Ο περιστροφικός (rotary) κινητήρας, επανέρχεται στο προσκήνιο μέσω των ηλεκτρικών μοντέλων της Mazda. Η   χαρά   της   οδήγησης,   η  ελαφριά   κατασκευή   και   ο   περιστροφικός   κινητήρας:   τρία  στοιχεία   πουσηματοδοτούν   το  DNA  της  Mazda  –   και   εξακολουθούν  να   συναρπάζουν   τους   ανθρώπους   στοεργοστάσιο της Hiroshima.
 
Ένα  Mazda  ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα καθώς προσδίδει νέο νόημα σεόλα τα παραπάνω στοιχεία, εδραιώνοντας στο μυαλό των οπαδών της οδήγησης στην Ευρώπη και σεολόκληρο τον κόσμο, την έννοια του μικρομεσαίου σπορ αυτοκινήτου με περιστροφικό κινητήρα.
 
Το  Mazda  RX-7.  Παρουσιάστηκε το 1978, και ήταν το πρώτο σπορ μοντέλο μαζικήςπαραγωγής της Mazda που έμελλε να γίνει το πιο καλοπουλημένο όχημα με περιστροφικό κινητήραστην ιστορία. Ήταν επίσης και το μοντέλο που εκτόξευσε στα ύψη τη φήμη της εταιρείας μέσα από τιςεκπληκτικές επιτυχίες του στο πεδίο των αγώνων αυτοκινήτου. 
 
Το μοναδικό ‘ουρλιαχτό’ του διπλού ρότορα του RX-7 αντηχούσε στις πίστες της Ευρώπης, έχονταςαπό την αρχή κερδίσει το Βρετανικό πρωτάθλημα Saloon Car στην κατηγορία 1,600-2,300cm3 το 1980και 1981, και αποδεικνύοντας την αξιοπιστία του κατακτώντας τη νίκη στον αγώνα των 24 ωρών τουSpa, το 1981. Ήταν η χρυσή εποχή των αγωνιστικών επιτυχιών που γνώρισε το αυτοκίνητο, και πέρααπό την Ευρώπη. 
 
Στην Αμερική, το RX-7 κέρδισε πάνω από 100 αγώνες του πρωταθλήματος IMSA,σημειώνοντας   περισσότερες   νίκες  από   οποιοδήποτε  μοντέλο   ανεξαρτήτως   μάρκας,  κυριαρχώνταςστην κατηγορία  GTU  (κάτω από τα 2,500cm3  ). Μεταξύ αυτών και τις 24 ώρες της  Daytona  για 12συνεχόμενα χρόνια (από το 1982 έως το 1993). Οι αγωνιστικές δάφνες του RX-7 έφτασαν μέχρι καιτην Αυστραλία όπου κυριάρχησε στο τοπικό πρωτάθλημα αντοχής, από το 1982 μέχρι το 1984, αλλάκαι στον 12ωρο αγώνα του Bathurst. (πρωταθλητής 1992-95).
 
Δοκιμασμένο στις πίστες Η τεράστια εμπειρία στο πεδίο των αγώνων, είχε σαν αποτέλεσμα την εκτόξευση της ισχύος του RX-7στους  710  ίππους, χάρη στον κινητήρα με  τους 4 ρότορες του  Mazda  787B, ο οποίος  έφερε τηνεπανάσταση στο κατεστημένο των αγώνων αυτοκινήτων με εμβολοφόρο κινητήρα, όταν το 1991 τομοντέλο κατέκτησε την 1η  θέση στον αγώνα των 24 ωρών του  Le  Mans. Το συγκεκριμένο μοντέλοεξακολουθεί   να   παραμένει   το   μοναδικό   αυτοκίνητο   με   μη   εμβολοφόρο   κινητήρα   που   κέρδισε  το συγκεκριμένο αγώνα, γράφοντας αναμφισβήτητα μία από τις πλέον ιστορικές σελίδες στην ιστορία τουπεριστροφικού κινητήρα
 
Το επίτευγμα αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα, αν λάβει κανείς υπόψη ότι την εποχή που η  Mazdaαποφάσισε   να   εξελίξει   το  RX-7,   ο  περιστροφικός   κινητήρας   θεωρείτο   καταδικασμένος.   Η   μάρκαπροσέφερε όλα της σχεδόν τα μοντέλα με περιστροφικό κινητήρα μέχρι την εποχή που ξέσπασε ηπετρελαϊκή κρίση (1973-74), όπου η εκτόξευση της τιμής των καυσίμων οδήγησε τους καλούς αλλά«λαίμαργους» κινητήρες, στο περιθώριο.
 
Η  Mazda  αποφάσισε να αφαιρέσει τους κινητήρες αυτούςαπό τα περισσότερα σεντάν, hatchback και station μοντέλα της, και θα τους είχε εγκαταλείψει οριστικά– όπως συνέβη και με όλους τους κατασκευαστές. Τότε όμως, ήταν που ο επικεφαλής του τμήματοςR&D Kenichi Yamamoto, είχε αντίθετη γνώμη, πιστεύοντας πόσο σημαντικό ρόλο στη διαφοροποίησητης εταιρείας έπαιζε ο περιστροφικός κινητήρας. 
 
Ο Yamamoto, ως επικεφαλής της ομάδας των μηχανικών που εξέλιξαν τους πρώτους περιστροφικούςκινητήρες   της   Mazda   το   1960,  αποφάσισε   να  αναβαθμίσει   τον   υφιστάμενο   κινητήρα  12Α   και   ναβελτιώσει σημαντικά την οικονομία καυσίμου. Μεταξύ άλλων, η ομάδα του προσέθεσε πιο ανθεκτικάυλικά στις 3 ακμές του ρότορα  – ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο σημείο – βελτιώνοντας ταυτόχρονα και τηλίπανση. Στη συνέχεια, οι μηχανικοί του Yamamoto βοήθησαν στο σχεδιασμό του ιδανικού οχήματοςγια το συγκεκριμένο κινητήρα. 
 
Συμπαγής και ελαφρύς με ήρεμη λειτουργία, αλλά και δυνατός πουαγαπούσε   τις   υψηλές   στροφές,   ο   περιστροφικός   κινητήρας  αποδείχθηκε   ιδανικός   για   ένα   σποραυτοκίνητο. Και το RX-7, ένα όμορφο, χαμηλό με σφηνοειδές ρύγχος και καμπυλωτό πίσω τζάμι, ήταντο μοντέλο που σχεδιάστηκε ειδικά για αυτόν τον κινητήρα. Δημιουργώντας το μύθο του rotaryΗ πρώτη γενιά  RX-7 (πλατφόρμα “FB”), που ξεκίνησε να πωλείται στην Ιαπωνία το 1978 και τηνεπόμενη χρονιά στην Ευρώπη, προκάλεσε αμέσως αίσθηση. 
 
Με βάρος λίγο πάνω από 1000 κιλά, τοαυτοκίνητο διέθετε τον κινητήρα 12A με ισχύ από 100 έως 135PS (ανάλογα με την αγορά), που τουεξασφάλιζε κορυφαίες επιδόσεις. Η τοποθέτηση του μικρού σε διαστάσεις κινητήρα, ακριβώς πίσωαπό   τον   εμπρός   άξονα,   η  κίνηση  στους   πίσω   τροχούς   και   η   σχεδόν   τέλεια   κατανομή   βάρους,συνετέλεσαν στο να χαρίσουν στο αυτοκίνητο απαράμιλλη οδική συμπεριφορά. 
 
Το αεροδυναμικό RX-7 προσέφερε πολύ περισσότερα στην κατηγορία τιμής του, και ήταν εκπληκτικάδιασκεδαστικό στην οδήγηση, εξασφαλίζοντας μία μοναδική σχέση οδηγού-αυτοκινήτου. Ο κινητήρας12Α χωρητικότητας 1,146cm3 με το διπλό ρότορα απέκτησε στη συνέχεια και έκδοση turbo με 160PSγια την Ιαπωνική αγορά, ενώ στην αγορά της Β. Αμερικής κυκλοφόρησε μία ελαφρώς μεγαλύτερηέκδοση με τον κωδικό 13B και ψεκασμό.Η δεύτερη γενιά του  RX-7 (“FC”) παρουσιάστηκε το 1985 σε  design  στυλ  Porsche  και περιλάμβανεέναν   αριθμό  βελτιώσεων   στον   τομέα  των  επιδόσεων,   όπως   το  Mazda  DTSS  (Dynamic  TrackingSuspension  System) και το σύστημα υπερσυμπίεσης.
 
 Η λύση της υπερσυμπίεσης, αποδείχθηκε ότιταίριαζε ιδανικά στον περιστροφικό κινητήρα λόγω των χαρακτηριστικών της ροής της εξαγωγής, καιτης αρκετά ικανοποιητικής ενίσχυσης της ροπής στις μεσαίες στροφές. Ο 13Β του 1.3λ. ήταν πλέονστάνταρ για όλες τις αγορές, και το RX-7 θα ήταν αρχικά διαθέσιμο στην Ευρώπη με ένα ατμοσφαιρικόκινητήρα  150 και 180 ίππων και στη συνέχεια  θα ακολουθούσαν εκδόσεις με  twin-scroll  turbo  και200ίππους. Το μοντέλο με την κορυφαία ιπποδύναμη έφτανε τα 100χλμ/ώ σε μόλις 6δλ. και είχε τελική240χλμ./
 
Η τρίτη και τελευταία γενιά (“FD”) που παρουσιάστηκε το 1992, ήταν ένα καθαρόαιμο αυτοκίνητοεπιδόσεων. Ένας νέος σειριακός υπερσυμπιεστής εκτόξευε την ιπποδύναμη του κινητήρα 13B  τηςΕυρωπαϊκής  έκδοσης   στους   239 ίππους.   Σύμφωνα   με τους  οπαδούς   του, το αυτοκίνητο  ήταν   τομοντέλο με το καλύτερο κράτημα από όλα τα  RX-7. Ο χρόνος των 5.3δλ. για τα 0-100km/h  και τα250χλμ. της τελικής (με περιοριστή) εξασφάλισαν στο διθέσιο αμάξωμα των 1,300 κιλών μία θέσηανάμεσα στα κορυφαία σπορ αυτοκίνητα της εποχής του, αλλά και μία πρώτη θέση στον αγώνα των24 ωρών του Le Mans. 
 
Δυστυχώς, το 1996, το RX-7 σταμάτησε να πωλείται στις περισσότερες χώρεςτης Ευρώπης λόγω μη συμμόρφωσης με τους κανονισμούς εκπομπών ρύπων. Εντούτοις η  Mazdaσυνέχισε να κατασκευάζει μόνο δεξιοτίμονες εκδόσεις, και συνέχισε να αυξάνει την ισχύ του κινητήρατου, φθάνοντας τελικά τους 280ίππους στις εκδόσεις μόνο για την Ιαπωνική αγορά. Καταρρίπτοντας το ένα ρεκόρ μετά το άλλο Το  2002   είναι  η   χρονιά   που   σήμανε   το  τέλος   ενός   από   τα  πιο   ξεχωριστά   σπορ   αυτοκίνητα   τηςιστορίας. 
 
Μεταξύ 1978 και 2002, από τη γραμμή παραγωγής πέρασαν 811,634 μονάδες, αριθμός πουαποτελεί μακράν τη μεγαλύτερη παραγωγή από οποιοδήποτε μοντέλο με περιστροφικό κινητήρα. Σε ολόκληρη την διαδρομή του μοντέλου, κατασκευάστηκαν διάφορες τροποποιημένες εκδόσεις απότην κάθε γενιά, που έσπασαν τα ρεκόρ ταχύτητας στην κατηγορία τους : Στη διαδρομή του BonnevilleSalt Flats στις ΗΠΑ το 1978 (FB, 296km/h), το 1986 (FC, 383.7km/h) και το 1995 (FD, 389km/h).
 
Το πνεύμα του RX-7 συνέχιζε να ζει. Στο Mazda RX-8, που ακολούθησε το 2003, και έβαλε τα θεμέλιαγια πολλές τεχνολογικές καινοτομίες του μέλλοντος. Μεταξύ αυτών, και τα μοντέλα με υδρογόνο καιπεριστροφικό κινητήρα της Mazda όπως το RX-8 Hydrogen RE, το οποίο μπορούσε να κινηθεί είτε μευδρογόνο ή με βενζίνη, και το Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid, ένα MPV με ηλεκτροκινητήρα καιρότορα  διπλού   καυσίμου.   Πρόσφατα   η   εταιρεία   προχώρησε   στην   εξέλιξη   ενός   πρωτοτύπου,   τουMazda2  EV  με ένα κινητήρα με μικρό ρότορα, με στόχο τη διεύρυνση της γκάμας. Ένα παρόμοιοσύστημα θα τοποθετηθεί και στο Mazda MX-30, το νέο ηλεκτροκίνητο crossover SUV που θα βρεθείφέτος στις εκθέσεις.  Ιδιαίτερα μεταξύ των φανατικών, το RX-7 εξακολουθεί να αποτελεί το θρύλο των σπορ μοντέλων μεπεριστροφικό κινητήρα, και όλων εν γένει των αυτοκινήτων παραγωγής με περιστροφικό κινητήρα. 

Facebook Comments