Σε πλειοδοσία αλλαγών του νομοσχεδίου για τις εκποιήσεις αναμένεται να επιδοθούν τα κοινοβουλευτικά κόμματα κατά την έναρξη της διαδικασίας συζήτησης του στη βουλή, αναζητώντας συγκλίσεις.

Η επιτροπή οικονομικών συζητά σήμερα το νομοσχέδιο που συμφώνησε η κυβέρνηση με την τρόικα, υπό το βάρος των αντιδράσεων που έχει ξεσηκώσει αλλά και των προειδοποιήσεων της τρόικας για μη εκταμίευση της επόμενης δόσης σε περίπτωση που δεν ψηφιστεί μέχρι τον Σεπτέμβριο.

Στη συνεδρία προσκλήθηκαν οι δύο αρμόδιοι υπουργοί, η διοικητής της ΚΤ, ο γενικός εισαγγελέας, εκπρόσωποι των εργοδοτικών ομοσπονδιών και των συνδικαλιστικών οργανώσεων, και έντεκα επαγγελματικοί σύνδεσμοι και κινήματα.

Ο Αντιπρόεδρος της Κομισιόν, αρμόδιος για οικονομικές και νομισματικές υποθέσεις Jyrki Katainen έσπευσε χθες να στείλει σαφές μήνυμα στη Λευκωσία.

«Η Κομισιόν από κοινού με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θα πρέπει αν είναι βέβαιοι ότι η εγκριθείσα μεταρρύθμιση του νόμου για κατασχέσεις ανταποκρίνεται τόσο στο γράμμα όσο και στο πνεύμα των λεπτομερών απαιτήσεων που καθορίζονται στο μνημόνιο συμφωνίας μεταξύ της Κύπρου και των εταίρων της», είπε στον Φιλελεύθερο.

Όλα τα κόμματα επιδιώκουν αλλαγές

Το πολιτικό σκηνικό παραμένει ρευστό καθώς όλα τα εν βουλή κόμματα ζητούν ουσιαστικές αλλαγές στον τρόπο χειρισμού προβληματικών χρεωστών.

Το κυβερνών κόμμα επιδιώκει τρεις βασικές στο όλο πλαίσιο για τις εκποιήσεις, με τις οποίες φαίνεται να συμφωνούν και τα πλείστα από τα υπόλοιπα κόμματα.

Πριν οποιαδήποτε εκποίηση να διασφαλιστεί ότι τηρούνται όλοι οι κανόνες της Κεντρικής Τράπεζας για αναδιάρθρωση δανείων, με την εκποίηση να διαγράφονται τα υπόλοιπα των δανείων και θεσμοθέτηση του κώδικα της ΚΤ.

Ο ΔΗΣΥ επιδιώκει παράλληλα να βρει τρόπο επικοινωνίας με το ΔΗΚΟ, που προς το παρόν ανεβάζει τους τόνους επικρίνοντας τους χειρισμούς της κυβέρνησης Αναστασιάδη.

Το ΑΚΕΛ τη Δευτέρα δεν θα καταθέσει τροπολογίες αλλά προτάσεις αφού εκτιμά πως πρέπει να υπάρξει επαναδιαπραγμάτευση του νομοσχεδίου.

Επίσης θα αναμένει να εξετάσει και τις τροπολογίες των υπολοίπων κομμάτων.

Προβληματίζεται μεταξύ άλλων γιατί οι δανειολήπτες δεν έχουν δικαίωμα προσφυγής στο δικαστήριο κατά της τράπεζας σχετικά με τους τόκους και τις υποχρεώσεις που επιβάλλει καθώς και για την εξαίρεση του κτηματολογίου από τις διαδικασίες.

Στόχος του είναι να προστατευθεί η κύρια κατοικία και η μικρή επαγγελματική στέγη.

Το ΔΗΚΟ ζητά την παρουσίαση του πλαισίου για την αφερεγγυότητα και εισηγείται ο νόμος να ισχύει μόνο για νέα και αναδιαρθρωμένα δάνεια τα οποία θα συναφθούν μετά την ψήφιση της νομοθεσίας.

Παράλληλα, κατά την αναδιάρθρωση, να υπάρχει συμφωνία σε περίπτωση εκποίησης να απαλλάσσονται οι εγγυητές καθώς και εξόφληση του χρέους.

Πάντως το ΔΗΚΟ έχει σημειώσει πολλές φορές πως οι οδηγίες της Κεντρικής Τράπεζας λειτουργούν ως αντικίνητρο στην αναδιάρθρωση των δανείων και επιτρέπουν στις τράπεζες να συμπεριφέρονται καταπιεστικά προς τους δανειζόμενους.

Προειδοποιεί πως αν το «Πλαίσιο Φερεγγυότητας» που προτίθεται να παρουσιάσει η κυβέρνηση θα περιλαμβάνει τις ίδιες οδηγίες, χωρίς οποιεσδήποτε αλλαγές και ασφαλιστικές δικλίδες που θα προστατεύουν τους δανειζόμενους, τότε το ΔΗΚΟ θα καταψηφίσει το πλαίσιο αφερεγγυότητας, όταν αυτό παρουσιαστεί ενώπιον της Βουλής.

Σε τρεις άξονες κινούνται οι τροπολογίες της ΕΔΕΚ η οποία μεταξύ άλλων προτείνει διαγραφή του χρέους με την εκποίηση, προστασία της κύριας κατοικίας και διασφάλιση των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού όσον αφορά την κύρια κατοικία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα έχουν επηρεαστεί από την οικονομική κρίση.

Επίσης εισηγείται μεταφορά του Άρθρου 23 του Περί Πολιτικής Δικονομίας Νόμου στο προτεινόμενο νομοσχέδιο, σύμφωνα με το οποίο όταν η ιδιοκτησία συνίσταται ολικά ή μερικά από κατοικία ή κατοικίες πρέπει να αφήνεται ή να παρέχεται στον οφειλέτη χρέους τέτοια στέγαση η οποία κατά τη γνώμη των αρμόδιων φορέων (πχ. υπουργείο εργασίας και κοινωνικών ασφαλίσεων) είναι απόλυτα αναγκαία γι’ αυτόν και την οικογένεια του.

Παράλληλα προτείνει να συμπεριληφθούν οι μηχανισμοί του πλαισίου αφερεγγυότητας στο νομοσχέδιο.

Ταυτόχρονα οι σοσιαλιστές να δοθούν αντικίνητρα στις τράπεζες για πώληση ακινήτων σε πολύ χαμηλές τιμές.

Επίσης, σε περίπτωση μη επιτυχούς πρώτης δημοπρασίας τότε ο χρηματοπιστωτικός οργανισμός υποχρεούται να προχωρήσει σε επαναδιαπραγμάτευση με το δανειζόμενο για αναδιάρθρωση, διαγράφοντας το 20% του ποσού του δανείου.

Οι Οικολόγοι με τις «ριζοσπαστικές», όπως τις χαρακτηρίζουν, τροπολογίες που ετοιμάζουν απαιτούν πως μετά την εκποίηση του ακινήτου να διαγράφεται το υπόλοιπο του δανείου, να μπει πλαφόν στο ύψος της διαγραφής του δανείου και του ποσού για το οποίο θα γίνεται η εκποίηση καθώς και εξαίρεση των στεγαστικών δανείων για σκοπούς εκποιήσεων.

Ταυτόχρονα εισηγούνται να απελευθερώνονται οι εγγυητές όταν εκποιείται ένα ακίνητο, τα δάνεια που αναδιαρθρώνονται να εξαιρούνται από τις εκποιήσεις και να λαμβάνεται υπόψη η εκτίμηση του κτηματολογίου.

Η Συμμαχία Πολιτών θα καταθέσει τροπολογίες για να εξαιρείται από το νομό η πρώτη κατοικία, οφειλέτες που είναι άνεργοι και δεν έχουν άλλα εισοδήματα πλην του ανεργιακού και του κρατικού επιδόματος, οφειλέτες που είναι συνταξιούχοι χωρίς άλλα ουσιαστικά εισοδήματα και οφειλέτες οι οποίοι είναι λήπτες δημόσιου βοηθήματος.

Η Συμμαχία τονίζει επίσης ότι ο νόμος δεν μπορεί να εφαρμόζεται αναδρομικά.
Παράλληλα η Συμμαχία Πολιτών θα καταθέσει τροπολογία έτσι ώστε να καθίσταται υποχρεωτικός ο Κώδικας της Κεντρικής Τράπεζας για την αναδιάρθρωση δανείων με ενδεχόμενη άρνηση της Τράπεζας να εφαρμόσει τον Κώδικα να αποτελεί ποινικό αδίκημα.

Άλλη τροπολογία θα αφορά αναστολή της διαδικασίας εκποίησης με την προσφυγή του οφειλέτη στη Δικαιοσύνη μέχρι τη λήψη τελεσίδικης απόφασης από το Δικαστήριο.

Επίσης η Συμμαχία Πολιτών θα καταθέσει τροπολογία η οποία προνοεί ότι δανειστής θα παραμένει η Τράπεζα και με βάση την οποία θα απαγορεύεται ρητά στην Τράπεζα να εκχωρεί, να πωλεί ή να μεταβιβάζει δάνεια σε τρίτο πρόσωπο, φυσικό ή νομικό .

Το ΕΥΡΩΚΟ ζητά να ενσωματωθεί στο νομοσχέδιο σχετική πρόνοια που θα προβλέπει ότι σε περίπτωση εκποίησης ακινήτου το οποίο αποτελούσε την ενυπόθηκη εγγύηση ενός δανείου, ο δανειολήπτης και οι εγγυητές του να απαλλάσσονται από όλες τις δανειακές υποχρεώσεις που κάλυπτε το ακίνητο που εκποιήθηκε.

Πριν από κάθε εκποίηση για δάνεια που καλύπτονται από ενυπόθηκες εγγυήσεις θα απαλλάσσονται των υποχρεώσεων τους οι εγγυητές που προβλέπει η σύμβαση δανείου.

Επίσης, το ΕΥΡΩΚΟ ζητά να ενσωματωθεί στο νομοσχέδιο σχετική πρόνοια που θα προβλέπει ότι η διαδικασία πλειστηριασμού πρέπει να είναι ανταγωνιστική, αποτελεσματική, διεξοδική και αδιάβλητη. Ο πλειστηριασμός δεν πρέπει να οδηγεί σε μείωση των τιμών προσφοράς αλλά σε αύξηση τους.

Τονίζει επίσης την ανάγκη να περιληφθεί πρόνοια η οποία προβλέπει ότι με την έναρξη της διαδικασίας εκποίησης και μέχρι τη λήξη της, το δάνειο δεν θα πρέπει να εκτοκίζεται, να υπάρχει οροφή στον αριθμό των πλειστηριασμών που θα μπορεί να προχωρήσει μια τράπεζα ανά έτος ενώ στις περιπτώσεις των επιχειρηματικών δανείων που έχουν νομικά πρόσωπα, μια τράπεζα να μπορεί να προχωρήσει τη διαδικασία της εκποίησης μόνον για ένα ποσοστό ανά έτος (π.χ. για το 20%) των ενυπόθηκων εξασφαλίσεων που έχει ένα επιχειρηματικό μη εξυπηρετούμενο δάνειο.

Facebook Comments