Τα 88 προαπαιτούμενα της δ΄αξιολόγησης!
Με πολλές παγίδες για τα 88 προαπαιτούμενα της τέταρτης αξιολόγησης το οικονομικό επιτελείο έχει να φοβάται περισσότερο κοντά στο τέλος του προγράμματος
Με πολλές παγίδες για τα 88 προαπαιτούμενα της τέταρτης αξιολόγησης το οικονομικό επιτελείο έχει να φοβάται περισσότερο κοντά στο τέλος του προγράμματος
Με πολλές παγίδες για τα 88 προαπαιτούμενα της τέταρτης αξιολόγησης το οικονομικό επιτελείο έχει να φοβάται περισσότερο κοντά στο τέλος του προγράμματος και το ΔΝΤ που περιμένει να επιβάλλει την εφαρμογή της μείωσης του αφορολογήτου μαζί με την περικοπή των συντάξεων το «προεκλογικό» 2019.
Οι Ευρωπαίοι έχουν ήδη δώσει το στίγμα του «υπερεπείγοντος» για τα 88 τελευταία προαπαιτούμενα. Με τον ονομαστικό χρόνο των 100 ημερών που έδωσε ο Γάλλος επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί δείχνει ότι αυτή τη φορά δεν υπάρχουν περιθώρια για ουρές με τη μορφή μέτρων που θα κλείσουν αργότερα.
Τούτο τη στιγμή που στο τελευταίο πακέτο των μέτρων είναι όλα αυτά που μεταφέρονταν από αξιολόγηση σε αξιολόγηση λόγω πολιτικής δυσκολίας στην εφαρμογή τους.
Ανάμεσα στα πιο δύσκολα είναι να έχουν αποτέλεσμα οι πλειστηριασμοί οι οποίοι βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση με την εκκαθάριση των κόκκινων δανείων και τελικά και την επανεκκίνηση των τραπεζών.
Στα φορολογικά θα πρέπει σε ελάχιστο χρόνο να προσδιοριστούν οι νέες αντικειμενικές αξίες και να αναμορφωθεί ο ΕΝΦΙΑ ώστε να επιτυγχάνεται ο εισπρακτικός στόχος των 2,65 δισ. ευρώ. Ηδη κορυφαία στελέχη του οικονομικού επιτελείου τονίζουν τη δυσκολία του εγχειρήματος, αφού ο χρόνος είναι πολύ λίγος και τα προβλήματα είναι πολλά, καθώς οι διαδικασίες ξεκίνησαν καθυστερημένα.
Οι αποκρατικοποιήσεις είναι άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα, καθώς ο στόχος που έχει τεθεί για φέτος είναι πολύ υψηλός (αναμένονται έσοδα 2,8 δισ. ευρώ) τη στιγμή που τα προηγούμενα χρόνια έχουν να επιδείξουν καθυστερήσεις και αστοχίες. Την ίδια ώρα όμως οι Ευρωπαίοι – κυρίως – ενδιαφέρονται να δουν αποτελέσματα.
Μαζί βέβαια υπάρχουν και τα υπόλοιπα θέματα όπως οι αλλαγές στο Δημόσιο, η εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, η απονομή των – πολλών – καθυστερούμενων συντάξεων, κύριων και επικουρικών και η ολοκλήρωση της εφαρμογής του ασφαλιστικού και μια σειρά καθυστερούμενων μέτρων για την αγορά που έχουν ήδη πολλά προβλήματα.
Η καθυστέρηση θα σημάνει άμεσα και την επέκταση του προγράμματος που θα έχει ως αποτέλεσμα την αναστολή επ’ αόριστον της συζήτησης για την ελάφρυνση του χρέους. Παράλληλα η καθυστέρηση του προγράμματος θα έχει ως αποτέλεσμα να αναστραφεί και το κλίμα στις αγορές κλείνοντας τον δρόμο για τον δανεισμό από τις αγορές χρήματος.
Αν όλα πάνε καλά ως τον Μάιο, όταν θα φανεί αν η τέταρτη αξιολόγηση «κλείνει» ή όχι, έρχεται η ώρα του ΔΝΤ. Η ελληνική πλευρά γνωρίζει ότι τυπικά το Ταμείο θα περιμένει να έχει τα στοιχεία για το ΑΕΠ του πρώτου τριμήνου. Με δεδομένη τη μικρή απόκλιση που είχαμε για το 2017 όταν η ανάπτυξη ήταν 1,4% του ΑΕΠ αντί 1,6% του ΑΕΠ που ανέμενε το ΥΠΟΙΚ, η αρχή του 2018 δεν αναμένεται να είναι εντυπωσιακή.
Ουσιαστικά όμως η ώρα ΔΝΤ θα έρθει όταν θα έχει μπει για τα καλά στο παιχνίδι και η Γερμανία που νομιμοποίησε την παρουσία του από την αρχή – και του τρίτου προγράμματος θα έχει βάλει τη σφραγίδα της και στην ελάφρυνση του χρέους.
Αν η λύση που επιλεγεί θα είναι κατώτερη των προσδοκιών του Ταμείου και με δεδομένο ότι διατηρεί τις προβλέψεις του για την ελληνική οικονομία πολύ χαμηλότερα από αυτές της ΕΕ θα επανέλθει ζητώντας να εφαρμοστούν και η περικοπή του αφορολογήτου μαζί με την περικοπή των συντάξεων το 2019 αναβάλλοντας τα αντίμετρα για μετά το 2023.
Προς το παρόν τηρεί στάση αναμονής σταματώντας πρόσφατα και τις φήμες που ξεκίνησαν από την ΕΕ ότι Ταμείο επιμένει να ζητά από τώρα πρόωρα μέτρα. Σε ανακοίνωσή του το Ταμείο επιχειρούσε να σταματήσει τις φήμες λέγοντας ότι η συζήτηση για την Ελλάδα ακόμη δεν έχει ξεκινήσει.
Facebook Comments