Διανύουμε μια μεταβατική περίοδο κατά την οποία θα πρέπει να προετοιμαστούμε για την νέα εποχή μετά το μνημόνιο. Να προετοιμαστούμε για μια νέα εποχή όπου θα έχουμε εγκαταλείψει όλες τις παθογένειες του παρελθόντος και θα αποδείξουμε ότι είμαστε πρόθυμοι να συνεχίσουμε σε έναν δρόμο πλήρους διαφάνειας και μεταρρυθμίσεων σε όλους τους τομείς του κράτους. Αυτό προϋποθέτει ωριμότητα και αποφασιστικότητα για οριστική ρήξη με το παρελθόν. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να ζήσουμε σε μια Ελλάδα σύγχρονη, ανταγωνιστική που σέβεται τους θεσμούς και το σύνταγμα μα πάνω απ’ όλα θα σέβεται του πολίτες της.

Καλώς εχόντων των πραγμάτων και αφού η κυβέρνηση καταφέρει να σταθεροποιήσει την οικονομία και να πετύχει ανάπτυξη, θα πρέπει να προβεί στην αναθεώρηση του συντάγματος με σκοπό την επικαιροποίηση και προσαρμογή του στις σημερινές απαιτήσεις αλλά και την διόρθωση τυχών λαθών του.

Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος και για να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα, κυβέρνηση κι αντιπολίτευση θα πρέπει να συμμετάσχουν στο διάλογο έχοντας ως κριτήριο τις βασικές λειτουργίες που επιτελεί κάθε σύγχρονο Σύνταγμα έχοντας δηλαδή υπόψη  κάποιες αρχές  στις οποίες πρέπει να βασίζεται το σύνταγμα της Ελλάδας, την αρχή της συμμετοχής και αντιπροσώπευσης του πολίτη, την αρχή της διαφάνειας στη λειτουργία του κράτους, και την διασφάλιση της συνταγματικότητας. Θα μπορούσε σε αυτές τις αρχές να ενταχθούν κι άλλες που σχετίζονται λ.χ. με τις σχέσεις Ελλάδας-Ευρώπης ή με την ασφάλεια του ατόμου, θεωρώ όμως πως το πνεύμα της αναθεώρησης θα πρέπει να εστιάσει κυρίως στις προαναφερθείσες αρχές.

Παρακάτω επιχειρώ (ως πολίτης ενασχολούμενος με τα κοινά και χωρίς ιδιαίτερες γνώσεις συνταγματικού δικαίου) να προτείνω κάποιες αλλαγές που κατά την κρίση μου θα βοηθήσουν το στόχο μας.

Καταρχήν πρέπει να υπάρξουν αλλαγές σε σχέση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Πρέπει να τροποποιηθούν οι διατάξεις εκείνες που αφορούν τις προεδρικές εξουσίες και τον ρυθμιστικό ρόλο του ΠτΔ όπως φυσικά και οι διατάξεις  του  Κοινοβουλίου σε σχέση με τον ΠτΔ. Θεωρώ λοιπόν πως:

        ο ΠτΔ πρέπει να έχει ένα κατεξοχήν συμβολικό ρόλο χωρίς καμία απολύτως εξουσία πέραν της ορκωμοσίας των κυβερνήσεων. Αυτό συνεπάγεται ότι οι εξουσίες που αυτή τη στιγμή έχει ο ΠτΔ θα δοθούν στον πρωθυπουργό ενώ θα του αφαιρεθούν όλα τα προνόμια υλικά (μισθός, προεδρικό μέγαρο κλπ.) και πολιτικά.

 Ως προς τον τρόπο εκλογής του αυτή να γίνεται από τους πολίτες και να προκύπτει με απόλυτη πλειοψηφία (50+%).

Μόνο έτσι ο ΠτΔ, το σύμβολο της ενότητας του Έθνους, θα μπορέσει να διασφαλίσει την υπερκομματική του φύση. Οι θητείες που θα δικαιούται παραμένουν 2 πενταετούς διάρκειας.

  • Ως προς το κοινοβούλιο και την κυβέρνηση
  • Καταρχήν θα πρέπει να αυξηθεί η κυβερνητική θητεία κατά ένα χρόνο και να υπάρξει εκ νέου θέσπιση των χρονικών ορίων στις θητείες του πρωθυπουργού και των υπουργών. Δύο θητείες (πενταετούς πλέον διάρκειας) πρέπει να είναι ο μέγιστος χρόνος που θα μπορεί να διατελέσει κάποιος πρωθυπουργός ή υπουργός.
  •  Επίσης η θέσπιση του ασυμβίβαστου μεταξύ βουλευτικής και υπουργικής ιδιότητας είναι εκ των ων ουκ άνευ.
  • Η μείωση των αριθμών των βουλευτών όπως και η μείωση των βουλευτών επικρατείας πρέπει να εξεταστεί από την βουλή και να υλοποιηθεί με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.
  • Ενίσχυση του ρόλου του βουλευτή σε νομοθετικό αλλά και ελεγκτικό επίπεδο.
  • Οι διατάξεις που αφορούν την βουλευτική ασυλία όπως και την ευθύνη των υπουργών πρέπει να τροποποιηθούν και να αφορούν αυστηρά και μόνο την άσκηση των κοινοβουλευτικών τους καθηκόντων.

Όλα τα παραπάνω διασφαλίζουν τη σωστή λειτουργία του κοινοβουλίου και της κυβέρνησης καθώς πετυχαίνουν την απαλοιφή παθογενειών που παρατηρούσαμε τις προηγούμενες δεκαετίες όπως την επί μακρών παραμονή πολιτικών στα υπουργικά αξιώματα και στην πρωθυπουργία χωρίς να επιδεικνύουν κάποιο αξιόλογο έργο, την είσοδο επαγγελματιών πολιτικών στη βουλή μέσω του θεσμού του βουλευτή επικρατείας, τα διπλά προνόμια και την στρεβλή άσκηση των καθηκόντων των βουλευτών που γίνονταν υπουργοί,  την αποφυγή δίκης σε τυχών παρατυπίες τους ενώ τέλος δίνεται η δυνατότητα στους βουλευτές να έχουν πιο παρεμβατικό ρόλο.

Ως προς τη διαφάνεια η λύση είναι να εφαρμοστεί παντού η Διαύγεια. Διαύγεια λοιπόν στα υπουργία και σε όλους τους οργανισμούς, τις επιτροπές, τις επιχειρήσεις και τις υπηρεσίες του κράτους.

Τέλος θα πρέπει να συσταθεί Συνταγματικό δικαστήριο. Το δικαστήριο δηλαδή που θα ελέγχει την εφαρμογή των άρθρων του συντάγματος, την συνταγματικότητα των νόμων, τα κρατικά και θεσμικά όργανα και φυσικά θα βοηθάει στην διάκριση των αρμοδιοτήτων όπου χρειάζεται (θέμα που απασχολεί διαχρονικά την Ελλάδα και δημιουργεί κωλύματα)

Εν κατακλείδι  η αναθεώρηση του συντάγματος πρέπει να γίνει με κριτήριο τις βασικές λειτουργίες προαναφερθείσες βασικές αρχές με σκοπό την οργανωτική αλλά και τη συμβολική λειτουργία του Συντάγματος. Πρέπει να υπάρξουν εγγυήσεις για την πραγματική αντιπροσώπευση στη βουλή, για τη διαφάνεια, τον ρόλο του ΠτΔ, και φυσικά η εγγύηση ότι το σύνταγμα εφαρμόζεται πιστά.

Facebook Comments