Telegraph: Προσφυγή Ελλάδας σε διεθνές δικαστήριο για τα γερμανικά υποβρύχια
Προσφυγή Ελλάδας σε διεθνές δικαστήριο για τα γερμανικά υποβρύχια
Προσφυγή Ελλάδας σε διεθνές δικαστήριο για τα γερμανικά υποβρύχια
Η εφημερίδα επικαλείται έγγραφο 200 σελίδων που έχει σταλεί στο δικαστήριο, στο οποίο αναφέρεται ότι το διεθνές κύρος της Ελλάδας και η θέση της στο ΝΑΤΟ υπονομεύθηκαν από την αδυναμία έγκαιρης προμήθειας των υποβρυχίων.
Η εφημερίδα δημοσιεύει φωτογραφίες των υποβρυχίων από τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, όπου όπως αναφέρεται βρίσκονται εδώ και πάνω από δύο χρόνια, περισσότερο από 15 χρόνια μετά την παραγγελία τους. Σημειώνει ότι η «αμφιλεγόμενη» συμφωνία έχει οδηγήσει στην ποινική δίωξη ενός υπουργού (Άκη Τσοχατζόπουλου) και στην παραίτηση ενός ανώτερου αξιωματούχου του Πολεμικού Ναυτικού (υποναύαρχου Στέλιου Φενέκου).
«Πρόκειται για ένα τόσο ευαίσθητο ζήτημα που θα μπορούσαμε να είχαμε ζητήσει ακόμα μεγαλύτερη αποζημίωση από τους Άραβες και τους Γερμανούς, καθώς η υπόθεση των υποβρυχίων συνδέεται με τον γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας, τη θέση της εντός του ΝΑΤΟ και το γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται σε διαδικασίες οριστικοποίησης της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης, με έντονο το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα φυσικά της κοιτάσματα», αναφέρει στην εφημερίδα πηγή που δεν κατονομάζεται.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, η υπόθεση των υποβρυχίων έγινε σύμβολο των οικονομικών δεινών της χώρας και της σπατάλης στα αμυντικά συστήματα. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα αποτελούσε τον μεγαλύτερο εισαγωγέα οπλικών συστημάτων στην Ευρώπη, δαπανώντας το 4% του ΑΕΠ της και κατέχοντας 1.300 άρματα μάχης, δύο φορές περισσότερα από όσα κατέχει η Βρετανία.
Όπως σημειώνεται στο ρεπορτάζ, Έλληνες πολιτικοί υποστήριξαν ότι η Γερμανία ενθάρρυνε την ελληνική κυβέρνηση να δαπανήσει μεγάλα ποσά σε οπλικά συστήματα και κατόπιν άσκησε κριτική στη χώρα για επιπόλαιες δαπάνες. Σχολιάζεται δε πως η προσφυγή στο διεθνές δικαστήριο εκτιμάται ότι θα είναι μέρος της απόπειρας της Ελλάδας «να μετακυλήσει την ευθύνη για τις υπερβολικές της δαπάνες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες». Το Διεθνές Δικαστήριο Επιδιαιτησίας του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου είναι αρμόδιο για την επίλυση διεθνών εμπορικών διενέξεων.
Τα εν λόγω τέσσερα υποβρύχια παραδόθηκαν στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό τον Μάρτιο, ενώ η συμφωνία αξίας 3 δισ. ευρώ είχε υπογραφεί το 2000. Την περίοδο εκείνη, οι ελληνικές αρχές είχαν παραγγείλει τα τρία κλάσης 214 υποβρύχια, αφήνοντας ανοιχτή την επιλογή αγοράς τέταρτου.
Η ThyssenKrupp Marine αγόρασε το ναυπηγείο που ήταν υπεύθυνο για την κατασκευή των υποβρυχίων το 2002 και στη συνέχεια πούλησε στην Abu Dhabi Mar ένα μεγάλο μερίδιο αυτού.
Το Ελληνικό Ναυτικό, καταλήγει η Telegraph, αναμένεται να προχωρήσει σε μικρές τροποποιήσεις επί των υποβρυχίων και να προβεί σε δοκιμαστικές πλεύσεις στη Σούδα πριν τα θέσει σε επίσημη λειτουργία.
H ThyssenKrupp Marine αρνήθηκε να σχολιάσει τα γεγονότα, καθώς όπως ισχυρίζεται δεν έχει πλήρη επίγνωση των λεπτομερειών της προσφυγής.
Facebook Comments