Εκστρατεία ευαισθητοποίησης του κοινού, για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων ξεκινά εν όψει των εορτών των Χριστουγέννων, ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας και η Ελληνική Εταιρία Διαχείρισης Κρίσεων στον τομέα της Υγείας.

Η καμπάνια στοχεύει στο να κρούσει τον “κώδωνα του κινδύνου” στους οδηγούς μίας χώρας που τα τελευταία πενήντα χρόνια είχε 120.000 νεκρούς, 350.000 ανάπηρους και 2 εκατομμύρια τραυματίες από τροχαία ατυχήματα και η οποία βάσει των στοιχείων της Eurostat κατέχει την τρίτη θέση στα θανατηφόρα τροχαία, μετά τη Ρουμανία και τη Λιθουανία.

Πιο συγκεκριμένα, τα τροχαία συμβάντα στην Ελλάδα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου, για τους νέους από 15 έως 29 ετών, τη  δεύτερη αιτία θανάτου, για τις ηλικίες 5 έως 14 και την τρίτη για τις ηλικίες 30 έως 44 ετών. Μάλιστα τα ατυχήματα που χαρακτηρίζονται «σοβαρά» και «θανατηφόρα» αυξήθηκαν κατά 3,8% και 8,3% αντίστοιχα, ενώ αντιθέτως τα «ελαφρά» μειώθηκαν κατά 10,9%.

Σε ό,τι αφορά τα αίτια, αυτά κυρίως σχετίζονται με την αμέλεια των οδηγών. Μεταξύ αυτών, συνηθέστερα είναι η απόσπαση προσοχής του οδηγού εξαιτίας της χρήσης κινητού τηλεφώνου, η  υπερβολική ταχύτητα και η κατανάλωση αλκοόλ.

Ο ΙΣΑ ενώνει τις δυνάμεις του και αναλαμβάνει αυτή την πρωτοβουλία με στόχο την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων που αυξάνονται κατά τη διάρκεια των εορταστικών περιόδων. Ωστόσο  πρέπει να τονίσουμε ότι η πολιτεία οφείλει να συγκροτήσει  ένα σοβαρό στρατηγικό σχέδιο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας γιατί ούτε ένας θάνατος στην άσφαλτο δεν είναι αποδεκτός» σχολίασε ο Πρόεδρος του ΙΣΑ, Γ. Πατούλης.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Διαχείρισης Κρίσεων στον τομέα της Υγείας, Πάνος Ευσταθίου, τόνισε ότι: “Η σημασία της ευαισθητοποίησης του κοινού για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων είναι μεγάλη ειδικά κατά την περίοδο των εορτών που αυξάνεται η συχνότητά τους. Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια τα τροχαία έχουν μειωτική τάση εξακολουθούν να αποτελούν ένα μεγάλο πρόβλημα για τη χώρα μας”.

Ο Δεκάλογος των Οδηγιών

1. Κρατάμε πάντα αποστάσεις ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα και οδηγούμε με την κατάλληλη ταχύτητα, έχοντας ως γνώμονα όχι μόνο το επιτρεπόμενο μέγιστο όριο σε κάθε σημείο του οδικού δικτύου αλλά και τις εκάστοτε συνθήκες (κατάσταση οδοστρώματος και οχήματος, καιρικές συνθήκες, κατάσταση οδηγού).

2. Η απόσπαση προσοχής αποτελεί μια από τις βασικές αιτίες πρόκλησης δυστυχημάτων. Δεν απαντάμε στο κινητό τηλέφωνο όταν οδηγούμε (ακόμη και αν αυτό γίνεται με νόμιμα μέσα π.χ. Bluetooth, ανοιχτή ακρόαση) ενώ αποφεύγουμε τη δυνατή μουσική, το κάπνισμα και τις έντονες συζητήσεις, καθώς αποτελούν επίσης παράγοντες απόσπασης της προσοχής.

3. Αποφεύγουμε να οδηγούμε υπό την επήρεια αλκοόλ, ακόμη και αν έχουμε καταναλώσει μικρή ποσότητα. Η επιλογή του νηφάλιου οδηγού της παρέας εξασφαλίζει την ασφαλή επιστροφή όλων.

4. Για τη μεταφορά παιδιών ηλικίας μικρότερης των 12 ετών με αυτοκίνητο είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης (παιδικά καθίσματα, ζώνη ασφαλείας) ανάλογα με την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους.

5. Στην οδήγηση δείχνουμε τον πολιτισμό μας. Συγκρατούμε τα νεύρα μας, κάνουμε υπομονή, χρησιμοποιούμε την κόρνα όσο το δυνατόν λιγότερο και αποφεύγουμε την αντιπαράθεση.  

6. Χρησιμοποιούμε τη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης μόνο για λόγους ανωτέρας βίας (μηχανική βλάβη, ιατρικό επείγον κ.ά.) ή αν μας ζητηθεί από την Τροχαία. Εάν δεν συντρέχει  κάποιος από τους παραπάνω λόγους, αφήνουμε πάντα τη ΛΕΑ ελεύθερη για περιπολικά, ασθενοφόρα ή πυροσβεστικά οχήματα.

7. Σεβόμαστε  τους πεζούς και  τους ποδηλάτες μιας και πρόκειται για τους πιο ευάλωτους  χρήστες του οδικού δικτύου. Επομένως, σταματάμε κάθε φορά στις διαβάσεις πεζών και κρατάμε πάντα τις αποστάσεις ασφαλείας από τους ποδηλάτες.

8. Η υπνηλία και η κούραση είναι από τις βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων. Πριν το ταξίδι φροντίζουμε να έχουμε κοιμηθεί καλά ενώ, κατά τη διάρκειά του, πρέπει να κάνουμε στάσεις για ξεκούραση κάθε 2 – 3 ώρες.

9. Η χρήση ζώνης είναι απαραίτητη τόσο στους οδηγούς όσο και στους υπόλοιπους επιβάτες των οχημάτων. Η μοτοσικλέτα μπορεί να αποτελέσει ένα ασφαλές μέσο μετακίνησης μόνο όταν οδηγός και επιβάτες φοράνε κράνος και ειδικό εξοπλισμό προστασίας.

10. Η συντήρηση του οχήματος (ελαστικά, φρένα κ.ά.) σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή και ανά τακτά χρονικά διαστήματα κρίνεται απαραίτητη, καθώς περιορίζει σημαντικά τις πιθανότητες ατυχήματος εξαιτίας κάποιας βλάβης.

 

Facebook Comments