Τα ονόματα δεν έχουν σημασία. Volkswagen, Apple, ή Starbucks, ο στόχος είναι κοινός. Οι μεγάλες πολυεθνικές μεταθέτουν εισπράξεις, πωλούν προϊόντα και αλλοιώνουν τα στοιχεία τους όταν πρόκειται να έχουν φορολογικές ελαφρύνσεις. Αυτό γίνεται με απόλυτη νομιμότητα υπό τον όρο να επιτύχουν μια «αποφυγή φόρου». Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) εκπονεί ένα σχέδιο δράσης εναντίον παρόμοιων τεχνασμάτων που θα παρουσιάσει στο τέλος της εβδομάδας στη συνάντηση στη Μόσχα των 20 πλουσιότερων και αναδυομένων οικονομιών του κόσμου.

Πλήρης δημοσιοποίηση

Το μήνυμα είναι ότι τα συγκροτήματα θα πρέπει να πληρώνουν φόρους εκεί όπου έχουν κέρδος. Πώς όμως αυτό θα γίνει στην πράξη; Με μεγαλύτερη διαφάνεια, τονίζει ο εμπειρογνώμων νομικός Τόμας Μπόρμαν. «Πρόκειται για ένα πλαίσιο κανονισμών που υποχρεώνει σε δημοσιοποίηση τον ισολογισμό ορισμένων ειδών δαπανών και αυτές είναι οι δαπάνες για άδειες, οι τόκοι, οι διοικητικές εισφορές, τα έξοδα διαχείρισης και παρόμοια. Στην συγκεκριμένη περίπτωση πρόκειται για ένα αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο, αυστηρότερο από όλα τα άλλα μέχρι στιγμής».

Με αυτόν τον τρόπο, η συμπίεση του τζίρου με μεταφορά του κέρδους, από χώρες με υψηλή φορολογία σε χώρες με χαμηλή φορολογία, θα δυσκολέψει. Ο Μάρκους Μάιντσερ από το δίκτυο Φορολογική Δικαιοσύνη θεωρεί ότι η αποτελεσματικότητα εξαρτάται από τη δημοσιοποίηση όλων των στοιχείων σε όλες τις χώρες και όχι μόνο η ενημέρωση των φορολογικών αρχών. Έτσι οι καταναλωτές θα μπορούν να αποφασίζουν για τις αγορές τους επί τη βάσει αυτών των δεδομένων. Βέβαια ο Μάιντσερ θεωρεί ότι από νομική άποψη η απεριορίστη διαφάνεια προκαλεί προβλήματα.

Γιατί αν η δέσμευση αφορά ορισμένες εταιρείες, είναι αυθαίρετη, κι αν αφορά όλους τους πολίτες, σκοντάφτει σε νομικά εμπόδια.

Δυσκολίες με τις διαδικτυακές εταιρίες

Δεν θα πιάνουν όλα τα φορολογικά τεχνάσματα Δεν θα πιάνουν όλα τα φορολογικά τεχνάσματα
«Στη Γερμανία υπάρχει ακόμη φορολογικό απόρρητο», λέει ο Μάιντσερ. «Ο δρόμος προς μια τέτοια διαδικασία μέχρι την έκθεση στην απόλυτη διαφάνεια δεν με βρίσκει σύμφωνο».
Ιδιαίτερα προβληματική είναι η περίπτωση των διαδικτυακών εταιρειών στις οποίες ο τζίρος δεν μπορεί να αποδειχθεί. Ίσως θα πρέπει να ληφθούν υπόψη ως μέτρο υπολογισμού τα κλικς.

Πάντως σύμφωνα με το σχέδιο του ΟΟΣΑ, ο νέος νόμος θα συμπεριλάβει τις διαδικτυακές εταιρείες μετά το 2014. Ο άλλος στόχος είναι χώρες με ευνοϊκότερους φορολογικούς συντελεστές να μην έχουν καμιά ευκαιρία να προσελκύουν επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα Τόμας Μπόρμαν όλοι οι επιχειρηματίες θα πρέπει να υποχρεώνονται να αποδεικνύουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, ειδάλλως θα κατατάσσονται φορολογικά στις λεγόμενες “εταιρείες – ταχυδρομικές θυρίδες”. Και έτσι θα καταπολεμώνται αποτελεσματικά και οι φορολογικοί παράδεισοι.

Την ερχόμενη Παρασκευή, το επίσημο σχέδιο θα παρουσιαστεί στους G – 20. Οι χώρες θα έχουν τον χρόνο μέχρι τη σύνοδο κορυφής του Σεπτεμβρίου στην Αγία Πετρούπολη να το εξετάσουν και να το εγκρίνουν, ώστε να πληροφορηθούν οι πολυεθνικές ποια φορολογικά τρικς δεν περνούν πλέον.

Facebook Comments