Αυτές οι ιστορίες εκλογικής ετοιμότητας που τους ακούω χρόνια τώρα, με κάνουν και γελάω. Ο Κυριάκος, λέει, έθεσε την ΝΔ σε εκλογική ετοιμότητα. Ο Τσίπρας τον ΣΥΡΙΖΑ επίσης, αλλά αυτός το χει κάνει υπογείως και στα μουλωχτά για να μην τον πάρουν χαμπάρι και του χαλάσουν τον αιφνιδιασμό. Μάλιστα. Και τι ακριβώς σημαίνει εκλογική ετοιμότητα για ένα κόμμα;

Για την ηγεσία του, πράγματι σημαίνει διάφορα πρακτικά πράγματα. Να είναι έτοιμα τα προεκλογικά συνθήματα για να μην αναγκαστούν να τα γεννήσουν μέσα σ’ ένα βράδυ, να φτιαχτούν τα σενάρια των προεκλογικών σποτ που χρειάζονται χρόνο για να γίνουν σωστά, να προετοιμαστεί ένα πρόγραμμα προεκλογικών ομιλιών και περιοδειών του αρχηγού και των ηγετικών στελεχών, να ετοιμάσουν τις λίστες υποψηφίων βουλευτών, τις αφίσες όσο κι αν θεωρούνται πεπαλαιωμένο μέσο και να  στελεχώσουν τα τμήματα των social media που πράγματι έχουν ζωτικής σημασία στις μέρες μας. Αλλά ως εκεί. Όλα τα υπόλοιπα είναι για να ‘χουν να λένε κάτι οι δημοσιογράφοι.

Ούτε τα μεσαία στελέχη στις επαρχίες και τις γειτονιές θα έχουν να κάνουν κάτι διαφορετικό, ούτε τα μέλη θα στηθούν στις εξώπορτες των σπιτιών τους για να είναι έτοιμα να εφορμήσουν στον προεκλογικό αγώνα. Αυτά, να με συμπαθάτε, είναι λίγο αρλούμπες. Όταν δημοσιογραφικά λέμε ‘’ο αρχηγός έθεσε το κόμμα σε εκλογική ετοιμότητα’’, εννοούμε ότι απλώς ο αρχηγός πιστεύει ότι θα γίνουν σύντομα εκλογές και το λέει και στους υπόλοιπους να το ξέρουν. Όσο για αυτά που γράφονται ότι ‘’τα στελέχη δεν θα παραδοθούν στην καλοκαιρινή ραστώνη’’ είναι αέρας κοπανιστός. Τα στελέχη της μεν αντιπολίτευσης θα πάνε μια χαρά τις διακοπές τους, οι δε υπουργοί έτσι κι αλλιώς αποφεύγουν να κάνουν αποδράσεις διότι τους την έχουν στημένη και τους ξεφωνίζουν στο διαδίκτυο και στις εφημερίδες.

Αλλά αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία, είναι ότι οι κομματικοί μηχανισμοί πλέον δεν έχουν ιδιαίτερο ρόλο να επιτελέσουν. Οι εκλογές πλέον είναι υπόθεση του αρχηγού, πεντέξι κεντρικών στελεχών που η άποψη τους έχει αξία, της τηλεόρασης και των social media. Οι πάλαι ποτέ κινητοποιήσεις των μαζών που ήταν αποτέλεσμα κραταιών κομματικών μηχανισμών, σήμερα απλώς δεν υπάρχουν. Βέβαια, κάποιες αίθουσες γεμίζουν μέσα στην προεκλογική περίοδο, άντε και κάποιες πλατείες, όμως η συμμετοχή είναι πολύ μικρότερη από τα παλιότερα χρόνια και πάντως δεν γίνεται μέσω κομματικών καταλόγων.

Τα πράγματα πλέον είναι πολύ πιο απλά και άμεσα. Το κόμμα που έχει τον αέρα της νίκης κάνει μεγάλες –για τα δεδομένα της εποχής- σχεδόν αυθόρμητες συγκεντρώσεις, ενώ το κόμμα που κουβαλά την αρνητική ενέργεια της επερχόμενης ήττας, θα τρομάξει μέχρι να καταφέρει να μην εμφανίσει αποκαρδιωτική εικόνα. Όλα γίνονται μέσω fb, twitter και τηλεόρασης, ενώ τα προσωπικά δίκτυα και η αναγνωρισιμότητα καθορίζουν την εκλογή των προσώπων για τη Βουλή. Εκεί, στα πρόσωπα γίνεται μεγάλη μάχη, αλλά αυτό λίγη επίδραση έχει στο γενικό εκλογικό αποτέλεσμα.

Κατά τούτα, είτε ο Κυριάκος και ο Τσίπρας θέτουν σε εκλογική ετοιμότητα τα κόμματα τους είτε όχι, μικρή σημασία έχει. Η ΝΔ θα κάνει έναν εύκολο και νικηφόρο εκλογικό αγώνα, ο ΣΥΡΙΖΑ θα βουρλίζεται για να επιβιώσει πάνω από ένα ποσοστό του 20%. Οι μάζες θα ακολουθήσουν εύκολα τον Κυριάκο αυτή τη φορά, ο ΣΥΡΙΖΑ θα ξαναθυμηθεί τους καιρούς που οι συγκεντρώσεις του Συνασπισμού ήταν απλώς συναθροίσεις λίγων φίλων. Η αρνητική προπαγάνδα θα οργιάσει, τα τηλεοπτικά σποτ θα πάρουν την μερίδα του λέοντος σε χρήμα και κόπο των επιτελείων. Εν’ τέλει αυτές οι εκλογές θα ‘ναι πολύ απλές, το τοπίο που θα προκύψει μετά θ’ άξιζε τον κόπο να ξέρουμε από τώρα. Όλα τ’ άλλα είναι γνωστά.

Facebook Comments