Εικόνα οπισθοδρόμησης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης στην Ελλάδα αποτυπώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε έκθεση-καταπέλτη για τις μεταρρυθμίσεις που είτε «πάγωσαν» είτε απέτυχαν λόγω έλλειψης πολιτικής βούλησης στη χώρα μας.

Ο αριθμός των γεννήσεων μειώνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια: από 118.000 το 2008, μειώθηκε σε 92.000 το 2014, πτώση 22%. Λόγω της υπογεννητικότητας, αναμένεται και δραματική συρρίκνωση κατά 25% του μαθητικού πληθυσμού της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης τα επόμενα έξι χρόνια, την ίδια στιγμή που η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε χώρα μετανάστευσης χάνοντας κυρίως νέους υψηλού μορφωτικού επιπέδου.

Το δημοσίευμα αναφέρει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητεί από την ελληνική κυβέρνηση την επανεκκίνηση των μεταρρυθμίσεων στις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες, καθώς τα προηγούμενα χρόνια κάποιες “πάγωσαν” ή άλλες απέτυχαν λόγω πολιτικής ατολμίας.

Χαρακτηριστικές περιπτώσεις, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και η αναδιάταξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συγχωνεύσεις και καταργήσεις ΑΕΙ/ΤΕΙ. Μεταρρυθμίσεις για τις οποίες ο ΣΥΡΙΖΑ, πριν αναλάβει την κυβέρνηση, αντιδρούσε.

Η Κομισιόν επικρίνει την αναστολή των διαδικασιών αξιολόγησης στη χώρα μας, ακόμη και στην ιδιωτική εκπαίδευση.

Επισημαίνει ακόμα πως το σχέδιο αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσω συγχωνεύσεων και καταργήσεων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων απέτυχε, καθώς δεν οδήγησε στον αναμενόμενο οικονομικό εξορθολογισμό.

Παράλληλα, περιορίστηκε η αυτονομία των ιδρυμάτων και υποβαθμίστηκε ο ρόλος των Συμβουλίων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κεντρικός προϋπολογισμός για την εκπαίδευση στη χώρας μας μειώθηκε από 5,7 δισεκατομμύρια ευρώ το 2014 στα 5,3 δισεκ. ευρώ το 2015.

Την ίδια ώρα, μεγάλος αριθμός πτυχιούχων μεταναστεύει, τα ελληνόπουλα πάσχουν σε δεξιότητες όπως η ανάγνωση και τα μαθηματικά ενώ μέσα στα επόμενα χρόνια αναμένεται μείωση κατά 25% του μαθητικού πληθυσμού της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, λόγω υπογεννητικότητας.

Ο νέος τύπος ολοήμερων σχολείων, που εφαρμόστηκε πρώτη φορά φέτος, αποτελεί υποβάθμιση. «Εφαρμόζεται σε μεγαλύτερο αριθμό σχολείων, στην πραγματικότητα ωστόσο πρόκειται για λιγότερο φιλόδοξη εκδοχή του νέου ολοήμερου σχολείου που προβλεπόταν παλαιότερα. Ο νόμος δεν προβλέπει την οργάνωση ολοκληρωμένων απογευματινών δραστηριοτήτων μετά τη λήξη της πρωινής ζώνης, όπως είχε προβλεφθεί αρχικά».

Οι νέοι πάσχουν σε δεξιότητες όπως ανάγνωση και μαθηματικά. «Οι επιδόσεις τους είναι απογοητευτικές, όπως αποτυπώνονται στους διεθνείς διαγωνισμούς PISA». Επίσης, η Ελλάδα κατατάσσεται 26η στο σύνολο των 28 κρατών-μελών της Ε.Ε. στον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας για το 2016 και η συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση ανήλθε σε 5,7% το 2015, απέχοντας πολύ από τον μέσο όρο 10,7% της Ε.Ε.

Οι εκπαιδευτικοί είναι γηρασμένοι και κακοπληρωμένοι. «Οι μισοί (49%) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι άνω των 50 ετών, ενώ λιγότεροι από το 1% είναι κάτω των 30. Στη δευτεροβάθμια, το 39% έχει ηλικία από 40 έως 49 ετών. Οι μισθοί είναι χαμηλότεροι σε πραγματικούς όρους από ό,τι σε πολλές άλλες χώρες του ΟΟΣΑ και μέχρι το τέλος του 2017 θα παραμείνουν αμετάβλητοι με σκοπό την εξοικονόμηση δαπανών.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης απέτυχε, αφού στην πράξη δεν οδήγησε στον αναμενόμενο οικονομικό εξορθολογισμό.

Facebook Comments