Το διυπουργικό στην Ολομέλεια της Βουλής – Οι αλλαγές και όσα περιλαμβάνει

Σταματάκου Σταματίνα

Το διυπουργικό στην Ολομέλεια της Βουλής – Οι αλλαγές και όσα περιλαμβάνει, ειδήσεις από την ελλάδα, ειδησεις τωρα ελλαδα, τα τελευταια νεα τωρα, τηλεοραση, live tv, live streaming, web tv

Μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου της κυβέρνησης για το επιτελικό κράτος, σήμερα τίθεται στην Ολομέλεια της Βουλής το διυπουργικό νομοσχέδιο, αφού χθες ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από τις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές. Το διυπουργικό νομοσχέδιο περιλαμβάνει τις διατάξεις για την κυβερνησιμότητα της τοπικής αυτοδιοίκησης, που κλήθηκε να φέρει εις πέρας ο υφυπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος, και την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου.

Λόγω της απλής αναλογικής που έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ στις αυτοδιοικητικές  εκλογές οι δήμοι και οι περιφέρειες απειλούνταν με ακυβερνησία, εξού και η Νέα Δημοκρατία πριν καλά-καλά αναλάβει έσπευσε να διασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία της αυτοδιοίκησης.

Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, οι ρυθμίσεις κρίθηκαν αναγκαίες για να διασφαλιστεί η κυβερνησιμότητα στους 231 δήμους και στις επτά Περιφέρειες, όπου λόγω της απλής αναλογικής των τελευταίων αυτοδιοικητικών εκλογών, οι εκλεγμένοι δήμαρχοι και περιφερειάρχες δεν διαθέτουν την πλειοψηφία στα δημοτικά – περιφερειακά συμβούλια, καθώς δεν εξασφάλισαν από την Α’ Κυριακή τουλάχιστον 50%.

Με το νέο σχέδιο νόμου δίνεται η δυνατότητα σε δύο ή περισσότερες δημοτικές ή περιφερειακές παρατάξεις να συμπράξουν, υπό την προϋπόθεση ότι μια από αυτές είναι η παράταξη του δημάρχου ή του περιφερειάρχη αντίστοιχα με τη νέα παράταξη να λειτουργεί ως ενιαία και να λογίζεται ως η παράταξη με την οποία έχει εκλεγεί ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης για να καταστεί εφικτή η συγκρότηση των συλλογικών οργάνων, διατηρώντας ταυτόχρονα την αυτοτέλεια κάθε μιας από αυτές. Δηλαδή, με τη νομοθέτηση της «σύμπραξης δημοτικών παρατάξεων» ο δήμαρχος που εξελέγη στον Β΄ γύρο των εκλογών από την πλειοψηφία των τοπικών κοινωνιών μπορεί να διαμορφώσει μια πολιτική πλειοψηφία που θα στηρίζεται σε καθαρούς όρους, πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο που θα προκύπτει όχι με συμφωνίες κάτω από το τραπέζι , αλλά στη βάση κοινών προγραμματικών αρχών και θέσεων, πλειοψηφία προγραμματικής σύνθεσης μεταξύ δημοτικών παρατάξεων, με όρους δημόσιας διαφάνειας.

Η πλειοψηφία των μελών της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής προέρχεται από τον συνδυασμό με τον οποίο εξελέγη ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης. Βάσει των ρυθμίσεων που εισάγονται διασφαλίζεται ότι από τον συνδυασμό του δημάρχου ή του περιφερειάρχη θα προέρχεται η πλειοψηφία των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων των δήμων και των Περιφερειών, συμπεριλαμβανομένων των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης. Έτσι ενισχύεται η ομαλή λειτουργία των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού η νομοθετική πρόβλεψη  στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου και υπάρχει πλειοψηφία προσκείμενη προγραμματικά στον Δήμαρχο, ώστε να μπορεί να εφαρμόσει το πρόγραμμά του, για την υλοποίηση του οποίου τον εξέλεξαν οι πολίτες. Στην Οικονομική Επιτροπή μεταφέρονται αρμοδιότητες του Δημοτικού Συμβουλίου που δεν έχουν προγραμματικό ή κανονιστικό, αλλά διοικητικό χαρακτήρα ενώ, επίσης, μεταφέρονται αρμοδιότητες που αφορούν τη ρύθμιση της κυκλοφορίας στην πόλη.

Επίσης, υπάρχει πρόβλεψη ότι εάν η θέση του Δημάρχου μείνει κενή, νέος Δήμαρχος να εκλέγεται μεταξύ των συμβούλων του συνδυασμού του και όχι «μεταξύ των συμβούλων που έχουν εκλεγεί με τον πρώτο ή δεύτερο σε ψήφους συνδυασμό».

Πρόεδρος του συμβουλίου κοινότητας ορίζεται ο σύμβουλος του πρώτου κατά σειρά συνδυασμού που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς.

Μετατρέπονται σε εισηγητικές οι αποφασιστικές αρμοδιότητες του συμβουλίου κοινότητας, που αφορούν την κατανομή των ΚΑΠ και την εκτέλεση των έργων και δράσεων, ώστε να διατηρείται η προγραμματική ενότητα και η συνοχή του Δήμου και να επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας.

Προβλέπεται η Παράταξη του Δημάρχου να έχει την πλειοψηφία (των 3/5) των αιρετών μελών των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων και των συνδέσμων των ΟΤΑ.

Καταργούνται οι διατάξεις που αναφέρονται στον Δημοτικό Διαμεσολαβητή και επαναφέρονται οι διατάξεις  για τον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης.

«Στόχος της νομοθετικής μας πρωτοβουλίας για το πανεπιστημιακό άσυλο είναι να επαναφέρουμε τη κοινή λογική και να σταματήσει έτσι η στρέβλωση, η εργαλοποίηση και η μετατροπή του σε άσυλο ανομίας», τονίζει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.

Η επίμαχη διάταξη για το ακαδημαϊκό άσυλο, που αντικαθιστά την ισχύουσα αναφέρει:

«Ακαδημαϊκές ελευθερίες – Αναβάθμιση της ποιότητας του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος

1. Στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) κατοχυρώνεται και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία, η οποία αποτελεί θεσμική εγγύηση της αδέσμευτης και απαραβίαστης επιστημονικής σκέψης, έρευνας και διδασκαλίας.

2. Η ακαδημαϊκή ελευθερία, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών, προστατεύονται σε όλους τους χώρους των Α.Ε.Ι., έναντι οποιουδήποτε προσπαθεί να τις καταλύσει ή περιορίσει.

3. Εντός των χώρων των Α.Ε.Ι. οι αρμόδιες αρχές ασκούν όλες τις κατά νόμο αρμοδιότητές τους συμπεριλαμβανομένης της επέμβασης λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων».

Στο διυπουργικό νομοσχέδιο προβλέπονται επίσης:

  • Μειώσεις οφειλών σε ασφαλιστικά ταμεία από 5% στο 3%,
  • Τροποποιήσεις στο περιεχόμενο της ΚΥΑ για το Ελληνικό
  • Σύνδεση του μητρώου πολιτών που τηρείται στο υπουργείο Εσωτερικών και του Μητρώου του ΑΜΚΑ.
  • Κυρώσεις αλλαγών στον νέο Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου 27/6/2019.
  • Χορήγηση φαρμάκων από τα φαρμακεία της γειτονιάς για καρκινοπαθείς και όσους πάσχουν από σκλήρυνση κατά πλάκας.

Σημειωτέον ότι χθες κατατέθηκε στο νομοσχέδιο από τους υπουργούς Οικονομικών και Παιδείας, τροπολογία σύμφωνα με την οποία στη διάταξη του νόμου 4009/2011 για το ασυμβίβαστο προστίθεται και ο πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (Σ.Ο.Ε.) και αναστέλλεται η άσκηση των καθηκόντων του στα ΑΕΙ.

Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

Έντονες είναι οι αντιδράσεις από την αντιπολίτευση τόσο για τη διαδικασία του επείγοντος όσο και επί της ουσίας με τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Παύλο Πολάκη να κάνει λόγο για εκτροχιασμό της διαδικασίας, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση σπεύδει να ακυρώσει το πλαίσιο λειτουργίας του Κλεισθένη που δεν έχει καν εφαρμοστεί και παράλληλα να υποστηρίζει ότι κανένα επείγον δεν υπάρχει για πολλές διατάξεις του νομοσχεδίου όπως η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, η ψηφιακή πολιτική ή θέματα τουρισμού.

Ο κ. Πολάκης, κατηγόρησε ακόμα τη κυβέρνηση ότι ενώ στη διαβούλευση έδωσε ένα νομοσχέδιο με 74 άρθρα, στη Βουλή το έφερε με 107 άρθρα και ανέφερε «σοβαρή καταγγελία», όπως ο ίδιος είπε είπε, καθηγητών και πρυτάνεων ότι ήταν μπλοκαρισμένη η πλατφόρμα και δεν έκανε δεκτά άρθρα και προτάσεις που ήταν εναντίον της κατάργησης του ασύλου. Ο κ. Πολάκης δε δίστασε να βάλει στην κουβέντα ακόμη και τους ναζί, λέγοντας ότι μέχρι κι εκείνοι σεβάστηκαν το… άσυλο.

Κατά της συζήτησης με τη διαδικασία του επείγοντος, τάχθηκε η ειδική αγορήτρια του ΚΙΝΑΛ Ευαγγελία Λιακούλη, ενώ κι εκείνη ανέφερε ότι στη διαβούλευση ήταν λιγότερα τα άρθρα του νομοσχεδίου. Τάχθηκε «υπέρ της ανάγκης κατοχύρωσης της ακαδημαϊκής ελευθερίας στην έρευνα και τη διδασκαλία, καθώς και στην ελεύθερη διακίνηση των ιδεών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα» εκφράζοντας όμως έντονες επιφυλάξεις για τον τρόπο επέμβασης.

Ο Γιάννης Δελής από το ΚΚΕ χαρακτήρισε αστήριχτη την αιτιολογία της κυβέρνησης, κατηγορώντας την ότι «συνεχίζει την ίδια fast track διαδικασία του ΣΥΡΙΖΑ που κατήγγειλε ως αντιπολίτευση». «Το νομοσχέδιο αποτελεί άλλη μία απόδειξη της συνέχειας του κράτους, δηλαδή τη συνέχιση -με άλλους πρωταγωνιστές- της ίδιας αντιλαϊκής πολιτικής, που εξυπηρετεί τις ανάγκες του κεφαλαίου», επεσήμανε. «Ουσιαστικά δεν τίθεται θέμα κυβερνησιμοτητας καθώς ο δημοσιονομικός έλεγχος της Τοπικής Διοίκησης παραμένει ασφυκτικός και είναι ευθυγραμμισμένος με τους αντιλαϊκούς στόχους του κεντρικού κράτους», προσέθεσε.

Ο Κωνσταντίνος Μπούμπας από την Ελληνική Λύση δήλωσε ότι «μπαίνουν σοβαρά ζητήματα που αφορούν τη κοινωνία και έπρεπε να υπάρχει περισσότερος χρόνος για να γίνει γόνιμος διάλογος». Υποστήριξε ότι οι αλλαγές στον Κλεισθένη δεν πρέπει «να δημιουργήσουν κρεοντισμούς στους δήμους με δημάρχους, που θα είναι πειθήνια όργανα κομματικών εντολών». Για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, ο κ. Μπούμας δήλωσε ότι τι κόμμα του, δεν λέει να μπαίνει για «ψύλλου πήδημα» η αστυνομία ούτε και να εφαρμοστούν μόνο επιδερμικές ποινές και τόνισε την ανάγκη να μπει ένα τέλος στον φόβο που επικρατεί έξω και μέσα από τα πανεπιστήμια από έκνομες ενέργειες.

Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Σοφία Σακοράφα μίλησε για την ανάγκη «μιας διεξοδικής και ουσιαστικής συζήτησης που πρέπει να γίνει για τόσο σοβαρές αλλαγές και όχι να ακυρώνεται ο θεσμός της διαβούλευσης». «Πρωτάκουστο μεν αλλά υλοποιείται με αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο αφαιρεί βασικές αρμοδιότητες εκλεγμένων δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων, μεταβάλλει αρμοδιότητες εκλεγμένων οργάνων, περιφρονώντας τους πολίτες» δήλωσε και χαρακτήρισε ως απαράδεκτη την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου.

Ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκοςγια τον χαρακτήρα τού επείγοντος επεσήμανε ότι είναι απολύτως αναγκαίο να γίνει, καθώς από 1η Σεπτεμβρίου ξεκινά η θητεία των νέων δημοτικών αρχών που προέκυψαν από τις Αυτοδιοικητικές εκλογές της 7ης Ιουλίου και με τις διατάξεις του νομοσχεδίου διευκρινίζεται το νέο πλαίσιο λειτουργίας τους. Ο υφυπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος σε χθεσινή του συνέντευξη στο ΣΚΑΪ και τον Τάσο Τέλλογλου υπογράμμισε ότι «ο νέος Κώδικας της Αυτοδιοίκησης, στη συγκρότηση του οποίου προχωράμε, είναι ένα αποφασιστικό βήμα κατά της γραφειοκρατίας, που δεν γεννά μόνο καθυστερήσεις και ταλαιπωρία για τους πολίτες αλλά και αδιαφάνεια».

Το διυπουργικό νομοσχέδιο σήμερα τίθεται στην Ολομέλεια της Βουλής και αύριο θα ψηφιστεί, όπως όλα δείχνουν μόνο από τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.