Η επιστημονική βιβλιογραφία γύρω από τις ΜΜΕ, την επιχειρηματικότητα, και τις στρατηγικές (διεθνείς και μη) επεκτάσεις μιας επιχείρησης, είναι μεγάλη και μπορεί να ρίξει αρκετό φως στην υπόθεση κρίση και ΜΜΕ.

Στην Ελλάδα του 2014, όπως δείχνουν έρευνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2013 SBA Factsheet), ένα μεγάλο εμπόδιο για αυτές τις επιχειρήσεις είναι η χρηματοδότηση μαζί με το κόστος “set-up” μιας επιχείρησης.

Αυτές είναι οι κύριες αιτίες μαζί με άλλες λιγότερο εμφανείς όπως η πιθανή έλλειψη ικανών (η έμπειρων) υποψήφιων στελεχών, η έλλειψη ζήτησης λόγω κρίσεως, η τέλος η έλλειψη πόρων για να χρηματοδοτηθούν τα υποψήφια στελέχη με άλλες λιγότερο εμφανείς όπως η πιθανή έλλειψη ικανών (η έμπειρων) υποψηφίων στελεχών, η έλλειψη ζήτησης λόγο κρίσεως, η τέλος η έλλειψη πόρων για να χρηματοδοτηθούν τα υποψήφια στελέχη.

Πιο συγκεκριμένα, σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ είναι  πολύ πιο ακριβή (+7%) η μεταφορά ακινήτων από ιδιώτη σε ιδιώτη, όπως και το κόστος ίδρυσης μιας επιχείρησης είναι σχεδόν 60% πιο ακριβό στην Ελλάδα από την ΕΕ. Τα πράματα όμως δεν είναι τόσο αρνητικά όσο φαίνονται αν δούμε πως  η ταχύτητα ίδρυσης μιας εταιρίας (εφόσον τηρηθούν οι κανόνες) είναι 5 μέρες, αριθμός κοντά στον μέσο όρο της ΕΕ, παρόλο που η Ελλάδα έχει κατηγορηθεί για υπερβολικούς νομικούς φραγμούς στις ΜΜΕ σε σχέση με την ΕΕ κατά μέσο όρο και με βάση τον αριθμό τον παραγόντων που εμπλέκονται.

Ένας ενδιαφέρον κλάδος που είναι πάνω από τον μέσον όρο της ΕΕ σε ταχύτητα  και αποτελεσματικότητα είναι οι επιχειρήσεις που “ξαναγεννιούνται” και δοκιμάζουν την τύχη τους ξανά. Είτε “Born-again globals” (δηλαδή επιχειρήσεις πρώην εξαγωγείς  που δραστηριοποιούνται και πάλι στο εξωτερικό) ή απλά επιχειρήσεις που κλείσανε και ανοίξανε πάλι κάτω από κάποιο πρόγραμμα.

Είναι σημαντικό να δούμε, πέρα από το κρίσιμο εμπόδιο τον φόρων και της χρηματοδότησης, τι προοπτικές και τι δυναμικότητα έχουν οι ελληνικές ΜΜΕ και οι ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς. Οι ελληνικές εταιρίες έχουν τη μεγαλύτερη πιθανότητα να γίνουν εταιρίες με έναν μόνο ιδιοκτήτη και manager και έχουμε δει πως οι ΜΜΕ είναι η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας. Η ελληνική αγορά όμως, έχει κάποιες ιδιαιτερότητες που προσφέρουν πρόσφορο έδαφος αν δεν ήταν τόσο ασφυκτική η χρηματοδότηση. Για παράδειγμα (αν και πρόβλημα για την υπόλοιπη Ελλάδα) οι ελληνικές ΜΜΕ είναι συσσωρευμένες στην Αττική, κάτι που τους προσφέρει οικονομίες συσσώρευσης όπως συγκεκριμένο και συσσωρευμένο αριθμό καταναλωτών. Δυστυχώς η βαριά φορολογία και η έλλειψη χρηματοδότησης, μαζί με την τεράστια έλλειψη καινοτομίας έφερε τις ελληνικές ΜΜΕ σε δυσμενή θέση.

Οι ελληνικές ΜΜΕ επένδυσαν πολύ λίγο στην καινοτομία, έχοντας μια στρατηγική επιβίωσης και μόνο, όπως και τεχνολογία και στην μεταφορά γνώσεως. Λίγες ελληνικές ΜΜΕ έχουν υπαλλήλους (ή παράγουν) σε κλάδο υψηλής τεχνολογίας. Δεν μπορούμε, λοιπόν, να σταθούμε μόνο στην κρίση και την έλλειψη πόρων αν θέλουμε να επιβιώσουν όσες ΜΜΕ υπάρχουν, και να δημιουργηθούν νέες ΜΜΕ.

Η ελληνική αγορά από μόνη της δεν είναι η λύση. Πρέπει να στραφούμε σε ξένες αγορές, σε καινοτόμες (φτηνές) λύσεις και σε πιθανές συνεργασίες με ΜΜΕ και με μεγάλες επιχειρήσεις. Κάθε ΜΜΕ πρέπει να βρει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που έχει στην αγορά, ειδικά όταν μιλάμε για επιχειρήσεις με πάνω από 10-15 υπαλλήλους, δηλαδή όχι “micro” επιχειρήσεις.

Ο μόνος τρόπος αποφυγής μιας κρίσεως είναι η διαφοροποίηση στρατηγικής και προϊόντων. Οι ελληνικές ΜΜΕ, βάση έρευνας τις ΕΕ, δεν προσφέρουν εκπαίδευση στους υπαλλήλους και οι υπάλληλοι γενικά δεν εκπαιδεύονται. Οι ελληνικές ΜΜΕ έχουν και δυσκολία στο να εξάγουν εκτός Ελλάδος μιας και περιστρέφονται από χώρες σε κρίση. Με κρίση εντός Ελλάδος και γύρω μας οι ΜΜΕ πρέπει να δούνε πως μπορούν να 1) αποκτήσουν ιδιαίτερες αρετές και πελάτες 2) συνεργαστούν με ξένες μεγαλύτερες επιχειρήσεις 3) να μπουν μέσω internet στις διεθνείς αγορές και 4) να εστιάσουν στις εξαγωγές (όπου πάλι έρχονται χαμηλά) διότι είναι το πρώτο σκαλί για τη διεθνή αγορά, πιο ασφαλές (μικρότερη έκθεση σε ρίσκο), και προσφέρεται για ανάγνωση της ξένης αγοράς και επέκταση γνώσεων.

Η χρηματοδότηση, η φορολογία, οι πόροι, το επίπεδο τον διαθέσιμων υπαλλήλων και οι βλέψεις τον manager συνθέτουν ένα puzzle κρίσιμων κομματιών για την επιβίωση και την επέκταση μιας ΜΜΕ στην εποχή της κρίσης είτε μιλάμε για παθητικούς είτε ενεργητικούς managers.

Facebook Comments