Αποζημίωση για τους επιβάτες για καθυστερήσεις σε πλοία και τρένα

MarketNews

Και οι επιβάτες των πλοίων αλλά και των υπεραστικών λεωφορείων και των πούλμαν στην χώρα μας έχουν από φέτος δικαίωμα αποζημίωσης, υπό προϋποθέσεις, εάν το ταξίδι τους καθυστερήσει ή ακυρωθεί.

Η ευρωπαϊκή χάρτα δικαιωμάτων των επιβατών επεκτείνεται εκτός των επιβατών αεροπορικών εταιρειών και στους επιβάτες των παραπάνω μεταφορικών μέσφων, σύμφωνα με την ανακοίνωση της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ολοι οι επιβάτες πλέον προστατεύονται από διευρυμένα δικαιώματα, είτε ταξιδεύουν αεροπορικώς ή σιδηροδρομικώς, είτε με πλοίο ή υπεραστικά λεωφορεία και πούλμαν.

Ετσι οι επιβάτες της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα,θα έχουν τα ίδια δικαιώματα όπως και στην υπόλοιπη ΕΕ, για να ζητήσουν συνδρομή και υπό ορισμένες προϋποθέσεις αποζημίωση εάν το ταξίδι τους καθυστερήσει ή ακυρωθεί.

Σύμφωνα με το τελευταίο Ευρωβαρόμετρο,

-το 59% των πολιτών της ΕΕ που ταξιδεύουν με αεροπλάνο δεν γνωρίζουν τα δικαιώματά τους όταν ταξιδεύουν, 34% τα γνωρίζουν και 7% δεν ξέρει ότι υπάρχουν τέτοια δικαιώματα,

-το 66% των πολιτών της ΕΕ δεν γνωρίζουν τα συμβατικά τους δικαιώματα όταν αγοράζουν ένα εισιτήριο ταξιδίου, 34% τα γνωρίζει και 7% απαντά ότι δεν ξέρει.

Τα 10 κύρια δικαιώματα επιβατών

1. Δικαίωμα πρόσβασης στις μεταφορές χωρίς διακρίσεις

Όλοι οι επιβάτες έχουν δικαίωμα ίσης πρόσβασης στις μεταφορές και προστατεύονται κατά των διακρίσεων εξ’ αιτίας της εθνικότητας, του τόπου διαμονής ή της αναπηρίας.

2. Δικαίωμα κινητικότητας: δυνατότητα πρόσβασης και παροχή συνδρομής χωρίς πρόσθετο κόστος σε επιβάτες με αναπηρία και σε επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα

Οι επιβάτες με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα έχουν το δικαίωμα της παροχής συνδρομής χωρίς πρόσθετο κόστος, σε όλα τα μέσα μεταφοράς, προκειμένου να μπορούν να απολαύσουν το ταξίδι με τις ίδιες δυνατότητες όπως οι άλλοι πολίτες.

3. Δικαίωμα ενημέρωσης πριν από την αγορά και κατά τα διάφορα στάδια του ταξιδιού, ιδίως σε περίπτωση διακοπής.

Οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα να είναι σωστά πληροφορημένοι για την τιμή του εισιτηρίου, τα δικαιώματά τους και τις περιστάσεις του ταξιδιού τους με τρόπο έγκαιρο και κατάλληλο, πριν το ταξίδι, καθώς και κατά τη διάρκεια και μετά το ταξίδι σε περίπτωση διακοπής.

4. Δικαίωμα ακύρωσης του ταξιδιού (επιστροφή ολόκληρου του κόστους του εισιτηρίου) όταν το ταξίδι δεν εκτελείται σύμφωνα με το σχεδιασμό

Στην περίπτωση μακρών καθυστερήσεων, ακύρωσης ταξιδιού ή άρνησης επιβίβασης, οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα επιστροφής ολόκληρου του κόστους του εισιτηρίου.

5. Δικαίωμα εκπλήρωσης της σύμβασης μεταφοράς σε περίπτωση διακοπής (μεταφορά σε άλλο δρομολόγιο και εκ νέου κράτηση)

Στην περίπτωση μακρών καθυστερήσεων, ακύρωσης ταξιδιού ή άρνησης επιβίβασης, οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα εναλλακτικής υπηρεσίας μεταφοράς, το συντομότερο δυνατόν, ή την εκ νέου κράτηση, όπως τους εξυπηρετεί καλύτερα. Η επιλογή πρέπει να παρέχεται από τον μεταφορέα αμέσως μόλις πραγματοποιείται η διακοπή, με τρόπο σαφή και μη αντιφατικό.

6. Δικαίωμα αξίωσης συνδρομής σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης στα σημεία αναχώρησης ή ανταπόκρισης

Μη επιβιβασθέντες επιβάτες έχουν άμεσα το δικαίωμα στην παροχή ενός ελάχιστου επιπέδου φροντίδας, στο σημείο που βρίσκονται στους τερματικούς/σταθμούς και/ή στο μέσο που ταξιδεύουν, ενώ περιμένουν για την έναρξη ή τη συνέχιση του καθυστερημένου ταξιδιού τους ή την αναδρομολόγηση της πορείας τους.

7. Δικαίωμα αποζημίωσης

Υπό ορισμένες προϋποθέσεις, στις περιπτώσεις μακρών καθυστερήσεων ή ακύρωσης ταξιδιού και πάντα στην περίπτωση άρνησης επιβίβασης στα αεροπορικά ταξίδια, οι επιβάτες δικαιούνται καθορισμένες χρηματικές αποζημιώσεις. Η αποζημίωση αυτή ποικίλει για κάθε μέσο ανάλογα με το χρόνο που χάθηκε εξ’ αιτίας της διακοπής, την απόσταση του ταξιδιού και/ή την τιμή του εισιτηρίου.

8. Δικαίωμα επίκλησης της ευθύνης μεταφορέα έναντι των επιβατών και των αποσκευών τους

Σύμφωνα με τις διεθνείς συνθήκες και τη νομοθεσία της ΕΕ, οι μεταφορείς ευθύνονται για τους επιβάτες και τις αποσκευές τους. Στην περίπτωση θανάτου, τραυματισμού και προβλημάτων στις αποσκευές και σε κάποιες περιπτώσεις καθυστέρησης, οι επιβάτες μπορεί να δικαιούνται αποζημίωσης η οποία καθορίζεται ανάλογα με τη ζημιά που επήλθε. Αυτή η αποζημίωση μπορεί να είναι περιορισμένη σύμφωνα με το εφαρμοστέο δίκαιο.

9. Δικαίωμα χρήσης ταχύρρυθμου και προσπελάσιμου συστήματος διεκπεραίωσης καταγγελιών

Οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν κάποιο παράπονο προς τον μεταφορέα εάν δεν είναι ευχαριστημένοι. Στην περίπτωση που δεν υπάρξει απάντηση μετά από συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ή είναι δυσαρεστημένοι με την απάντηση του μεταφορέα, έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν το παράπονο προς τον αρμόδιο Εθνικό Φορέα Επιβολής της Νομοθεσίας, που θα πρέπει να το διεκπεραιώσει εντός λογικού χρονικού πλαισίου. Εξώδικες και δικαστικές διαδικασίες είναι επίσης δυνατές υπό το δίκαιο της ΕΕ και το εθνικό δίκαιο (π.χ. συστήματα Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών, εθνικές ή Ευρωπαϊκές Διαδικασίες για Μικροδιαφορές ενώπιον των Δικαστηρίων).

10. Δικαίωμα πλήρους εφαρμογής και αποτελεσματικής επιβολής της νομοθεσίας της ΕΕ για τα δικαιώματα επιβατών

Οι επιβάτες δικαιούνται να υπολογίζουν στην αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ από τους μεταφορείς καθώς και στην αποτελεσματική επιβολή τους από τους Εθνικούς Φορείς Επιβολής της Νομοθεσίας.