμοδιοτήτων της ΕΚΤ. Θα πρέπει επομένως να διευκρινιστεί ότι αποκλείεται η αλληλεπικάλυψη μεταξύ του κριτηρίου που αφορά την ομαλή λειτουργία της αγοράς τιτλοποιήσεων στην Κύπρο.

Η ΕΚΤ αντιλαμβάνεται ότι είναι αρκετά σύνηθες τα κυπριακά πιστωτικά ιδρύματα να χρησιμοποιούν το ίδιο περιουσιακό στοιχείο ως εξασφάλιση για τη χορήγηση περισσότερων διευκολύνσεων στον ίδιο δανειολήπτη (πολλαπλή κάλυψη, γνωστή ως «cross-collateralisation»), ως επί το πλείστον ακίνητη περιουσία. Ωστόσο, στις περιπτώσεις που η μεταβιβάζουσα οντότητα προτίθεται να τιτλοποιήσει τμήμα μόνον του ανοίγματός της έναντι ορισμένων οφειλετών, μπορεί να υπάρξει περίπτωση συρροής νομικών δικαιωμάτων της εν λόγω οντότητας και της ΟΕΣΤ επί της ίδιας εξασφάλισης.

Η ΕΚΤ θεωρεί ότι τα νέα καθήκοντα της ΚΤΚ συμπληρώνουν τις εποπτικές εξουσίες που αυτή ήδη διαθέτει όσον αφορά πιστωτικά ιδρύματα, χρηματοδοτικά ιδρύματα και εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων και, κατ’ επέκταση, συμβάλλουν στην ευρωστία της χρηματοπιστωτικής αγοράς και στη διαφύλαξη της εμπιστοσύνης στην αγορκαι, ως τέτοια, δεν αποτελούν καθήκοντα μη τυπικά για μια ΕθνΚΤ του ΕΣΚΤ. 3.2.3.

Facebook Comments