Η Νέα Ελλάδα του Κυριάκου
Ήρθε η ώρα για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας; Βγήκε από την κρίση η Ελλάδα; Έχει μετατραπεί άραγε το ελληνικό κράτος σε ένα κανονικό ευρωπαϊκό κράτος;
Ήρθε η ώρα για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας; Βγήκε από την κρίση η Ελλάδα; Έχει μετατραπεί άραγε το ελληνικό κράτος σε ένα κανονικό ευρωπαϊκό κράτος;
Ήρθε η ώρα για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας; Βγήκε από την κρίση η Ελλάδα; Έχει μετατραπεί άραγε το ελληνικό κράτος σε ένα κανονικό ευρωπαϊκό κράτος; Ασφαλώς κι όχι. Έχει γίνει το πρώτο βήμα αλλά ο δρόμος παραμένει μακρύς και δύσβατος. Όμως με το σχέδιο του προϋπολογισμού, που έχει κατατεθεί στη Βουλή, σε συνδυασμό με το αναπτυξιακό νομοσχέδιο, με τον φιλόδοξο τίτλο «Επενδύω στην Ελλάδα», τίθενται οι βάσεις για να μπει η χώρα σε μια οικονομική, ευρωπαϊκή κανονικότητα. Διότι για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια, καθίσταται σαφές ότι η νέα κυβέρνηση της ΝΔ και του Κυρ. Μητσοτάκη θέτει ως προτεραιότητα της την συνολική ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας μέσω της ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας
Μετά από δεκαετίες, ιδίως από το 1981 και μετά, μέχρι την κατάρρευση του 2010, που το μοντέλο της ανάπτυξης στηρίχτηκε στην αύξηση των κρατικών δαπανών, μέσω του ευρύτατου δημόσιου δανεισμού, και στην αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης (που στηρίχτηκε στις υπερβολικές κρατικές δαπάνες μέσω μισθοδοσίας δημοσίων υπαλλήλων, συνεχούς συνταξιοδοτικής μεγέθυνσης, επιδοτήσεις αγροτών κοκ), για πρώτη φορά μια κυβέρνηση αποδέχεται ότι πλέον η ανάπτυξη δεν μπορεί να είναι προϊόν κρατικής δαπάνης αλλά της επιχειρηματικής και της επενδυτικής δραστηριότητας των ιδιωτών. Όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες χώρας της Ευρώπης και του ανεπτυγμένου κόσμου.
Αυτό και μόνο αυτό αρκεί για να δείξει την ιδεολογικοπολιτική διαφορά, που φέρνει η παρούσα κυβέρνηση στην κρατική κι αναπτυξιακή διαδικασία σε σχέση με όλες σχεδόν τις προηγούμενες κυβερνήσεις, ακόμα και της ΝΔ, που είχαν στην προτεραιότητα τους κυρίως το κράτος και τις παρεμβάσεις του κι όχι την ιδιωτική πρωτοβουλία. Σε αυτή την προσπάθεια της η κυβέρνηση Μητσοτάκη αντιμετωπίζει ήδη δύο εμπόδια. Το ένα είναι εσωτερικό, κυρίως από τις αντιδράσεις της Δημόσιας Διοίκησης που παραμένει γραφειοκρατική και δυσλειτουργική. Το δεύτερο αφορά το διεθνές περιβάλλον, που έχει διαμορφωθεί ελαφρώς αρνητικό, που μπορεί στο εγγύς μέλλον να καταστεί ακόμα πιο αρνητικό. Αυτό ήδη διαφαίνεται με τη διεθνή αύξηση της τιμής του πετρελαίου, λόγω Συρίας κι Ιράν. Αλλά και λόγω της επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας, όπως κυρίως της γερμανικής οικονομίας, που είναι η ατμομηχανή της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Αυτό δυσχεραίνει και τον μεγάλο στόχο της κυβέρνησης, που είναι να πετύχει σταθερά για τα επόμενα χρόνια ρυθμούς ανάπτυξης στο 4% κι άνω. Για να μπορέσει σε εύλογο χρονικό διάστημα να πετύχει να καλύψει το χαμένο έδαφος της τραγικής, άκρως υφεσιακές προηγούμενης δεκαετίας.
Γι’ αυτό σήμερα ακόμα κι ο στόχος που θέτει ο προϋπολογισμός του 2020 για ρυθμό ανάπτυξης στο 2,8% εκτιμάται ότι είναι εξαιρετικά δύσκολος. Ήδη το ΔΝΤ, που βεβαίως έχει πέσει πολλάκις έξω στις εκτιμήσεις του, υπολογίζει ότι θα είναι γύρω στο 2% για το επόμενο έτος. Συνεπώς, η διαφορετική πολιτική κι οικονομική πρόταση, που καταθέτει η κυβέρνηση της ΝΔ, είναι δύσκολο να υλοποιηθεί υπό τις παρούσες συνθήκες. Αλλά δεν είναι αδύνατο κι αυτό εξαρτάται από την κυβερνητική αποφασιστικότητα κι αποτελεσματικότητα σε βάθος χρόνου.
Βεβαίως, ο κεντρικός στόχος της κυβέρνησης για ενίσχυση της επιχειρηματικής κι επενδυτικής δραστηριότητας εξαρτάται κι από άλλες προσπάθειες και πρωτοβουλίες που η ίδια πρέπει να αναλάβει. Υπάρχουν ορισμένοι και μέσα στη ΝΔ, που θα ήθελαν να είναι οι προβλέψεις του προϋπολογισμού πιό θαρραλέες. Ιδίως σε ότι αφορά τις φορολογικές ελαφρύνσεις. Η μείωση του εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή από το 22% στο 9% είναι πολύ σωστή. Όμως η μείωση των υπόλοιπων συντελεστών κατά μία μόλις μονάδα είναι μικρή. Κι αυτό πλήττει την προσπάθεια του επιχειρηματία η του πολίτη να αυξήσει την δραστηριότητα. Θετικές επίσης είναι οι μειώσεις στο φόρο των επιχειρήσεων και τον φόρο επί των μερισμάτων.
Ένα δεύτερο σημείο αφορά τις ΣΔΙΤ, τις συνεργασίες δημόσιου κι ιδιωτικού τομέα, που η ΝΔ είχε δεσμευθεί προεκλογικά ότι θα ενεργοποιήσει. Ακόμα δεν έχει γίνει τίποτα. Ελπίζεται ότι μετά την ψήφιση του αναπτυξιακού νομοσχεδίου που ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες και προσφέρει fast track διαδικασίες για τις ΣΔΙΤ, αυτές θα ενεργοποιηθούν στο προσεχές μέλλον με ταχύτερους ρυθμούς.
Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση ισορροπεί σε ένα τεντωμένο σχοινί καθώς οι αντιδράσεις από το εσωτερικό κι από το εξωτερικό είναι μεγάλες. Αλλά οι προοπτικές είναι εξαιρετικά θετικές καθώς η κοινή γνώμη φαίνεται να στηρίζει τις επιλογές της ΝΔ και του Κυριάκου στην πολύ δύσκολη προσπάθεια τους να μετατρέψουν τη Νέα Ελλάδα σε μια κανονική, σύγχρονη χώρα. Η επιτυχία τους είναι μονόδρομος!
Facebook Comments