Ιδιαίτερα σημαντικός καθίσταται o ρόλος της ποντοπόρου ναυτιλίας σε μια εποχή που το μοντέλο της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας προσανατολίζεται σε εξαγώγιμους τομείς.

Αυτό εκτιμούν οι αναλυτές της Eurobank οι οποίοι, σε σχετική τους μελέτη, βλέπουν τα μελλοντικά καθαρά έσοδα από την ελληνική ναυτιλία να ανέρχονται στο 4,9% και 5,7% του ΑΕΠ το 2014 και 2015, αντίστοιχα, από 4,2% του ΑΕΠ το 2013.

Έτσι, προκειμένου να αυξηθεί το καθαρό όφελος της οικονομίας από τα έσοδα των Ελλήνων εφοπλιστών, οι αναλυτές της τράπεζας θεωρούν πως η πολιτεία οφείλει να ενισχύσει τη θέση της χώρας ως παγκόσμιου ναυτιλιακού κέντρου, με δράσεις που να παρέχουν κίνητρα για την εγκατάσταση ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα, να καθιστούν ελκυστική την επιλογή εγγραφής στο ελληνικό νηολόγιο, να ενθαρρύνουν την είσοδο ναυτιλιακών κεφαλαίων στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα και να μειώνουν τα γραφειοκρατικά εμπόδια. 

Πιο αναλυτικά, στη μελέτη με τίτλο «η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία και η συμβολή της στην εγχώρια οικονομία», οι οικονομικοί αναλυτές της τράπεζας Μαρία Πρανδέκα και Βασίλης Ζάρκος προβαίνουν σε εκτιμήσεις για την η εξέλιξη των καθαρών εσόδων από την ποντοπόρο ναυτιλία τα επόμενα δύο χρόνια.

Αρχικά σημειώνουν πως η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία αποτελεί μαζί με τον τουρισμό τον έναν από τους δύο βασικότερους πυλώνες των ελληνικών εξαγωγών υπηρεσιών.

Στην περίοδο 2000-2013, οι καθαρές εισπράξεις (εισπράξεις μείον πληρωμές) που προέρχονται από την ποντοπόρο ναυτιλία ανήλθαν στο 4,2% του ΑΕΠ κατά μέσο όρο, ενώ συνέβαλαν στην χρηματοδότηση του 16,6% των εισαγωγών την ίδια περίοδο.

Τα έσοδα από την ελληνική ναυτιλία στηρίζονται στην ηγετική θέση των Ελλήνων εφοπλιστών στον κλάδο, οι οποίοι ελέγχουν πάνω από το 16% του παγκόσμιου στόλου, σε όρους χωρητικότητας.

Αναλυτικά, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, τα συμπεράσματα της μελέτης είναι τα ακόλουθα:

  • Επιβεβαιώνεται η ισχυρή σχέση μεταξύ του ύψους των καθαρών εισπράξεων από την ποντοπόρο ναυτιλία με το επίπεδο των ναύλων και τη χωρητικότητα του στόλου υπό την ελληνική σημαία. Συγκεκριμένα, μια αύξηση 10% στο επίπεδο των ναύλων σε ένα τρίμηνο επιφέρει αύξηση των καθαρών εσόδων από τη ναυτιλία κατά 2,6% το ίδιο τρίμηνο και 6,2% μακροχρόνια. Επιπλέον, μια αύξηση 10% στο μέγεθος του στόλου σε ένα τρίμηνο επιφέρει 7,8% αύξηση στα καθαρά έσοδα το ίδιο τρίμηνο και 18,6% μακροχρόνια.
  • Με βάση τα παραπάνω ευρήματα και εκτιμήσεις για το ρυθμό αύξησης των ναύλων και για την εξέλιξη της χωρητικότητας του στόλου υπό την ελληνική σημαία, τα μελλοντικά καθαρά έσοδα από την ελληνική ναυτιλία αναμένεται να ανέλθουν στο 4,9% και 5,7% του ΑΕΠ το 2014 και 2015, αντίστοιχα, από 4,2% του ΑΕΠ το 2013.
  • Τέλος, πραγματοποιείται και ανάλυση ευαισθησίας στα ναύλα και τη χωρητικότητα του στόλου. Σε ένα πιο αισιόδοξο σενάριο, όπου τα ναύλα και ο στόλος αυξάνονται περισσότερο από ό,τι στο βασικό, οι καθαρές εισπράξεις από την εμπορική ναυτιλία ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι 0,2 και 0,5 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερες από αυτές του βασικού σεναρίου για το 2014 και 2015, αντίστοιχα. Σε  ένα πιο απαισιόδοξο σενάριο, όπου τα ναύλα και ο στόλος αυξάνονται λιγότερο από ότι στο βασικό, οι καθαρές εισπράξεις ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι 0,2 και 0,8 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερες από αυτές του βασικού σεναρίου για το 2014 και 2015, αντίστοιχα.

Facebook Comments