Νέα αύξηση, της τάξης του 6%-10%, εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν οι ελληνικές εξαγωγές το 2013, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Δημήτρη Λακασά, ο οποίος επισήμανε ακόμη ότι μεταξύ 2008 και 2012, δηλαδή στη διάρκεια της κρίσης, η αξία των πωλήσεων ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό αυξήθηκε σε απόλυτους αριθμούς κατά 10 δισ. ευρώ, φτάνοντας στα 27 δισ. πέρυσι (+59%).

Στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, τόνισε ότι ο εθνικός στόχος της Ελλάδας πρέπει να είναι η αύξηση των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών στο 45% του ΑΕΠ μέχρι το 2020, έναντι 27% σήμερα.

«Η εικόνα της Ελλάδας προς τα έξω βελτιώνεται σταθερά»

Ο στόχος για αύξηση των εξαγωγών διευκολύνεται από τη σταθερή βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας προς τα έξω. «Δώδεκα μήνες πριν, η εικόνα της ελληνικής οικονομίας ήταν εντελώς κατεστραμμένη […] Τώρα υπάρχει σταθερή βελτίωση εικόνας. Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Κίνα συνέβαλε θετικά προς αυτή την κατεύθυνση σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά αυτή η στρατηγική θέλει σταθερότητα», είπε χαρακτηριστικά.

Τα τρόφιμα ναυαρχίδα των εξαγωγών στη θέση της κλωστοϋφαντουργίας

Κατά τον ίδιο, ο κλάδος των τροφίμων «είναι πλέον ξεκάθαρα η ναυαρχίδα των ελληνικών εξαγωγών, έχοντας υποκαταστήσει την κλωστοϋφαντουργία», που μέχρι κάποια χρόνια πριν πρωταγωνιστούσε, ενώ υπάρχει ως προς έναν βαθμό μετατόπιση από τις ανεπτυγμένες προς τις αναπτυσσόμενες αγορές.

Ενδεικτικό της γενικότερης δυναμικής που δημιουργείται στον τομέα των εξαγωγών είναι και το γεγονός ότι μόνο την τελευταία διετία πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 150 νέες εγγραφές εξαγωγικών επιχειρήσεων στα μητρώα του ΣΕΒΕ, έναντι ελάχιστων διαγραφών.

Πλεόνασμα σε 9 από τις 13 περιφέρειες

Στο μεταξύ, από την ανάλυση περιφερειακών εξαγωγικών επιδόσεων, που έκανε το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ προκύπτει ότι εννέα από τις 13 περιφέρειες της Ελλάδας εμφάνισαν πέρυσι πλεόνασμα, ενώ το 2011 πλεονασματικές ήταν οι οκτώ (προστέθηκε η Ήπειρος). Ελλειμματικές παραμένουν Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησος, Κεντρική Μακεδονία και Αττική.

Παράλληλα, 11 από τις 13 περιφέρειες (εξαιρούνται ανατολική Μακεδονία-Θράκη και Στερεά Ελλάδα) βρίσκονται σήμερα πάνω από το αντίστοιχο επίπεδο εξαγωγών του 2008, χρονιά στην οποία η ελληνική οικονομία μπήκε σε τροχιά ύφεσης.

Το 63% των ελληνικών εξαγωγών πραγματοποιείται από την Αττική και την Κ. Μακεδονία. Ωστόσο, σημαντική είναι πλέον και η συνεισφορά της περιφέρειας Πελοποννήσου, η οποία όμως οφείλεται κυρίως στον κλάδο των πετρελαιοειδών (λόγω των διυλιστηρίων). Από το σύνολο των περιφερειών, ιδιαίτερα σημαντική είναι η άνοδος της Πελοποννήσου (28,3%), καθώς και της Αττικής και της Κ. Μακεδονίας (σχεδόν 14%).

Οι «μπροστάρηδες»

Για τις περιφέρειες Αττικής, Στερεάς Ελλάδας, Δυτικής Ελλάδας και Δυτικής Μακεδονίας, η ανάκαμψη των εξαγωγών ξεκίνησε μόλις το 2011.

Η Πελοπόννησος, το Ιόνιο, το Ν. Αιγαίο και η Θεσσαλία ήταν οι περιφέρειες που σημείωσαν σημαντική αύξηση εξαγωγών την τελευταία πενταετία και μάλιστα μεγαλύτερη από τον εθνικό μέσο (άνω του 30%).

Ανοίγματα προς Ασία, Μ. Ανατολή, Ρωσία

Για τις περισσότερες περιφέρειες, η ΕΕ-27 παραμένει ο κυριότερος στρατηγικός εταίρος σε επίπεδο εξαγωγών. Εξαίρεση αποτελούν οι Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, Δυτική Μακεδονία, Θεσσαλία και Νότιο Αιγαίο, που πλέον πραγματοποιούν σημαντικές πωλήσεις σε αναδυόμενες, δυναμικές αγορές, όπως η Ασίας, η Μ. Ανατολή, η Ρωσία και η Β. Αμερική.

Για την περαιτέρω βελτίωση της εικόνας, ο κ. Λακασάς ζήτησε –μεταξύ άλλων- την αποκατάσταση της ρευστότητας μετά την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών («στην Ελλάδα οι εξαγωγείς δανείζονται κεφάλαια κίνησης με κόστος τριπλάσιο του γερμανικού και διπλάσιο του ισπανικού») και την εφαρμογή εθνικής στρατηγικής εξαγωγών για το rebranding της Ελλάδας στο εξωτερικό.

Η περίπτωση της Κίνας

Ο κ. Λακασάς αναφέρθηκε, τέλος, στην αγορά της Κίνας, όπου η προοπτική είναι όπως είπε πολύ ευοίωνη («μόνο πέρυσι οι εξαγωγές τροφίμων και ποτών αυξήθηκαν κατά 232%»), αλλά πρόσθεσε ότι χρειάζεται συστηματική προετοιμασία. «Η κυβέρνηση είναι για να ανοίγει πόρτες και ο ιδιωτικός τομέας για να ακολουθεί και να κλείνει δουλειές», κατέληξε.

Θεσσαλονίκη, Πειραιάς μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά στις θαλάσσιες μεταφορές

Εξάλλου, ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ εξέφρασε την πεποίθηση ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα μπορούσε σήμερα κάλλιστα να είναι στη θέση εκείνου του Πειραιά, «αν δεν είχαν γίνει τα λάθη του 2008» (σ.σ. που είχαν τότε οδηγήσει στην αποχώρηση των υποψήφιων επενδυτών).

Πρόσθεσε ότι, σε σχέση με τον Πειραιά, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης βρίσκεται 500 χλμ. πλησιέστερα στις αγορές της Ευρώπης, που αποτελούν στόχο για την Κίνα «και τα 500 χλμ. σε όρους τόσο μεταφορών, όσο και περιβαλλοντικούς είναι πολλά».

Πειραιάς και Θεσσαλονίκη ίσον Ρότερνταμ και Αμβέρσα

Πάντως, η έλευση της Cosco στον Πειραιά δεν απειλεί, κατά τον κ. Λακασά να βγάλει τη Θεσσαλονίκη από τον «χάρτη» του διεθνούς επενδυτικού ενδιαφέροντος, καθώς τα δύο λιμάνια θα μπορούσαν, υπό προϋποθέσεις, να λειτουργούν συμπληρωματικά. Πώς; «Αν η χώρα πετύχει να προωθήσει την ανάπτυξη της ως διαμετακομιστικό κέντρο, Πειραιάς και Θεσσαλονίκη θα μπορούσαν να λειτουργούν ταυτόχρονα, όπως το Ρότερνταμ και η Αμβέρσα», εξήγησε.

Αναφερόμενος στον κυβερνητικό σχεδιασμό για την αξιοποίηση του ΟΛΘ, χαρακτήρισε ως «προτιμότερη» τη μέθοδο της τμηματικής παραχώρησης λιμενικών χρήσεων, αντί της πλήρους παραχώρησης του «πακέτου». Σε κάθε περίπτωση, πρόσθεσε, «για εμάς το σημαντικό είναι το λιμάνι να αποκτήσει τον στρατηγικό ρόλο που πραγματικά έχει στην περιοχή». Από εκεί και πέρα, βασικό είναι να έρθουν νέες ναυτιλιακές γραμμές και επενδυτές με τεχνογνωσία για την αξιοποίηση της προνομιακής θέσης του λιμανιού.

Ο κ. Λακασάς εξέφρασε τη γενικότερη ικανοποίησή του «για τη στρατηγική η οποία διαφαίνεται να ακολουθείται τους τελευταίους μήνες αναφορικά με την προσέλκυση Άμεσων Ξένων Επενδύσεων, επεσήμανε ωστόσο ότι προτεραιότητα για την κυβέρνηση θα πρέπει να είναι η άμεση ενίσχυση των υγιών παραγωγικών και εξωστρεφών επιχειρήσεων της χώρας», γιατί απέδειξαν τις αντοχές τους στην κρίση.

Επισήμανε, τέλος, τα προβλήματα που δημιουργούν στους εξωστρεφείς επιχειρηματίες της Βόρειας Ελλάδας οι ελλιπείς αεροπορικές συνδέσεις της Θεσσαλονίκης με το εξωτερικό.

«Σήμερα, για να πας απ΄ τη Θεσσαλονίκη στο Μπέρμιγχαμ, χρειάζεσαι την ίδια ώρα που χρειάζεται η διαδρομή Βιέννη- Μπουένος Άιρες», είπε χαρακτηριστικά.

Facebook Comments