Ο προϋπολογισμός του 2014 ψηφίστηκε μεν, είναι όμως κοινό μυστικό ότι έχει τόση σχέση με την πραγματικότητα, όση και τα παιδικά βιντεοπαιχνίδια. Η αμφισβήτηση ήρθε άμεσα διά στόματος Όλι Ρεν, που προέβλεψε νέα μέτρα εντός του 2014.

Όμως το σημαντικότερο είναι πως ο βασικός στόχος, δηλαδή το πρωτογενές πλεόνασμα, μετά από δραματικές σε μέγεθος περικοπές σε μισθούς, συντάξεις και δημόσια παιδεία,  αναζητείται για φέτος με «μαχαίρι» στην δημόσια υγεία, με ακόμη τραγικότερες κοινωνικές συνέπειες. Το όποιο πλεόνασμα επιτευχθεί, δεν είναι βιώσιμο με αυτές τις πολιτικές.

Είναι μάλιστα τόσο οικονομικά αναποτελεσματικό όσο και κοινωνικά βάρβαρο. Μπροστά στην κοινωνική αποδοκιμασία και κατακραυγή, που θα πάρει σάρκα και οστά στις εκλογές του 2014, ο πολιτικός χρόνος της κυβέρνησης τελειώνει.
 

Η σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση βρίσκει ολοένα και ευρύτερη απήχηση γιατί αφενός μεν δικαιώνονται οι προβλέψεις της για πλήρες αδιέξοδο και αποτυχία των μνημονίων, αφετέρου δε γίνεται αντιληπτό ότι οι θέσεις και προτάσεις της προσφέρουν μία ρεαλιστική προοπτική για διέξοδο από την κρίση.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο που τα βασικά τους σημεία για «κούρεμα» του χρέους και ουσιαστική ενίσχυση της ανάπτυξης επαναλαμβάνονται από πολλά (συχνά κάθε άλλο παρά αριστερά) επίσημα χείλη σε όλον τον πλανήτη.
Μία αριστερή κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ θα έχει ως άμεση και επείγουσα προτεραιότητα την αντιμετώπιση της βαθιάς ανθρωπιστικής κρίσης, με αναδιοργάνωση των υφισταμένων δημόσιων δαπανών. Απαιτούνται άμεσες παρεμβάσεις έκτακτης ανάγκης για την προστασία των  φτωχών, των άνεργων, των αποκλεισμένων, των χαμηλόμισθων, των χαμηλοσυνταξιούχων, όλων όσων αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης.
 

Εξίσου βασικός στόχος είναι η σταθεροποίηση της οικονομίας με κοινωνικά δίκαιο και οικονομικά βιώσιμο πρωτογενές πλεόνασμα, με αύξηση των δημόσιων εσόδων μέσω των εξής βασικών παρεμβάσεων:
 

Την μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος και ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου, ώστε να φορολογηθούν τα υψηλά εισοδήματα και ο μεγάλος πλούτος και να περιοριστούν η φοροδιαφυγή, η φοροαποφυγή και οι ενδοομιλικές συναλλαγές. Ακόμη, την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων και τσιγάρων, όπως και των πλαστών και εικονικών τιμολογίων.
 

Όπως επιτάσσει ο κοινός νους, όσες τράπεζες ανακεφαλαιοποιούνται με δανεικό δημόσιο χρήμα, θα τίθενται υπό δημόσιο έλεγχο και στην υπηρεσία του αληθινού τους σκοπού, που είναι η εξυπηρέτηση της πραγματικής οικονομίας, μέσω παροχής ρευστότητας στις επιχειρήσεις και στα νοικοκυριά. Για τους δανειολήπτες απαιτείται μία  «νέα σεισάχθεια», δηλαδή ένα «κούρεμα» των οφειλών, ώστε να αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημα.
 

Για τους εργαζόμενους, έχουμε δεσμευτεί στην επαναφορά του κατώτατου μισθού από τα 586 ευρώ στα 751 ευρώ, ανεξαρτήτως ηλικίας, στην επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων και της μετενέργειας, καθώς και την επαναφορά των νόμων που ελέγχουν τις απολύσεις.
Οι δράσεις αυτές αποσκοπούν στην αποκατάσταση του αισθήματος οικονομικής ασφάλειας στο μέσο πολίτη –να ξέρει ο κόσμος τι του ξημερώνει– και της αναπτυξιακής δυνατότητας της οικονομίας.
 

Όσον αφορά στην ιδιωτική επιχειρηματικότητα, είναι καρικατούρα η εικόνα που προσπαθούν να καλλιεργήσουν για τον ΣΥΡΙΖΑ ως πολέμιό της. Γιατί στην Ελλάδα την ιδιωτική πρωτοβουλία δεν την εκτοπίζει το κράτος και η δημόσια παρέμβαση, αλλά τα καρτέλ της διαπλοκής, που λειτουργούν σε καθεστώς απόλυτου προστατευτισμού από το πολιτικό κατεστημένο, νέμονται τα αναπτυξιακά κονδύλια, νοθεύουν τους κανόνες της αγοράς και αποτρέπουν τις παραγωγικές πρωτοβουλίες. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι αυτά τα συμφέροντα είναι οι κρατικοδίαιτοι και όχι οι δημόσιοι υπάλληλοι που προσπαθούν να επιβιώσουν με 800 ή 1000 ευρώ. Με αυτά τα συμφέροντα ο ΣΥΡΙΖΑ θα συγκρουστεί, στοχεύοντας σε ένα απλό και σταθερό επιχειρηματικό περιβάλλον με σαφείς και δίκαιους κανόνες, ώστε να ευνοηθεί η υγιής επιχειρηματικότητα και η καινοτομία. Ενθαρρύνουμε την επιλεκτική προσέλκυση ξένων επενδύσεων παραγωγής προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, με σκοπό τη σταδιακή δημιουργία ελληνικής τεχνογνωσίας, ενώ για τις  δημόσιες επιχειρήσεις θα επιδιώξουμε αναπτυξιακές κοινοπραξίες και με ξένα κεφάλαια.
 

Η βιωσιμότητα του νέου μοντέλου που προτείνουμε βασίζεται στην ανασυγκρότηση της παραγωγικής βάσης της οικονομίας μέσω ενίσχυσης των εξωστρεφών τομέων που αναδεικνύουν τα πιο ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα στη διεθνή αγορά, αλλά και μιας ανταγωνιστικής εγχώριας βιομηχανίας υποκατάστασης εισαγωγών, όπου αυτό είναι δυνατόν.
Χρειαζόμαστε νέους θεσμούς, όπως ένα νέο χωροταξικό συμβούλιο, δίκτυα εξειδικευμένων ινστιτούτων σε πληθώρα τομέων (περιβάλλον, ενέργεια, αγροτική οικονομία), τράπεζες ειδικού σκοπού, δημόσιες ή συνεταιριστικές.
 

Προέχει η στροφή σε νέα ποιοτικά προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας και η ανάπτυξη μικρών και ευέλικτων έργων υποδομών, που αρμόζουν στην ανανέωση του παραγωγικού δυναμικού της οικονομίας. Προέχει ένας ποιοτικός και θεματικός, εναλλακτικός τουρισμός (υψηλή ποιότητα και χαμηλή περιβαλλοντική επιβάρυνση) και φυσικά στροφή στις εναλλακτικές μορφές ενέργειας. Η Ελλάδα μπορεί να εξελιχθεί σε περιφερειακό ενεργειακό κέντρο ανανεώσιμων πηγών και νέας περιβαλλοντικής τεχνολογίας.
 

Το μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό σχέδιο, για να τεθεί σε εφαρμογή έχει ως προαπαιτούμενα την  επαναδιαπραγμάτευση της δανειακής σύμβασης και μια νέα ευρωπαϊκή συμφωνία για το ελληνικό (και όχι μόνο) δημόσιο χρέος, που να περιλαμβάνει «κούρεμα» και αποπληρωμή με ρήτρα ανάπτυξης. Ταυτόχρονα, τα πρωτογενή πλεονάσματα, μαζί με τους ευρωπαϊκούς πόρους, θα χρηματοδοτούν δημόσιες επενδύσεις και κοινωνικές δράσεις.
 

Η συγκυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου παραδίδει στην επόμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μια Ελλάδα σε αποσύνθεση και απόγνωση. Η ανασυγκρότηση αυτού του τόπου από την καμένη γη του Μνημονίου δεν είναι υπόθεση ενός κόμματος ή μιας κυβέρνησης. Είναι υπόθεση όλου του λαού.
 

Το 2014 θα είναι το έτος μηδέν για την ανασυγκρότηση της Ελλάδας από τον λαό και την κυβέρνησή του –την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
 

Facebook Comments