ΙΟΒΕ: Σε χαμηλό 3,5 ετών η καταναλωτική εμπιστοσύνη

MarketNews

ΙΟΒΕ: Σε χαμηλό 3,5 ετών η καταναλωτική εμπιστοσύνη

Σε χαμηλό 3,5 ετών υποχώρησε τον Απρίλιο η καταναλωτική εμπιστοσύνη στην Ελλάδα, λόγω της υψηλής αβεβαιότητας τόσο σχετικά με την αξιολόγηση, όσο και σχετικά με το φορολογικό και ασφαλιστικό νομοσχέδιο.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ, ο δείκτης οικονομικού κλίματος παρέμεινε στις 90,3 μονάδες έναντι 90,1 μονάδων τον Μάρτιο και 93,3 μονάδων τον Απρίλιο του 2015.

Όπως εξηγεί το ΙΟΒΕ, «είναι φανερό ότι η οικονομία εξακολουθεί να διανύει μια παρατεταμένη περίοδο αναμονής, καθώς εκκρεμεί αφενός η ολοκλήρωση της αξιολόγησης του εφαρμοζόμενου προγράμματος, αφετέρου η οριστικοποίηση του περιεχομένου του ασφαλιστικού και του φορολογικού νομοσχεδίου που θα επηρεάσει νοικοκυριά και επιχειρήσεις».

«Στο μεταξύ όμως και με δεδομένο το γεγονός ότι αυτά τα μέτρα δεν έχουν ακόμα εφαρμοστεί, είναι κυρίως η προεξόφλησή τους που επηρεάζει αρνητικά τις προσδοκίες ειδικά των νοικοκυριών, με αποτέλεσμα τη σημαντική επιδείνωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης» προσθέτει το ελληνικό think tank (δεξαμενή – σκέψης).

Μεταξύ των κλάδων, παρατηρούνται οι εξής τάσεις:

  • στη Βιομηχανία, οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες αμβλύνονται ελαφρά, το ισοζύγιο στις εκτιμήσεις για τα αποθέματα παραμένει στα ίδια επίπεδα, ενώ οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις παραγγελίες και τη ζήτηση βελτιώνονται ήπια.
  • στις Υπηρεσίες, οι αρνητικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων, όπως και οι αντίστοιχες για την τρέχουσα ζήτηση αμβλύνονται, ενώ στις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης, το σχετικό ισοζύγιο δεν μεταβάλλεται και παραμένει αρνητικό.
  • στο Λιανικό Εμπόριο, οι αισιόδοξες εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις παραμένουν στα ίδια επίπεδα, όπως και οι αρνητικές προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους, ενώ τα αποθέματα εξακολουθούν να είναι χαμηλότερα του φυσιολογικού για την εποχή
  • στις Κατασκευές, η χειροτέρευση του κλίματος εκπορεύεται από την επιδείνωση στις προβλέψεις για το τρέχον επίπεδο εργασιών των επιχειρήσεων, αλλά και από την πτώση του δείκτη απασχόλησης κυρίως στις Ιδιωτικές Κατασκευές.
  • στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, η κάμψη του δείκτη προέρχεται από την επιδείνωση όλων των επιμέρους δεικτών, ήτοι από τη χειροτέρευση στις προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση το επόμενο 12-μηνο, την οικονομική κατάσταση της χώρας, την πρόθεση για αποταμίευση και την εξέλιξη της ανεργίας.

Βελτίωση στην Ευρωζώνη

Τον Απρίλιο, μετά από ένα τρίμηνο επιδείνωσης, το οικονομικό κλίμα βελτιώθηκε, τόσο στην Ε.Ε., όσο και στην Ευρωζώνη, με τον σχετικό δείκτη να ενισχύεται κατά 0,5 και 0,9 μονάδες αντίστοιχα, και να διαμορφώνεται στις 105,1 και τις 103,9 μονάδες.

Στην Ευρωζώνη, η άνοδος του δείκτη εκπορεύεται από τη μικρή ανάκαμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης (κατά 0,4 μον.), αλλά και τη βελτίωση των προσδοκιών σ όλους τους τομείς, εκτός από το λιανικό εμπόριο, όπου και επιδεινώθηκε ελαφρά (0,6). Ως αποτέλεσμα, το κλίμα ανέκαμψε στη βιομηχανία (0,5), στον τομέα των κατασκευών (1,1) και περισσότερο στις υπηρεσίες (1,9). Μεταξύ των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών χωρών, το κλίμα βελτιώθηκε σημαντικά στην Ιταλία (4,4), στην Ολλανδία (1,9) και οριακά στη Γερμανία (0,4), ενώ επιδεινώθηκε στην Γαλλία (1) και την Ισπανία (0,8).

Στην Ε.Ε., η ελαφρώς μικρότερη βελτίωση στο οικονομικό κλίμα σε σχέση με την Ευρωζώνη συνιστά αποτέλεσμα της επιδείνωσης των προσδοκιών στη Βρετανία (1,6), παρόλο που στην Πολωνία ο δείκτης οικονομικού κλίματος ανέκαμψε ισόποσα (1,6). Σε τομεακό επίπεδο, οι διαφορές με την Ευρωζώνη έγκεινται στη σταθερότητα που καταγράφει το κλίμα στη βιομηχανία, ενώ στους υπόλοιπους τομείς οι επιμέρους τάσεις κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση.