Μονιμοποίηση του ΕΝΦΙΑ, μειώσεις φόρων αν και εφόσον… φέρνει το ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης
Μονιμοποίηση του ΕΝΦΙΑ, μειώσεις φόρων αν και εφόσον… και αύξηση κατώτερου μισθού φέρνει το πολυδιαφημισμένο ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης
Μονιμοποίηση του ΕΝΦΙΑ, μειώσεις φόρων αν και εφόσον… και αύξηση κατώτερου μισθού φέρνει το πολυδιαφημισμένο ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης
Μονιμοποίηση του ΕΝΦΙΑ, μειώσεις φόρων αν και εφόσον… και αύξηση κατώτερου μισθού φέρνει το πολυδιαφημισμένο ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης που περιφερόταν μεταξύ Αθήνας και Βρυξελλών επί ένα μήνα κάτω από απόλυτη μυστικότητα.
Το σχέδιο των 107 σελίδων είναι πολύ συγκεκριμένο σε ό,τι αφορά στους μακροοικονομικούς στόχους, πολύ αφηρημένο σε ό,τι αφορά στους αναπτυξιακούς στόχους και αφιερωμένο κυρίως στο παρελθόν, αφού στα ¾ του κειμένου αναφέρεται σε όλα όσα έχουν ήδη δρομολογηθεί μέσα από το τρίτο Μνημόνιο.
Στις βασικές του προβλέψεις αναμένει σε μέσα επίπεδα για την πενταετία 2018 -2022 ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας να αυξηθεί κατά 2,1%. Ο μέσος ρυθμός αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης αναμένεται για το ίδιο διάστημα ότι θα είναι 1,2% από 0,1% που ήταν το 2017 και όπως τονίζεται θα υποστηριχθεί και μέση ετήσια αύξηση των θέσεων εργασίας κατά 0,4% και των επενδύσεων κατά 7,6% .
Παράλληλα προβλέπεται ότι ο μέσος μισθός θα ακολουθήσει μια σταδιακά επιταχυνόμενη θετική πορεία, φθάνοντας στο σταθερό ετήσιο ονομαστικό ρυθμό ανάπτυξης 2,9% το 2021-2022. Μάλιστα γίνεται και μια τολμηρή πρόβλεψη ότι η απασχόληση θα αυξηθεί ραγδαία με μέσο ρυθμό 1,4% την πενταετία 2018 -2022 ενώ η ανεργία θα μειωθεί επίσης ραγδαία από το 21,4% το 2017 στο 7,4% το 2022 .
Εδώ όμως σταματούν οι σταθερές εκτιμήσεις. Το σχέδιο συνεχίζει να αναλύει ένα αναπτυξιακό σχέδιο υπό … προϋποθέσεις.
Στο φορολογικό κομμάτι τονίζεται ότι «η μεγαλύτερη πρόκληση κατά τα προσεχή έτη είναι να δημιουργηθεί ένα φορολογικό σύστημα σταθερό, φιλικό προς την ανάπτυξη και τις επενδύσεις, το οποίο θα είναι δίκαιο, απλό και αποτελεσματικό».
Εξηγώντας, το κείμενο προσθέτει ότι «θα πρέπει να εξασφαλίσει τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, η οποία αυξήθηκε τα τελευταία χρόνια ως αποτέλεσμα της μεγάλης δημοσιονομικής προσαρμογής, υπό τον όρο ότι τα δημοσιονομικά περιθώρια είναι επαρκή για τη χρηματοδότηση τέτοιων μέτρων».
Πιο σημαντικό είναι το κομμάτι για τον ΕΝΦΙΑ, όπου προαναγγέλλεται η μονιμοποίηση του φόρου και μάλιστα με σταθερό, μακροπρόθεσμο εισπρακτικό στόχο τα 2,65 δισ.
Συγκεκριμένα, τονίζεται ότι επίκειται προσαρμογή του ΕΝΦΙΑ μέσω της εξίσωσης των εμπορικών αντικειμενικών αξιών. Αυτή η προσαρμογή θα καταστήσει βιώσιμα, μακροπρόθεσμα, τα έσοδα (2,65 δισ.).
Επίσης προαναγγέλλεται η αξιοποίηση του Περιουσιολογίου από το 2018, το οποίο τονίζεται ότι θα χρησιμεύσει για τον έλεγχο περιουσιακών στοιχείων του φορολογούμενου και θα συμβάλει στη μείωση της φοροδιαφυγής. Την ίδια ώρα το στρατηγικό σχέδιο της ΑΑΔΕ που τυπώθηκε σε ΦΕΚ προσδιορίζει τη λειτουργία του Περιουσιολογίου από το 2020!
Μισθός, επίδομα ανεργίας
Στο επίσης πολυδιαφημισμένο μέτρο της αύξησης του κατώτερου μισθού η διατύπωση στο κείμενο εξαιρετικά συντηρητική και αόριστη τόσο σε ό,τι αφορά το χρόνο όσο και σε ό,τι αφορά τον τρόπο που θα υλοποιηθεί το μέτρο. Οπως τονίζεται «το νέο επίπεδο του κατώτατου μισθού θα καθοριστεί μέσω του πρόσφατα βελτιωμένου συστήματος, το οποίο απαιτεί μια εκτεταμένη εκτίμηση επιπτώσεων ώστε να προβλεφθούν οι αντιδράσεις των παραγόντων της αγοράς εργασίας και οι επιπτώσεις στη βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη. Αυτή η εκτίμηση επιπτώσεων θα διεξαχθεί από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και τους αρμόδιους φορείς υλοποίησης. Οι αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού θα λάβουν υπόψη τις εξελίξεις στην παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα, καθώς και το ποσοστό συνολικής ανεργίας, το ποσοστό ανεργίας των νέων και τα ισχύοντα μισθολογικά επίπεδα».
Προαναγγέλλεται επίσης και η αναμόρφωση των επιδομάτων ανεργίας, εξίσου αόριστα.
Αύξηση χρέους 15 δισ.
Αύξηση 15 δισ. ευρώ καταγράφει το χρέος της κεντρικής διοίκησης στο τέλος του πρώτου τριμήνου του χρόνου φτάνοντας σ στο τέλος Μαρτίου τα 343,74 δισ. ευρώ από 328 ,7 δισ. ευρώ που ήταν στις 31 /12/2017.
Οι λόγοι της αύξησης είναι το επταετές ομόλογο των 3 δισ. ευρώ που εκδόθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου, η δόση των 6 δισ. ευρώ που πήραμε από το δάνειο του ESM τον Ιανουάριο μετά το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης και η αύξηση του εσωτερικού δανεισμού του Δημοσίου από τους οργανισμούς κατά 6 δισ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, τα ρέπο του ΓΛΚ έναντι των τραπεζικών διαθεσίμων των οργανισμών του Δημοσίου αυξήθηκαν στο τέλος του πρώτου τριμήνου στα 22,5 δισ. ευρώ από 14,9 δισ. ευρώ που ήταν στο τέλος του 2017 .
Αντίθετα, είχαμε μια μικρή μείωση στο ύψος δανεισμού μέσω εντόκων γραμματίων κατά 5 εκ. ευρώ με το υπόλοιπο να φτάνει στο τέλος Μαρτίου τα 14,33 δισ. από 14 ,94 δισ. που ήταν στο τέλος Δεκεμβρίου του προηγούμενου χρόνου.
Facebook Comments