Καλούγκα, 170 χιλιόμετρα νότια της Μόσχας. Εδώ βρίσκεται το πιο σύγχρονο εργοστάσιο της Volkswagen στη Ρωσία. «Θα μπορούσα να μείνω εδώ για όλη μου τη ζωή» λέει ο 47χρονος διευθυντής του εργοστασίου Γιερν Κουχ, ο οποίος έχει προσλάβει συνολικά 400 εργαζόμενους στο νέο εργοστάσιο.Τα εγκαίνια έγιναν μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο και σύμφωνα με τον προγραμματισμό η Καλούγκα πρόκεται να παράγει 600 κινητήρες την ημέρα, δηλαδή 150.000 τον χρόνο.

Φαίνεται ότι το σκάνδαλο τον ντιζελοκινητήρων, αλλά και η οικονομική κρίση, δεν έχουν επηρεάσει τη ρωσική αγορά. «Στη Ρωσία πωλούνται πολύ λίγα οχήματα με κινητήρες ντίζελ, επομένως το σκάνδαλο δεν μας επηρεάζει ιδιαίτερα» επισημαίνει ο Μάρκους Οσεγκόβιτς, επικεφαλής της ρωσικής θυγατρικής της Volkswagen. Σύμφωνα με τον 48χρονο Οσεγκόβιτς οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων οχημάτων δεν ξεπερνούν το 3% του συνολικού τζίρου της εταιρίας στη ρωσική αγορά.

Η Volkswagen έχει καθιερωθεί ως ένας από τους μεγαλύτερους επενδυτές στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας στη χώρα, ήταν βασικός χορηγός στους χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Σότσι το 2014 και συνεχίζει να είναι χορηγός της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου της Ρωσίας. Τα μοντέλα της Volkswagen θεωρούνται αξιόπιστα, ενώ ιδιαίτερα δημοφιλή είναι τα οχήματα 4×4 λόγω της κακής κατάστασης του οδικού δικτύου στις παρυφές των ρωσικών μεγαλουπόλεων. Αυτό που ανησυχεί τη ρωσική θυγατρική της Volkswagen δεν είναι τόσο το σκάνδαλο των ρύπων, όσο η οικονομική συγκυρία στην ίδια τη Ρωσία. «Για εμάς η κρίση άρχισε το 2013» λέει χαρακτηριστικά ο Μάρκους Οσεγκόβιτς. Το 2012 η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είχε καταγράψει ρεκόρ στις πωλήσεις με 320.000 οχήματα, με αποτέλεσμα η Ρωσία να αναδειχθεί στην πέμπτη μεγαλύτερη αγορά για τον όμιλο Volkswagen. Ωστόσο, από το 2013 ο τζίρος μειώνεται συνεχώς. Το 2014 οι πωλήσεις έπεσαν στα 260.000 αυτοκίνητα, ενώ στην περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2015 καταγράφεται νέα μείωση 38% σε σχέση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2014. Μήπως ευθύνονται γι αυτό οι ευρωπαϊκές κυρώσεις κατά της Ρωσίας λόγω της κρίσης στην Ουκρανία;

Κρίσιμα τα επόμενα δύο-τρία χρόνια

Για τον Μάρκους Οσεγκόβιτς ο λόγος είναι μάλλον η συνεχής υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου και η επακόλουθη συνεχής υποτίμηση του ρωσικού νομίσματος. Στις αρχές του 2014 ένα δολάριο ισοδυναμούσε με 45 ρούβλια, ενώ σήμερα αντιστοιχεί με 70 ρούβλια. Αν προσθέσουμε σε αυτήν την εικόνα και έναν πληθωρισμό που φτάνει το 15%, είναι εύκολα αντιληπτό γιατί στραγγαλίζεται η αγοραστική δύναμη των Ρώσων. «Αναγκαστήκαμε κι εμείς να προχωρήσουμε σε περικοπές» λέει ο επικεφαλής της ρωσικής θυγατρικής της Volkswagen. Μεταξύ άλλων καταργήθηκαν εκατοντάδες θέσεις εργασίας στα ρωσικά εργοστάσια της επιχείρησης. Ακόμα και στο νέο εργοστάσιο της Καλούγκα σταμάτησε μία από τις τρεις βάρδιες παραγωγής. Ωστόσο, η συνολική επένδυση ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ δείχνει ότι η Volkswagen «πιστεύει στη Ρωσία» όπως λέει ο Μάρκους Οσεγκόβιτς.

Ο δρόμος προς τη γραμμή παραγωγής περνάει από την αποκαλούμενη «οδό Πούτιν». Πριν από μερικά χρόνια ο πρόεδρος της Ρωσίας είχε περάσει από αυτόν τον διάδρομο για να επισκεφθεί το εργοστάσιο, ενώ στις αρχές του 2015 είχε εγκωμιάσει τη δραστηριότητα των γερμανικών επιχειρήσεων, οι οποίες φαίνεται να επιμένουν στη ρωσική αγορά, παρά την κρίση και τις πολιτικές αντιπαραθέσεις. O Μάρκους Οσεγκόβιτς επισημαίνει ότι «δεν χρειάζεται και να τρελαθούμε με την κρίση». Το σχέδιό του είναι απλό: «Θα επιβιώσουμε στη βαρυχειμωνιά της οικονομικής κρίσης που έρχεται για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια. Μετά μας περιμένει η ανάκαμψη».

Facebook Comments