Αντιμέτωπη με ιδεοληπτικού χαρακτήρα αποφάσεις βρίσκεται για ακόμη μια φορά η επένδυση του Ελληνικού. Πρόκειται για αντιεπενδυτικές λογικές από τις οποίες εμφορούνται ουκ ολίγα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ πρακτικές που κινδυνεύουν να τινάξουν στον αέρα ακόμη και τη σχέση της κυβέρνησης με τους θεσμούς, λίγες ημέρες πριν ψηφιστούν τα προαπαιτούμενα τα οποία καθορίζουν ολοκλήρωση της πληρωμής από τον ανάδοχο του έργου όμιλο της Lamda για την απόκτηση των μετοχών της Ελληνικόν Α.Ε. έως το τέλος του Δεκεμβρίου του 2017, εξέλιξη που κάτω από τις παρούσες συνθήκες δεν φαίνεται να γίνεται πριν από την άνοιξη του 2018.

Θρυαλλίδα για να κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα η επένδυση της ανάπλασης του Ελληνικού αποτελεί η ολοκλήρωση Πράξης Χαρακτηρισμού της έκτασης του Ελληνικού από το Δασαρχείο Πειραιά, το οποίο υποστηρίζει ότι 36,918 στρεμμ. της συνολικής έκτασης των 6.202 στρεμμ. είναι δάσος.

Αυτοί που ξέρουν σημειώνουν ότι η εν λόγω απόφαση δυσχεραίνει τη χωροθέτηση του ουρανοξύστη που αποτελεί ένα είδος Landmark για την έκταση.

Δεν μεταβιβάζεται

Ταυτόχρονα, μετά την απόφαση του δασάρχη ως προς το χαρακτηρισμό της έκτασης των 37 περίπου στρεμμάτων ως δασική, εκτιμάται ότι η έκταση δεν θα είναι δυνατόν να μεταβιβαστεί.

Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να υπολογιστεί το τίμημα της εν λόγω έκτασης και να αφαιρεθεί από το συνολικό τίμημα (915 εκατ. ευρώ), κάτι που θα οδηγούσε ίσως στην ακύρωση του διαγωνισμού. Σύμφωνα με πληροφορίες, τόσο το ΤΑΙΠΕΔ όσο και η Ελληνικόν Α.Ε. θα υποβάλουν ένσταση κατά της απόφασης του δασάρχη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, διαδικασία που υπολογίζεται ότι θα διαρκέσει περίπου 4 μήνες και θα αντιβαίνει του χρονοδιαγράμματος τελεσφόρησης του έργου.

Ο ανάδοχος όμιλος της Lamda σε ερώτηση του «Ε.Τ.» για το θέμα που προέκυψε δεν ήθελε να κάνει κάποιο σχόλιο. Κοινός τόπος πάντως είναι ότι με τη συγκεκριμένη απόφαση πολύ δύσκολα θα μπουν μπουλντόζες πριν από τον Μάιο του 2018, αφού θα καθυστερήσει σημαντικά η απόφαση του Προεδρικού Διατάγματος. Επίσης η μεγάλη καθυστέρηση που προκύπτει από την ολοκλήρωση εκδίκασης των προσφυγών δυσφημεί ακόμη μια φορά τη χώρα απέναντι στα μάτια των δυνητικών επενδυτών.

Παράλληλα, πηγές του ΤΑΙΠΕΔ σχολίασαν ότι υπάρχει η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους το 2016, που δεν χαρακτηρίζει δασική την έκταση και ότι θα προβεί σε όλες τις προβλεπόμενες νομικές κινήσεις για την προστασία της επένδυσης.

Ενδεχομένως, η απόφαση του δασάρχη να είναι η αιτία που πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, τόνισε από το βήμα της Βουλής ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της ιδιωτικοποίησης του Ελληνικού.

Από την άλλη πλευρά, ο αν. υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, φέρεται να νίπτει τας χείρας του αναφορικά με την απόφαση του Δασαρχείου Πειραιά, υπογραμμίζοντας ότι όφειλε να στείλει το φάκελο της επένδυσης για γνωμοδότηση, «προσπερνώντας» πάντως την υφιστάμενη και αγνοώντας τους αρχικούς όρους του διαγωνισμού.

Προαπαιτούμενο

Οπως σημειώθηκε παραπάνω, το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της ιδιωτικοποίησης του Ελληνικού εμπεριέχεται στο νόμο με τα προαπαιτούμενα που θα ψηφιστεί σε λίγες ημέρες από την κυβέρνηση στην παράγραφο G43. Το περί ου ο λόγος εδάφιο επισημαίνει: «Σχετικά με το Ελληνικό, το προτεινόμενο Ολοκληρωμένο Σχέδιο Ανάπτυξης θα υποβληθεί στο Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης και αμέσως μετά την επίσημη υποβολή του, ο γενικός γραμματέας Δημόσιας Ιδιοκτησίας θα το διαβιβάσει στα αρμόδια υπουργεία για επεξεργασία σύμφωνα με τους σχετικούς νόμους. Και οι Αρχές: (α) θα ξεκινήσουν τη δημόσια διαβούλευση για τη Μελέτη Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Προτεινόμενου Ολοκληρωμένου Σχεδίου Ανάπτυξης για το Ελληνικό το αργότερο ένα μήνα μετά την επίσημη υποβολή του, (β) να εκδώσει το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για το Ολοκληρωμένο Σχέδιο Ανάπτυξης το αργότερο έξι μήνες από την επίσημη υποβολή του, σύμφωνα με τη σχετική διάταξη του Ν. 4062/2012, (γ) να συμπληρωθούν όλες οι βασικές Προκαταρκτικές προϋποθέσεις (όπως καθορίζονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών) για την προετοιμασία του οικονομικού κλεισίματος (Δεκέμβριος 2017)».

Ετοιμολογία για… χόρτα και θάμνους

Αναλυτικά η απόφαση του Δασαρχείου για το συγκεκριμένο τμήμα αναφέρει ότι πρόκειται για «δασική έκταση κατά την έννοια των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 3 του Ν. 998/79 όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν. 3208/03 (ΦΕΚ-303 Α), υπαγόμενη στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, εμπίπτουσα στην παρ. 1 περίπτωση ε του άρθρου 4 και στην παρ. 2 περίπτωση β, γ και ζ του ιδίου άρθρου του Ν. 998/79, που μαζί με την εκεί συνυπάρχουσα χλωρίδα και πανίδα αποτελεί μέσω της αμοιβαίας αλληλεξάρτησης και αλληλεπίδρασης ιδιαίτερη βιοκοινότητα (δασοβιοκοινότητα) και ιδιαίτερο φυσικό περιβάλλον (δασογενές). Τα στοιχεία που συνηγορούν υπέρ του χαρακτηρισμού αυτού είναι η μορφή της έκτασης, η μορφή που είχε τα έτη 1929-2016, η μορφολογία εδάφους, ο τρόπος διαχείρισης και τα υποβληθέντα με την αίτηση στοιχεία, τα οποία σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση έχουν ως εξής:

Κατά την περίοδο 1937-1939 κατά το μεγαλύτερο τμήμα είναι πεδινή χορτολιβαδική, ενώ διακρίνεται και αραιή θαμνώδης βλάστηση και αραιή διάσπαρτη ή σε γραμμική φύτευση δενδρώδης, όμως στη συνέχεια μέσω της φυσικής επιλογής είχε διαχρονικά (1945-2016) βλάστηση που λόγω της θέσης και της πυκνότητάς της δημιουργεί ιδιαίτερη βιοκοινότητα (δασοβιοκοινότητα) και ιδιαίτερο φυσικό περιβάλλον (δασογενές), ενώ η πύκνωσή της με φυτεύσεις, ασχέτως αν αυτές έγιναν κατόπιν σχετικής υποχρέωσης ή εξ ελευθεριότητος, δεν άλλαξε τον εν γένει χαρακτήρα της έκτασης.

Η παρούσα πράξη αφορά στο χαρακτήρα της έκτασης και δεν αποτελεί στοιχείο απόδειξης εμπράγματων δικαιωμάτων, καθώς με αυτή δεν θίγονται δικαιώματα του Δημοσίου ή ετέρων ιδιωτών…».

Facebook Comments