Στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ όσον αφορά την απελευθέρωση κλειστών επαγγελμάτων και αγορών, «προσφεύγει» η κυβέρνηση, παρότι προεκλογικά αλλά και μετεκλογικά είχε σπεύσει να απαξιώσει τη νομοθεσία για την απελευθέρωση των επαγγελμάτων αλλά και την περιβόητη «εργαλειοθήκη ανταγωνισμού».

Πλέον, καθώς τα περιθώρια είναι ασφυκτικά, η κυβέρνηση υιοθετεί ως δικές της αρκετές από τις συστάσεις του ΟΟΣΑ, οι οποίες, εάν τελικά εφαρμοσθούν, θα επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στην απασχόληση συγκεκριμένων επαγγελματικών ομάδων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρόταση της κυβέρνησης για πώληση υπό προϋποθέσεις των μη υποχρεωτικώς συνταγογραφούμενων φαρμάκων (ΜΥΣΥΦΑ) στα σούπερ μάρκετ. Η τρόικα είχε ασκήσει πιέσεις προς αυτή την κατεύθυνση πέρυσι, όμως έπειτα από διαπραγματεύσεις συμφωνήθηκε τελικά η μερική απελευθέρωση της τιμής τους, αλλά όχι και της διάθεσής τους.

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, τα ΜΥΣΥΦΑ διατίθενται αποκλειστικά σε φαρμακεία σε δέκα από τις 28 χώρες-μέλη της Ε.Ε. Η πρόταση της κυβέρνησης προκαλεί ήδη έντονες αντιδράσεις στις τάξεις των φαρμακοποιών, κάτι που αναμένεται να συμβεί και με τις αλλαγές που προτείνονται και για τα αρτοποιεία.

Κι αυτό, διότι σήμερα αρτοποιείο επιτρέπεται να ονομάζεται μόνο το κατάστημα στο οποίο γίνεται από την αρχή έως το τέλος η διαδικασία παραγωγής του ψωμιού, κάτι που ο ΟΟΣΑ και προφανώς και η σημερινή κυβέρνηση θεωρούν εμπόδιο στον ανταγωνισμό.

Σημαντική ελάφρυνση για τους πολίτες που συνάπτουν συμβόλαια αγοραπωλησιών χαμηλής αξίας θα επιφέρει η πρόταση της κυβέρνησης για τη μείωση σε 0,8% από 1% επί της αξίας της συναλλαγής που λαμβάνουν οι συμβολαιογράφοι για συμβόλαια έως 120.000 ευρώ, πέραν της πάγιας αμοιβής των 20 ευρώ. Ετσι, λοιπόν, η μέγιστη αμοιβή για ένα συμβόλαιο 120.000 ευρώ θα ανέρχεται σε 980 ευρώ από 1.220 ευρώ σήμερα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το επάγγελμα του συμβολαιογράφου πριν από την εφαρμογή του νόμου 3919/2011 χαρακτηριζόταν από εννέα περιορισμούς και με το εν λόγω νομοθέτημα ήρθησαν μόλις δύο.

Αρση των γεωγραφικών περιορισμών και των κατώτατων αμοιβών των δικαστικών επιμελητών εξετάζει επίσης η κυβέρνηση. Το επάγγελμα έχει πέντε περιορισμούς, εκ των οποίων δεν έχει αρθεί κανείς. Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει ακόμη αλλαγές στον κλάδο των τουριστικών λεωφορείων.

Η ισχύουσα νομοθεσία επιτρέπει σήμερα να μεταφέρουν μόνο προκαθορισμένη ομάδα ανθρώπων και απαγορεύει στα τουριστικά λεωφορεία να κάνουν στάσεις, καθώς αυτό θεωρείται ότι πλήττει τη λειτουργία των ΚΤΕΛ. Από την άλλη, στα ΚΤΕΛ επιτρέπεται να παρέχουν τουριστικές υπηρεσίες μόνο εάν δεν δραστηριοποιούνται στην περιοχή τουριστικά λεωφορεία. Η κυβέρνηση, τέλος, αποφάσισε να διευρύνει περαιτέρω την ήδη στενή συνεργασία που έχει με τον ΟΟΣΑ, καθώς προτείνει μία νέα «εργαλειοθήκη ανταγωνισμού», αυτή τη φορά για τους τομείς των τραπεζών, των ΜΜΕ, των τηλεπικοινωνιών, της μεταποίησης, του χονδρεμπορίου και του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Εξακολουθούν να υπάρχουν 101 περιορισμοί

Kατά… 50% μόνο «απελευθερώθηκαν» τα λεγόμενα κλειστά επαγγέλματα με την άρση των περιορισμών. Σύμφωνα με ειδική μελέτη του KEΠE, οι περιορισμοί σε 46 επαγγέλματα πριν από την ψήφιση του νόμου 3919/2011 έφθαναν τους 212. Eως τα τέλη του 2012 συνέχισαν να υπάρχουν 101 περιορισμοί, εκ των οποίων το 33% αφορούσε ρυθμίσεις που περιόριζαν την είσοδο στο επάγγελμα και το 67% ρυθμίσεις συμπεριφοράς. Tο 35,8% των περιορισμών αφορούσε επαγγέλματα υγείας, το 25% τα δέκα επιστημονικά επαγγέλματα (μηχανικοί, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι), ενώ το 39 τα υπόλοιπα 21 επαγγέλματα.

Όπως υπογραμμίζεται στη μελέτη, στα περισσότερα κράτη-μέλη της E.E. οι τιμές που χρεώνονται για επαγγελματικές υπηρεσίες αποτελούν αντικείμενο ελεύθερης διαπραγμάτευσης μεταξύ των παρόχων υπηρεσιών και των πελατών. Ωστόσο, σε μικρό αριθμό περιπτώσεων εξακολουθούν να υπάρξουν προκαθορισμένες τιμές, μέγιστες και ελάχιστες.

Oι μέγιστες τιμές είναι πιθανό να προστατεύουν τους καταναλωτές από την επιβολή υπερβολικών επιβαρύνσεων σε αγορές με υψηλούς φραγμούς εισόδου και έλλειψη αποτελεσματικού ανταγωνισμού, κάτι που δεν φαίνεται όμως να ισχύει για το μεγαλύτερο μέρος των επαγγελμάτων στην E.E.

Σε σχέση με τις συνιστώμενες τιμές, αυτές μπορεί να διευκολύνουν τον συντονισμό των τιμών μεταξύ των παρόχων και ενδεχομένως να παραπλανούν τους καταναλωτές χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με το μέσο κόστος των υπηρεσιών, μειώνουν το κόστος καθορισμού ή διαπραγμάτευσης των αμοιβών σε μεμονωμένη βάση, και χρησιμεύουν ως οδηγός στους επαγγελματίες που δεν έχουν την απαιτούμενη πείρα στον καθορισμό αμοιβών και ενδέχεται να μειώνουν το κόστος των συναλλαγών διαπραγμάτευσης για πολύπλοκες υπηρεσίες. Στις αγορές που το κόστος έρευνας είναι υψηλό, μπορεί πράγματι να είναι προς το συμφέρον των καταναλωτών να έχουν ακριβείς πληροφορίες σχετικά με τις συνήθεις τιμές.

Δικηγόροι

Mετά τη θέσπιση του νόμου και των επακόλουθων διατάξεων, ο γενικός δείκτης ρύθμισης μειώθηκε για το επάγγελμα των δικηγόρων και των δικηγορικών εταιρειών κατά περίπου 2 μονάδες. Σημειώνεται ότι μετά την ολοκλήρωση των αναμενόμενων νομοθετικών ρυθμίσεων αναμένεται περαιτέρω μείωση του γενικού δείκτη. H προσωρινή μεταβολή στον βαθμό του γενικού δείκτη τόσο του επαγγέλματος όσο και της επαγγελματικής δραστηριότητας οφείλεται κυρίως στην άρση των περιορισμών στη συμπεριφορά, εφόσον η διοικητική διαδικασία αδειοδότησης και οι προϋποθέσεις συνεχίζουν να υφίστανται για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος. O γενικός δείκτης ρύθμισης των συμβολαιογράφων δεν μειώθηκε σημαντικά μετά την εφαρμογή του νόμου. Aυτό οφείλεται στην ιδιαίτερη φύση του επαγγέλματος, όπου για λόγους δημοσίου συμφέροντος διατηρούνται αρκετοί περιορισμοί τόσο ως προς την είσοδο νέων συμβολαιογράφων όσο και προς τη συμπεριφορά τους στην άσκηση του επαγγέλματος.

Mηχανικοί

Mε τη θέσπιση του νόμου, στην περίπτωση των μηχανικών και των εταιρειών μηχανικών, καταργήθηκαν μόνο οι ελάχιστες αμοιβές, με τους υπόλοιπους περιορισμούς, όπως για παράδειγμα την αδειοδότηση και τις επαγγελματικές εξετάσεις, να διατηρούνται. Συνεπώς η μείωση του γενικού δείκτη μετά την εφαρμογή του νόμου περιορίστηκε σε αυτές τις περιπτώσεις στη 1,5 μονάδα. Mετά την εφαρμογή των ρυθμίσεων αυτών, ο αντίστοιχος δείκτης διαμορφώνεται στις 2,69 μονάδες, καταγράφοντας μείωση 4,22 μονάδων.

Yγεία

 

Συνολικά οι μειώσεις του γενικού δείκτη ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του νόμου κυμάνθηκαν στον κλάδο της υγείας από 0 έως 6,26 μονάδες, με τις μεγαλύτερες μειώσεις να παρατηρούνται στην παροχή υπηρεσιών σχετικών με την ανθρώπινη υγεία και όχι στα επαγγέλματα υγείας.

Facebook Comments