Α. Ξενόφος (ΤΑΙΠΕΔ): «Ποια έργα θα στηρίξουν τον ρόλο της χώρας μας ως προορισμού κεφαλαίων»

MarketNews

Α. Ξενόφος (ΤΑΙΠΕΔ): «Ποια έργα θα στηρίξουν τον ρόλο της χώρας μας ως προορισμού κεφαλαίων», ειδήσεις από την ελλάδα, ειδησεις τωρα ελλαδα, τα τελευταια νεα τωρα, τηλεοραση, live tv, live streaming, web tv

Στην παραδοχή πως η υγειονομική κρίση έβαλε… φρένο στα σχέδια του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), προχώρησε ο πρόεδρός του, κ. Άρης Ξενόφος, εστιάζοντας, ωστόσο, στα έργα, που θα στηρίξουν τον ρόλο της χώρας ως προορισμού κεφαλαίων. Πρόκειται για τα τρία ενεργειακά έργα (ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΠΑ Εμπορίας και υποθαλάσσια αποθήκη Καβάλας) και τα τέσσερα έργα υποδομών (Εγνατία Οδός και λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας). «Ειδικά για τα περιφερειακά λιμάνια έχει ήδη δημοσιοποιηθεί η έναρξη των τριών διαγωνισμών στην ευρωπαϊκή πλατφόρμα TED και προσεχώς θα γίνουν οι επίσημες ανακοινώσεις», σημείωσε χαρακτηριστικά, στο πλαίσιο διαδικτυακής ενημέρωσης, με αφορμή την παρουσίαση μελέτης του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για τον αντίκτυπο του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων στην οικονομία και την κοινωνία, για να προσθέσει: «Τα λιμάνια Ηρακλείου και Βόλου θα ενταχθούν στο δεύτερο κύμα διαγωνισμών, που θα ξεκινήσει στις αρχές του 2021, ενώ μετά το φθινόπωρο θα έχουν ληφθεί οι προσφορές για την Εγνατία Οδό».

Σύμφωνα δε, με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Ριχάρδο Λαμπίρη, πολύ σύντομα οι ενδιαφερόμενοι θα λάβουν το τελικό σχέδιο παραχώρησης, με τον προτιμητέο επενδυτή να ορίζεται μέχρι τα τέλη του 2020.

«Δυστυχώς, από τον περασμένο Μάρτιο, η υγειονομική κρίση περιόρισε σημαντικά τα περιθώρια να συνεχίσουμε την υλοποίηση αποκρατικοποιήσεων με τους ρυθμούς, που είχαμε σχεδιάσει. Παρόλα αυτά, ακόμα και μέσα στη δίνη του κορονοϊού, συνεχίζουμε να εργαζόμαστε μεθοδικά, συντονισμένα και αποτελεσματικά προς την κατεύθυνση αυτή», σχολίασε από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομικών, κ. Χρήστος Σταικούρας, αναφερόμενος αφενός,

  • στη συνέχιση, παρά τις αντίξοες διεθνείς συνθήκες, αποκρατικοποιήσεων, όπως είναι η Μαρίνα Αλίμου κ.ά.,
  • στην ψήφιση στη Βουλή διατάξεων, με τις οποίες προωθείται η επένδυση στο Ελληνικό, αίρονται σημαντικά εμπόδια, που καθυστερούσαν την αξιοποίηση καίριων περιφερειακών λιμένων της χώρας – όπως των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Βόλου – και διευκολύνεται η διενέργεια δημόσιων πλειοδοτικών διαγωνισμών.

Ισχυρό το «αποτύπωμα» σε οικονομία και απασχόληση

«Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων έχει ισχυρές θετικές επιδράσεις στην ελληνική οικονομία, με σαφή κοινωνικά οφέλη, σε μία ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο». Αυτό είναι το συμπέρασμα της μελέτης του ΙΟΒΕ, με τίτλο «Η μακροοικονομική και κοινωνικοοικονομική επίδραση του προγράμματος αξιοποίησης της περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου». Ειδικότερα:

  • Ενίσχυση του ΑΕΠ κατά περίπου ένα δισ. ευρώ ετησίως κατά μέσο όρο την περίοδο 2011-2019
  • Την ίδια περίοδο, η μέση επίδραση στην απασχόληση πλησίασε τους 20.000 πλήρως απασχολούμενους.

«Οι επιδράσεις από τις ιδιωτικοποιήσεις δεν περιορίζονται στο χρονικό διάστημα, που ολοκληρώνεται κάθε συναλλαγή, αλλά εκτείνονται χρονικά στο μέλλον και σε πολλές περιπτώσεις ενισχύονται διαχρονικά», σημειώνει το Ίδρυμα.

Θέτοντας, μάλιστα, στο επίκεντρο συγκεκριμένες ιδιωτικοποιήσεις, το ΙΟΒΕ επισημαίνει:  

Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς

Το αναπτυξιακό σχέδιο του ΟΛΠ προβλέπει την υλοποίηση επενδύσεων, με συνολικό προϋπολογισμό 621 εκατ. ευρώ έως το 2034, με υψηλότερο ύψος το 2022 (120 εκατ. ευρώ). Επιπλέον, υπό την προϋπόθεση εξομάλυνσης των οικονομικών συνθηκών μετά την πανδημία, εκτιμάται ότι η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος θα οδηγήσει σε υψηλότερα επιχειρηματικά έσοδα προς το τέλος της δεκαετίας κατά 140 εκατ. ευρώ, με το υψηλότερο ποσοστό εσόδων να προέρχεται από τις προβλήτες για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων (96,1 εκατ. ευρώ). Ήδη, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ έχει οδηγήσει σε θεαματική αύξηση του όγκου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εγκαθιστώντας το λιμάνι του Πειραιά στην 4η θέση στην Ευρώπη (από 17η θέση το 2007) και στην 1η θέση στη Μεσόγειο. Όσον αφορά στις ευρύτερες επιδράσεις από την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ στο σύνολο της οικονομίας, ο αντίκτυπος από τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση στο ΑΕΠ της χώρας αναμένεται να ξεπεράσει τα 375 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα 10ετίας, από 90 εκατ. ευρώ το 2018. Σε όρους απασχόλησης, η συνολική επίδραση αναμένεται να υπερβεί τις 5.500 θέσεις εργασίας.

Περιφερειακά αεροδρόμια

Η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport Greece αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις, που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Για τον εκσυγχρονισμό, την ανάπτυξη και την επέκταση των υποδομών των αεροδρομίων, η εταιρεία υλοποιεί επενδύσεις, που θα ξεπεράσουν τα 463 εκατ. ευρώ έως το τέλος του 2020. Επιπλέον, με την ένταξη νέων δρομολογίων, την ενίσχυση του δικτύου με την προσθήκη νέων αεροπορικών εταιρειών και τα προγράμματα κινήτρων προς τις αεροπορικές εταιρείες, η Fraport Greece συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της εγχώριας και της διεθνούς κίνησης. Ήδη από το 2019 η συνολική επίδραση της παραχώρησης στο ετήσιο ΑΕΠ της χώρας φτάνει τα 300 εκατ. ευρώ, ενώ σε μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα αναμένεται να φτάσει τα 630 εκατ. ευρώ. Σε όρους απασχόλησης η συνολική επίδραση φτάνει τις 7.200 θέσεις εργασίας το 2019, ενώ αναμένεται να ξεπεράσει τις 11.600 σε 10ετή ορίζοντα. Ιδιαίτερα ισχυρές είναι οι επιδράσεις στις περιφερειακές ενότητες Θεσσαλονίκης και Δωδεκανήσου (51 εκατ. ευρώ και 45 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ το έτος 2018 και περίπου 1.300 θέσεις εργασίας σε κάθε περιφερειακή ενότητα). Λαμβάνοντας υπόψη και το μέγεθος της τοπικής οικονομίας, ισχυρές είναι οι επιδράσεις και στις περιφερειακές ενότητες Κερκύρας και Ζακύνθου (περίπου 1,2% του ΑΕΠ και 1,3% της απασχόλησης αντίστοιχα).

Αστήρ Παλάς Βουλιαγμένης

Η ιδιωτικοποίηση της Αστήρ Παλάς Βουλιαγμένης ΑΞΕ έχει σημαντική θετική επίδραση στα επιχειρηματικά έσοδα της εταιρείας, μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών ανακαίνισης τη διετία 2017-2018 (27,6 εκατ. ευρώ το 2019). Προς το τέλος της πρώτης 10ετίας της λειτουργίας του ξενοδοχειακού συγκροτήματος υπό τη νέα μετοχική σύνθεση και υπό την προϋπόθεση της πλήρους ανάκαμψης μετά την πανδημία του COVID-19, η διαφορά από το εναλλακτικό σενάριο εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 35 εκατ. ευρώ. Μαζί με τις επενδύσεις, που εκτελέστηκαν για τη ριζική αναβάθμιση του συγκροτήματος, εκτιμάται ότι η συνολική επίδραση στο ΑΕΠ ανέρχεται σε 107 εκατ. ευρώ το 2018 και αναμένεται ότι θα διαμορφωθεί στο ύψος των 50 εκατ. ευρώ ετησίως σε ορίζοντα 10ετίας από την ιδιωτικοποίηση. Σε όρους απασχόλησης, η συνολική επίδραση υπολογίζεται σε 3.200 το 2018 και αναμένεται να σταθεροποιηθεί μεσοπρόθεσμα στο ύψος των 1.000 θέσεων εργασίας. Αυξημένα είναι και τα καθαρά δημοσιονομικά έσοδα, παρά την απώλεια εσόδων από μερίσματα, κατά περίπου 13 εκατ. ευρώ.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ

 Η αυξημένη δραστηριότητα στις σιδηροδρομικές υπηρεσίες, που προσφέρει η εταιρεία, επιφέρει ενίσχυση του ΑΕΠ της χώρας με 27 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ η συνολική αυτή επίδραση στο ετήσιο ΑΕΠ αναμένεται να φτάσει τα 86 εκατ. ευρώ σε μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα. Αντίστοιχα, σε όρους απασχόλησης αναμένεται ότι οι θέσεις εργασίας θα είναι αυξημένες κατά 1.400.

Περιφερειακά λιμάνια

Η δραστηριότητα στα 10 περιφερειακά λιμάνια, που έχουν τη μορφή ανώνυμων εταιρειών και ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ, παρουσιάζει αυξητικές τάσεις την τελευταία πενταετία, το ύψος των επενδύσεων, ωστόσο και η αξιοποίηση της δυναμικότητας των λιμένων βρίσκονται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Επιπλέον, η σύνδεση των λιμένων με άλλες υποδομές στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι ελλιπής, με αποτέλεσμα οι θετικές αλληλεπιδράσεις με άλλες παραγωγικές δραστηριότητες τοπικά και ευρύτερα στην εθνική οικονομία να είναι πολύ περιορισμένες. Η εισροή νέων κεφαλαίων, η ενισχυμένη εταιρική διακυβέρνηση και η ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών από στρατηγικούς επενδυτές με μακροχρόνιο όραμα για τη λειτουργία των περιφερειακών λιμένων μπορεί να συμβάλλει με αποτελεσματικό τρόπο στην ουσιαστική αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της χώρας.  

Αγγελική Βελεσιώτη