Γιατί ήρθε ο Σαουδάραβας στην Αθήνα

Κέρδος

Γιατί ήρθε ο Σαουδάραβας στην Αθήνα

Ποικίλα σενάρια πυροδοτεί η επίσκεψη του δισεκατομμυριούχου Σαουδάραβα επενδυτή και πρίγκιπα Αλ Ουαλίντ μπιν Ταλάλ στο Μέγαρο Μαξίμου. Η κυβέρνηση ήταν εξαιρετικά φειδωλή στις πληροφορίες για το αντικείμενο της συνάντησης, περιοριζόμενη να σχολιάσει ότι κατά τη συνάντηση του Σαουδάραβα πρίγκιπα (που ας σημειωθεί κατέχει την 26η θέση στη λίστα του «Forbes») με τον πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά, «επαναβεβαιώθηκε το ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα».

Η συνάντηση του κ. Σαμαρά με τον Σαουδάραβα πρίγκιπα πραγματοποιείται σε μία κομβική στιγμή για το πρόγραμμα ελληνικών αποκρατικοποιήσεων, που επιζητεί για «θετική είδηση», που θα αποτελέσει ψήφο εμπιστοσύνης των αγορών προς την Ελλάδα. Από την άλλη πλευρά, το εύρος των συμφερόντων του Σαουδάραβα επενδυτή, είναι πολύ μεγάλο και αφορά στο real estate, στον τραπεζικό τομέα, στις νέες τεχνολογίες, στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και τα αμυντικά συστήματα. Μάλιστα, λίγο πριν συναντήσει τον Ελληνα Πρωθυπουργό επισκέφθηκε στο Πεντάγωνο τον υπουργό Αμυνας κ. Δημήτρη Αβραμόπουλο. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, η οποία, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ, χαρακτηρίστηκε εθιμοτυπική, ο υπουργός Αμυνας και ο πρίγκιπας της Σαουδικής Αραβίας συζήτησαν θέματα που αφορούν στις σχέσεις των δύο χωρών.

Ο Σαουδάραβας πρίγκιπας Αλ Ουαλίντ μπιν Ταλάλ κατέχει μεγάλο αριθμό μετοχών σε πολυεθνικούς κολοσσούς, μεταξύ των οποίων στη Citigroup και την Apple. Είναι ανιψιός του βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας Αμπντάλα και ιδιοκτήτης ή συνιδιοκτήτης πολυτελών ξενοδοχείων, όπως το «Plaza» στη Νέα Υόρκη, το «Savoy» στο Λονδίνο, το «George V» στο Παρίσι και ο όμιλος Four Season.

Οπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, το πακέτο αποκρατικοποιήσεων είναι απαραίτητο να προχωρήσει με πολύ γρήγορους ρυθμούς το επόμενο διάστημα, όχι μόνο για να αναπληρωθεί ο χρόνος της υστέρησης όσο και για να εξέλθει οριστικά η Ελλάδα από το διεθνές στόχαστρο, κάτι που εν μέρει έχει επιτευχθεί. Πολύ περισσότερο, όταν επιζητείται άμεση υποχώρηση της ύφεσης και νέες θέσεις εργασίας, που θα δώσουν και πολιτική ανάσα στη δικομματική κυβέρνηση συνεργασίας.

Φιλικός διακανονισμός με τους Κινέζους

Εως τέλος του μήνα, αναμένεται να ολοκληρωθεί η διευθέτηση των νομικών και τεχνικών λεπτομερειών, ανάμεσα στις επιτροπές εμπειρογνωμόνων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) και του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ-Cosco), προκειμένου να υπογραφεί φιλικός διακανονισμός ανάμεσα στις δύο εταιρείες. Ο στόχος να συνδεθεί το εγγυημένο αντάλλαγμα, που καταβάλλει κάθε χρόνο στον ΟΛΠ ο ΣΕΠ (Cosco), με τις παραμέτρους του διαγωνισμού, για την κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ στη δυτική πλευρά, μίας επένδυσης 224 εκατ. ευρώ και της νέας προβλήτας πετρελαιοειδών για τον ΟΛΠ. Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, η κινεζική πλευρά για τη διαχείριση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ καταβάλλει κάθε χρόνο προς τον ΟΛΠ ποσοστά τζίρου, που είναι έως τις 30/09/2017 το 21% και μετά γίνεται 24%, τα οποία και θα συνεχίσει να καταβάλλει και μετά την υπογραφή του φιλικού διακανονισμού. Επίσης, καταβάλλει ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα, που διαμορφώνεται σύμφωνα με το ΑΕΠ.

Ωστόσο, το ΑΕΠ ήταν σε διαφορετικά επίπεδα το 2009 στην Ελλάδα, που υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης προς την κινεζική πλευρά για τη διαχείριση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ και σε διαφορετικά το 2013, λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης. Αυτό που επιθυμεί η κινεζική πλευρά και ορίζεται και στη σύμβαση παραχώρησης, είναι το ποσό που καταβάλλει σήμερα ως ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα να συνδεθεί με τα επίπεδα του ΑΕΠ του 2013, που έχει επηρεαστεί σημαντικά από την οικονομική κρίση. Νομικοί σύμβουλοι των δύο εταιρειών είχαν προγραμματισμένη συνάντηση για το θέμα στον ΟΛΠ. Η κινεζική πλευρά τονίζει ότι με την κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ στη δυτική πλευρά, ο αριθμός των διακινούμενων φορτίων θα ανέλθει από τα 3,7 εκατ. TEU στα 6,7 ΤEU, εκτιμώντας ότι το λιμάνι του Πειραιά θα γίνει επιπλέον ανταγωνιστικό και πιο ελκυστικό, με πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία.

Επίσης, ο ΣΕΠ (Cosco) έχει δεσμευθεί ότι θα κατασκευάσει τη νέα προβλήτα πετρελαιοειδών για λογαριασμό του ΟΛΠ, που θα εξοφλήσει ο Οργανισμός σε 15 χρόνια. Σημειώνεται ότι στο τέλος Ιουνίου, υπεγράφη μεταξύ του ΟΛΠ και του ΣΕΠ μνημόνιο συνεργασίας για το θέμα της φιλικής διευθέτησης. Η τελική πρόταση για τροποποίηση με φιλικό διακανονισμό της υπάρχουσας σύμβασης παραχώρησης, που θα παραχθεί, θα τελεί υπό την έγκριση των συλλογικών οργάνων των δύο εταιρειών, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Βουλής των Ελλήνων, που θα πρέπει να την επικυρώσει.

Σημειώνεται ότι στις αρχές Ιουλίου ο ΣΕΠ, ταχύτερα από ό,τι προβλεπόταν στις συμβατικές του υποχρεώσεις με το ελληνικό Δημόσιο, έθεσε σε λειτουργία το ανατολικό μέρος της προβλήτας ΙΙΙ, με την εγκατάσταση πέντε σύγχρονων γερανογεφυρών τύπου super post panamax.