Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) είναι σημαντικοί  κρίκοι στο διεθνές στερέωμα, και αν και μπορεί να μην έχουν μεγάλη οικονομική επίδραση όσο οι μεγάλες επιχειρήσεις παραμένουν ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος κλάδος του διεθνές εμπορίου.

Στην Ελλάδα οι ΜΜΕ συνιστούν το 99.9% τον επιχειρήσεων και ειναι αυτές που έχουν πληγωθεί περισσότερο απο την κρίση. Ειναι σημαντικό να δεί κανείς πως η Ελλάδα, όπως η Ιταλία, η Πορτογαλία  και η Ισπανία έχουν πολύ μεγαλύτερο ποσοστό απασχόλησης εργαζομένων σε ΜΜΕ απο τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε., με ποσοστό πανω απο 50% σε σχέση με το 30% τον άλλον.

Είναι λογικό λοιπόν να αναρωτιέται κανείς πως μπορούν αυτες οι εταιρίες να επιζήσουν μόνες χωρίς την βοήθεια μιας συνεργασίας με μεγαλύτερη εταιρία και διατηρώντας την οικονομική ανεξαρτησία τους. 

Στην Ελλαδα της κρίσης υπάρχουν πολλες εταιρίες μικρού μεγέθους που παλεύουν ενάντια στο ρεύμα και θα μπορούσαν να επωφεληθούν απο την αυξημένη ζήτηση και τα κεφάλαια που προσφέρει η διεθνείς αγορά ειδικά ως μέλη της Ε.Ε. είτε με εξαγωγές ειτε με συνεργασίες  π.χ.

Τα κίνητρα (ενεργητικά η παθητικά) που κινούν της μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο να εξάγουν, και ιδιαιτερα προς την ΕΕ, είναι πολλά και άξια έρευνας. Ειναι ένας επιστημονικός κλάδος ανερχόμενος, ειδικά όσον αφορά της ΜΜΕ, με πολλές απόψεις και λιγότερη συνοχή. 

Ερευνώντας τα κίνητρα μιας επιχείρησης μπορούμε να μάθουμε γιατί μερικές εταιρίες ευημερούν και γιατί άλλες χάνονται στο διεθνές στερέωμα, χωρίς στρατηγική και πλάνο μια εταιρία δεν μπορεί να γνωρίζει και να καταλάβει τις αιτίες πίσω από την επιτυχία η την έλλειψη επιτυχίας.

Η γνώση τον κινήτρων και της επίδρασης τους βοηθάει στο να σχεδιάσει μια εταιρία την πορεία της, το μέγεθος της επένδυσης (οχι μόνο οικονομικά) και το είδος (απλή εξαγωγή η αλλιώς κάποιο είδος συνεργασίας). Η διαφορά μεταξύ του πρέπει και του θέλω κρίνει ποίες κατηγορίες κινήτρων επηρεάζουν την εταιρία (εσωτερικά η εξωτερικά)και ποια όχι. Αυτά τα κίνητρα λειτουργούν σε μια στιγμή στον χρόνο και συνήθως αποτελούνται από μεταβλητές όπως μέγεθος, υπερβολική ικανότητα, και μέλος της ΕΕ.

Η ΕΕ είναι ιδιαίτερη περίπτωση μιας και είναι ποικίλες αλλά ενωμένη κοινή αγορά χωρίς ιδιαίτερα εμπόδια για το εμπόριο προσφέροντας  πολλές ευκαιρίες για ΜΜΕ να γίνουν διεθνείς, ειδικά για τα πρώτα τους βήματα. Οι εξαγωγές είναι η τέλεια βάση για της ΜΜΕ ώστε να μπορέσουν να ξεκινήσουν τα πρώτα τους βήματα στον διεθνή χώρο μιας και η διεθνοποίηση τους είναι διαδικασία με πολλά σκαλιά   και πάντα χρειάζεται ένα σταθερό ξεκίνημα με μικρότερο ρίσκο. Για να αποκτηθούν γνώσεις και οργανωτικές ικανότητες που θα εφαρμοστούν σε μια αποτελεσματική εξωτερική στρατηγική χρειάζεται χρόνος.

Όσο συσσωρεύει γνώση η ΜΜΕ τόσο βλέπει καλύτερα της  ευκαιρίες και τόσο επεκτείνεται περισσότερο στο εξωτερικό επενδύοντας περισσότερο (μια μέρα φτάνοντας μέχρι και σε κοινοπραξία πχ) και συμμετέχοντας περισσότερο, ακόμη και σε περισσότερα κράτη εκτος της σιγουριάς της ΕΕ.

Η τοποθεσία παίζει κρίσιμο ρόλο στην επιλογή τον ΜΜΕ και αυτό φαίνεται στη διαφορά που έχει κάνει η ΕΕ στης στρατιγηκές επιλογές τον ΜΜΕ και στο να ενθαρρύνει ακόμα και της πιο μικρές ανεξάρτητες ΜΜΕ (με βάση τα κρητίρια της Ε.Ε. μιλάμε για 50-100 υπαλληλους) να δοκιμάσουν την τύχη τους έξω.

Η πολιτική για τις ΜΜΕ θα πρέπει να ενθαρρύνει τους διευθυντές τον ΜΜΕ να γίνουν πιο ενεργοί και να ασχοληθούν ενεργά με τις διεθνείς δραστηριότητες των εταιριών τους, να ψάξουν ευκαιρίες και να δημιουργηθεί μέσα από την πολιτική μια σταθερή πλατφόρμα εκτόξευσης για ΜΜΕ.

Η κυβερνητική πολιτική είναι πολύ σημαντική για της ΜΜΕ  και μπορεί να αλλάξει πολλά πράγματα είτε βοηθώντας είτε εμποδίζοντας. Οι γνώσεις μπορούν να βοηθήσουν στελέχη που ήταν πιο αμφίβολα για την κίνηση προς το εξωτερικό δίνοντας τους γνώσεις για την ισχύ τον πόρων τους.

Το στάδιο της «προ-διεθνοποίησης», δηλαδή εταιρίες που δεν έχουν βγεί εκτός συνόρων ποτέ, είναι το πιο κρίσιμο για την εταιρία μιας και τοτε η εταιρία πλάθει το πλάνο της για την επέκταση στην διεθνή αγορά και σε αυτο πρέπει να στοχεύει η καθε πολιτική . Μεγάλο ενδιαφέρων έχουν και οι εταιρίες που δοκιμάζουν την τύχη τους για δεύτερη φορά (Born-again globals) και οι εταιρίες που ειναι διεθνείς απο τη γέννα, συνήθως εταιρίες πλήροφορικης με βαση το internet (Born globals).

Τα κίνητρα που επηρεάζουν μια ΜΜΕ μπορούν να είναι εσωτερικά,εξωτερικά, παθητικά (δηλαδή να οδηγούν στην «τυχαία» και χωρίς στρατηγική έξοδο όπως μία απρόσμενη παραγγελία απο το εξωτερικό), και ενεργητικά (δηλαδή να πηγάζουν απο μέσα και οδηγόυν σε προμελετημένη κίνηση όπως ειδικές γνώσεις).

Αυτά τα κίνητρα πρέπει να  εξετάσουμε για να βοηθήσουμε της εταιρίες να βρούν διέξοδο μέσα στην κρίση και να απορροφήσουν το μέγιστο απο την διεθνή αφορά (για αυτο το θέμα υπάρχει έκτεταμενη βιβλιογραφία, ειδικά για μεγάλες εταιρίες).

Facebook Comments