Μετά την εντυπωσιακή πρεμιέρα του κινεζικού γίγαντα ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης προ δυο εβδομάδων, σειρά είχαν να δοκιμάσουν την τύχη τους στις χρηματαγορές δυο γερμανικοί κολοσσοί του e-commerce: ο λόγος για τις εταιρίες Zalando και Rocket Internet που έκαναν το ντεμπούτο τους στη Φρανκφούρτη αυτή την εβδομάδα.

Εκ πρώτης όψης, και με δεδομένο ότι και οι δυο επιχειρήσεις δεν παρουσιάζουν αξιοσημείωτη κερδοφορία, το τεράστιο ενδιαφέρον που επέδειξαν οι επενδυτές δεν δικαιολογείται.

Η Zalando, που ειδικεύεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο υποδημάτων και ενδυμάτων κατέγραφε επί χρόνια απώλειες. Το θετικό πρόσημο στον ισολογισμό ήρθε όμως εγκαίρως, κατά την εισαγωγή της εταιρίας στο χρηματιστήριο. Στο δεύτερο τρίμηνο του έτους η Zalando παρουσιάζει κέρδη ύψους 29 εκατομμυρίων ευρώ.

Στην Rocket Internet τα πράγματα είναι διαφορετικά. Ο Όλιβερ Σάμουερ και τα δυο του αδέλφια αντιγράφουν γνωστά ηλεκτρονικά επιχειρηματικά μοντέλα και τα προσαρμόζουν στη συνέχεια για χώρες όπως τη Ρωσία και την Βραζιλία, όπου το ηλεκτρονικό εμπόριο κάνει τα πρώτα, δειλά του βήματα. Οι εταιρίες που έχουν ιδρύσει σημειώνουν μέχρι στιγμής απώλειες.

Η φούσκα της «νέας οικονομίας»

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η μετοχή της Rocket Internet είναι υπερτιμημένη, εκτιμά ο Τομπίας Κόλμαν, καθηγητής e-business στο Πανεπιστήμιο του Ντουίσμπουργκ-Έσσεν, σε συνέντευξή του προς τη Deutsche Welle: «Βρισκόμαστε σε ένα πεδίο το οποίο στην πραγματικότητα εξαρτάται από τις προοπτικές οι οποίες μπορούν να εξαργυρωθούν ανάλογα με το επιχειρηματικό μοντέλο. Η δημιουργία όμως αυτών των προοπτικών είναι απίστευτα δαπανηρή».

Παρόλα αυτά, γεγονός είναι ότι η σημερινή ευφορία στα χρηματιστήρια με το ηλεκτρονικό εμπόριο θυμίζει έντονα τα όσα διαδραματίστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1990 με τους δείκτες της «νέας οικονομίας». Η ραγδαία τότε ανάπτυξη της τεχνολογίας είχε οδηγήσει και στη Γερμανία στη δημιουργία του δείκτη Neue Markt. Η ευφορία κράτησε μερικά χρόνια με τις μετοχές των εταιριών της «νέας οικονομίας» να εκτοξεύονται καταρχήν σε δυσθεώρητα ύψη και στη συνέχεια να σκάνε σαν φούσκα. Ο σχετικός δείκτης καταργήθηκε στη Γερμανία το 2003.

Η ευφορία εκείνη φαίνεται να επιστρέφει σήμερα. Αρκεί κανείς να θυμηθεί τις περιπτώσεις του twitter και του facebook όταν έκαναν την εμφάνισή τους στα χρηματιστήρια, και φυσικά, της Alibaba στα μέσα Σεπτεμβρίου, που έσπασε κάθε ρεκόρ.

Και νέα φούσκα;

Ελλοχεύει λοιπόν ο κίνδυνος μιας νέας φούσκας, όπως εκείνη στις αρχές της χιλιετίας; Ο Τομπίας Κόλμαν είναι συγκρατημένα αισιόδοξος: «Έχουν περάσει 15 χρόνια. Τόσο οι επενδυτές όσο και οι επιχειρήσεις έχουν διδαχθεί πολλά έκτοτε. Στο μεταξύ γνωρίζουμε πως λειτουργούν ορισμένα πράγματα και πως όχι. Ως εκ τούτου λοιπόν δεν μπορεί κανείς να συγκρίνει τις δυο αυτές εποχές».

Με την εκτίμηση του καθηγητή συμφωνεί και ο γερμανός οικονομολόγος Κλέμενς Σκιμπίτσκι: «Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει τεράστιο μέλλον. Βλέπουμε πώς σήμερα κάποιες νέες σχετικά επιχειρήσεις, όπως η Google, το Facebook και η Amazon, επηρεάζουν τη ζωή μας. Το Facebook είναι 10 ετών, η Google γιόρτασε πρόσφατα τα 16α γενέθλιά της. Μέσα σε λίγα χρόνια κατάφεραν να γίνουν οι πιο πολύτιμες επιχειρήσεις του κόσμου. (…) Και συνεχίζουν να έχουν τεράστιες δυνατότητες».

Facebook Comments