Ξεκινούν σήμερα οι δράσεις της Δημοτικής Πινακοθήκης της Αθήνας στα κτίρια της πλατείας Αυδή στο Μεταξουργείο, με την έκθεση «Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης- Ένα άλλο Τριάντα στη ζωγραφική» για έναν μείζονα ζωγράφο του μεσοπολέμου (γενννήθηκε το 1881 και πέθανε το 1955) τον πιο «θεληματικά άσημο από τους σημαίνοντες», πασίγνωστο και σεβαστό μεταξύ των ομοτέχνων του.

Με ελάχιστα οικονoμικά μέσα για παραγωγές εκθέσεων, αλλά με κοινωνική δικτύωση και καλλιτεχνικό διευθυντή τον Ντένη Ζαχαρόπουλο, συνεργασίες με φορείς πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς – όπως την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, το Πανεπιστήμιο Πατρών και Πανεπιστήμια του εξωτερικού- η Δημοτική Πινακοθήκη φαίνεται ότι αναβαθμίζεται και διεκδικεί να γίνει σημείο αναφοράς, έπειτα από μια περίοδο στασιμότητας.

Οι δράσεις της, στα κτίρια της πλατείας Αυδή στο Μεταξουργείο, ξεκινούν, σήμερα 14/10, με την έκθεση «Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης-Ένα άλλο Τριάντα στη ζωγραφική» για έναν μείζονα ζωγράφο του μεσοπολέμου (γενννήθηκε το 1881 και πέθανε το 1955) τον πιο «θεληματικά άσημο από τους σημαίνοντες», πασίγνωστο και σεβαστό μεταξύ των ομοτέχνων του. «Έναν καλλιτέχνη που δεν ανήκει στην ελληνοκεντρική γενιά του τριάντα γι΄ αυτό και περιθωριοποιημένο για μεγάλο διάστημα. Με τον Τριανταφυλλίδη, η τέχνη αποκτά όλο το κοινωνικό της περιεχόμενο, αποδυόμενη κάθε ηθογραφία, φλυαρία, σχόλιο, κουτσομπολιό ή διακόσμηση» τονίζει ο Ντένης Ζαχαρόπουλος.

Τη σκυτάλη παίρνει η εξίσου ενδιαφέρουσα φωτογραφική έκθεση « Ανιχνεύσεις: φωτογραφικά αρχεία Αρχεία Ζωής», όπου 14 Έλληνες και Ούγγροι καλλιτέχνες επεξεργάζονται με ευαισθησία ψηφιοποιημένο αρχειακό υλικό με θέμα τη ζωή των Ελλήνων της Ουγγαρίας και ουγγρικών οικογενειών μέχρι σήμερα, παρεμβάλλοντας στο ντοκουμέντο τη μυθοπλασία, την κινούμενη εικόνα στην φωτογραφία.

Μια διαδικασία μνήμης και λήθης και μια πρακτική παρέμβασης όπως τη χειρίζονται οι καλλιτέχνες από τη δεκαετία του 70. Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 19/10 στο παλιό κτίριο της Δημοτικής Πινακοθήκης στην Πειραιώς. Η σοβιετική καταστολή της ουγγρικής εξέγερσης το 56, η παρουσία στην Βουδαπέστη του Μέμου Μακρή, του Δημήτρη Χατζή και άλλων Ελλήνων που αποτελούν μέρος της έκθεσης « δεν με κάνει να νιώθω καθόλου ζόμπι της αριστεράς, σας διαβεβαιώ» σχολίασε ο Ντένης Ζαχαρόπουλος, στον απόηχο των αντιδράσεων για την documenta και μας προσκαλεί με το πρόγραμμα που επιλέγει στην Πινακοθήκη «να καταρρίψουμε τους διαχωρισμούς Μόναχο ή Παρίσι, δεξιοί ή αριστεροί, γενιά του 30 ή του 20».

Στις 8/11, η Πινακοθήκη συνεχίζει στα κτίρια του Μεταξουργείου με την έκθεση «91 βιβλία με έργα τέχνης του Αλέκου Φασιανού» από τις συλλογές της Πινακοθήκης Σύγχρονης Τέχνης Αιτωλοακαρνανίας Χ.& Σ.Μοσχανδρέου Ι.Π.Μεσολογγίου. Σπάνια βιβλία χειροποίητα μιας μεγάλης γκάμας κειμένων από την αρχαιότητα – Θεόκριτος, Αριστοφάνης, Αλκαίος- νεοελληνική ποίηση -Καβάφης, Παλαμάς- έως σύγχρονους -Μάνο Ελευθερίου, Θανάση Νιάρχο, εικονογραφημένα από τον Αλέκο Φασιανό, κατά τη διάρκεια σαράντα χρόνων, από το 1973 έως το 2013. «Εχουν τυπωθεί στη Γαλλία από υποστηρικτές της σύγχρονης τέχνης και με τις ελάχιστες γραμμές του Αλέκου Φασιανού αυτά τα εικονογραφημένα λευκώματα αποκτούν ζωή και κίνηση, φέρουν ταυτότητα ελληνική στο κέντρο της Ευρώπης» λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Λουίζα Καραπιδάκη.

Τον καινούριο χρόνο, στις 24/1, η Πινακοθήκη συνεργάζεται με το Εικαστικό Επιμελητήριο της Ελλάδος στην έκθεση «1950-1974 Εικαστικές Τέχνες και Αντίσταση», ενώ στις 31/3, η έκθεση «Maria Lassnig: Το μέλλον επινοείται με θραύσματα του παρελθόντος» αποτίει φόρο τιμής στην κορυφαία Αυστριακή κυρία της τέχνης.
 

Facebook Comments