Σημαντική ανάπτυξη γνώρισε τις δύο τελευταίες δεκαετίες ο ευρύτερος κλάδος των κατεψυγμένων ειδών διατροφής, στον οποίο εντάσσεται και ο κλάδος των κατεψυγμένων αλιευμάτων.

Οι τελευταίες μεταβολές και προοπτικές εξέλιξης του συγκεκριμένου κλάδου παρουσιάζονται στην πέμπτη (5η) έκδοση της κλαδικής μελέτης που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group ΑΕ.

Ο τομέας της επεξεργασίας και συσκευασίας/τυποποίησης κατεψυγμένων αλιευμάτων στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται από την ύπαρξη αρκετών, μεσαίου κυρίως μεγέθους, επιχειρήσεων. Οι οργανωμένες μονάδες συστηματικής βιομηχανικής παραγωγής «επώνυμων» προϊόντων είναι λίγες σε αριθμό, ωστόσο συγκεντρώνουν μεγάλο κομμάτι της εγχώριας παραγωγής.

Ο τομέας της εισαγωγής κατεψυγμένων αλιευμάτων περιλαμβάνει αρκετές επιχειρήσεις, ορισμένες εκ των οποίων λόγω υποδομών (μεγάλοι αποθηκευτικοί χώροι, εγκαταστάσεις ψύξης και συντήρησης, κτλ) διακινούν παράλληλα και άλλα προϊόντα (κατεψυγμένα κρέατα, κατεψυγμένα λαχανικά και φρούτα, κ.ά.).

Η κατανάλωση αλιευτικών προϊόντων, οι διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών και η τιμολογιακή πολιτική είναι ορισμένοι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση για τα εξεταζόμενα προϊόντα. Η ζήτηση των αλιευτικών προϊόντων καταγράφει ανοδική τάση, σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, κυρίως λόγω της μεταστροφής μέρους του καταναλωτικού κοινού προς μια πιο ισορροπημένη διατροφή, βασιζόμενη σε περισσότερα υγιεινά προϊόντα.

Ο υπεύθυνος σύνταξης της εν λόγω μελέτης, Μάρκος Κοντοές, Consultant στη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, σημειώνει σχετικά με τις εξελίξεις της συγκεκριμένης αγοράς: «Η εγχώρια παραγωγή κατεψυγμένων επεξεργασμένων αλιευμάτων (σε ποσότητα) εμφάνισε μείωση 4,3% το 2013/12. Ο όγκος της εγχώριας κατανάλωσης ακολούθησε φθίνουσα πορεία τα τελευταία έτη, με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής -8%. Αυξανόμενη συμμετοχή στην αγορά των κατεψυγμένων αλιευμάτων τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label), τα οποία διανέμονται μέσω των super markets. Σχετικά με τη διάρθρωση της αξίας της αγοράς (σε τιμές χονδρικής), εκτιμάται ότι τα μαλάκια κάλυψαν το 50% περίπου το 2013 και ακολούθησαν τα μαλακόστρακα (20%). Το 2013 το κανάλι των χονδρεμπόρων εκτιμάται ότι κάλυψε το 65% της αγοράς (σε αξία) και ακολούθησε το κανάλι των super markets με ποσοστό 15% περίπου».

Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού ο οποίος συνετάχθη με βάση αντιπροσωπευτικό δείγμα 17 επιχειρήσεων επεξεργασίας/τυποποίησης καταψυγμένων αλιευμάτων προκύπτουν τα εξής: Το σύνολο του ενεργητικού των επιχειρήσεων του δείγματος παρουσίασε μείωση κατά 7,6% το 2012/11, ενώ τα ίδια κεφάλαια εμφάνισαν σημαντική μείωση 20,2% την ίδια περίοδο. Οι μεσομακροπρόθεσμες υποχρεώσεις μειώθηκαν κατά 10,3% το 2012, ενώ οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις κατέγραψαν μικρή μείωση ποσοστού 2%.

Οι συνολικές πωλήσεις των 17 επιχειρήσεων του δείγματος παρουσίασαν αξιόλογη μείωση (15,4%) το 2012 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το κόστος πωληθέντων μειώθηκε με τον ίδιο περίπου ρυθμό (14,9%) και τα συνολικά μικτά κέρδη περιορίστηκαν κατά 17,3%. Το συνολικό λειτουργικό αποτέλεσμα ήταν ζημιογόνο και τα δύο έτη, το δε καθαρό αποτέλεσμα (προ φόρου) των συγκεκριμένων επιχειρήσεων έλαβε και το 2012 αρνητικό πρόσημο, με τις ζημίες να διευρύνονται σημαντικά σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα κέρδη EBITDA περιορίστηκαν κατά 51,7%

 

Facebook Comments