Την ελαχιστοποίηση των συνεπειών της πανδημίας, την υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου κυρίως σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) και παραχωρήσεις, καθώς και τη συνέχιση αναδιάταξης του κατασκευαστικού κλάδου έθεσε ως τις τρεις βασικές προτεραιότητες της διοίκησης της Ελλάκτωρ με στόχο την επιστροφή του ομίλου στην κερδοφορία.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Αναστ. Καλλιτσάντσης υποστήριξε κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για τα αποτελέσματα του 2020, πως οι εταιρείες παραχώρησης έχουν προχωρήσει σε γνωστοποίηση στο κράτος για την ενεργοποίηση των σχετικών άρθρων των Συμβάσεων με στόχο την αποζημίωση από την κατακόρυφη πτώση της κυκλοφορίας λόγω της καραντίνας.  

Ιδιαίτερη μνεία έγινε και στην ανάκαμψη που είχε καταγράψει η κυκλοφορία στις οδικές παραχωρήσεις τα τελευταία χρόνια, την οπoία “έσβησε” η πανδημία του κορωνοϊού. Όπως ανέφερε, στις οδικές παραχωρήσεις (Μορέας, Αττική Οδός) που ελέγχει η εισηγμένη, η κυκλοφορία υποχώρησε σε ποσοστό 70% από τις 23 Μαρτίου έως τις 28 Απριλίου έναντι της ίδιας περιόδου του προηγούμενου έτους. Αντίθετα, συνολικά, κατά τη χρήση του 2019, σε Μορέα και Αττική Οδό, ο κυκλοφοριακός φόρτος ενισχύθηκε κατά 4,8% και 4,5%, αντίστοιχα.

Στον τομέα της κατασκευής, η Ελλάκτωρ βρίσκεται σε συζητήσεις με τις ελληνικές τράπεζες για την εξασφάλιση επιπρόσθετης χρηματοδότησης, με την εταιρεία να έχει προχωρήσει στη διακοπή δραστηριοτήτων σε έργα που παράγουν ζημίες και στον περιορισμό της διεθνούς της δραστηριότητας με ταυτόχρονη εστίαση στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, όπου το περιθώριο EBITDA των δύο αυτών χωρών ήταν θετικό.

Σε ερώτηση για το αν θα υπάρχουν πρόσθετες ζημιές στον κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου και το 2020, ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ Αλεξ. Εξάρχου είπε πως «περιορίζονται οι πιθανότητες για νέες ζημιές από τις αλλαγές που έγιναν τα τελευταία χρόνια». Για τις νέες διεκδικήσεις του ομίλου που συνδέονται με το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Εξάρχου τόνισε πως αφορούν ζητήματα εκτός των καθυστερήσεων με το σταθμό Βενιζέλου. Παραδέχθηκε, όμως, πως δεν υπεγράφησαν νέες συμβάσεις εξαιτίας των γνωστών καθυστερήσεων στα δημόσια έργα στην Ελλάδα, ενώ είπε πως «η ΑΚΤΩΡ έχει 50% πιθανότητες να αναλάβει το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας», προϋπολογισμού περί τα 1,51 δισ. ευρώ (χωρίς τον ΦΠΑ), που διεκδικεί ως μέλος κοινοπραξίας.

«Περιορίσαμε τη διεθνή παρουσία, σταματήσαμε τις ζημιογόνες συμβάσεις, αλλά η διαδικασία για την εξυγίανση του κατασκευαστικού κλάδου είναι σε εξέλιξη» είπε ο κ. Καλλιτσάντσης. Η διοίκηση αναφέρθηκε στην «ξεκάθαρη επικέντρωση της Κατασκευής σε Ελλάδα και Ρουμανία (81% του συνολικού ανεκτέλεστου είναι πλέον στις δύο χώρες έναντι 60% το 2018), στην έξοδο από λοιπές διεθνείς αγορές, καθώς και την κατασκευή φωτοβολταϊκών (πλέον αποτελεί μόνο το 5% του συνολικού ανεκτέλεστου έναντι 30% το 2018).

Τέλος, το ανεκτέλεστο του Κατάρ αναφέρεται πλέον σχεδόν εξ’ ολοκλήρου σε συμβόλαια διαχείρισης εγκαταστάσεων (Facilities Management), και όχι κατασκευαστικού περιεχόμενου. Τα συμβόλαια Facilities Management αντιπροσώπευαν το 99% του ανεκτέλεστου του Κατάρ, έναντι 48% το 2018.

Στις ΑΠΕ, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς αυξήθηκε κατά 106 MW στα 401 MW στο τέλος του 2019, ενώ στο πρώτο τρίμηνο του 2020, επιπλέον 90 MW τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία, αυξάνοντας έως τις 31/3/2020 τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ στα 491 MW.

Όλη η ομιλία:

Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, Διευθύνων Σύμβουλος Ομίλου:

«Αναμένουμε, το 2020 να είναι μία απαιτητική χρονιά λόγω πανδημίας, αλλά καλύτερη από το 2019 από άποψη κερδοφορίας».

 

  • Καλησπέρα και σας ευχαριστώ όλους που συμμετέχετε στην τηλεδιάσκεψη της Διοικήσεως του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ αναφορικά με τα Οικονομικά Αποτελέσματα του Έτους 2019.
  • Είμαι ο Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ και μαζί μου είναι σήμερα εδώ, ο Οικονομικός Διευθυντής του Ομίλου, κύριος Μάνος Χρηστέας, ο Αναπληρωτής Οικονομικός Διευθυντής του Ομίλου, κύριος Αντώνης Χατζηιωάννου και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, κύριος Αλέξανδρος Εξάρχου.
  • Πριν αρχίσουμε με την απόδοση του Ομίλου μας για το οικονομικό έτος 2019, θα ήθελα να ξεκινήσω σημειώνοντας πως αυτή είναι μια πολύ δύσκολη στιγμή για όλους μας και ελπίζω ότι τόσο εσείς όσο και οι οικογένειές σας παραμένετε υγιείς και ασφαλείς από τη συνεχιζόμενη πανδημία του κορονοϊού.
  • Η Ελλάδα κατάφερε να διατηρήσει σε χαμηλό επίπεδο τα ποσοστά κρουσμάτων και θανάτων, σε σύγκριση με άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο, λόγω των έγκαιρων βημάτων της Κυβέρνησης να περιορίσει τον ιό νωρίτερα από τις περισσότερες άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
  • Επίσης, αυτό οφείλεται στις ηρωικές προσπάθειες των επαγγελματιών του τομέα της υγείας που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, της ηγεσίας της επιστημονικής κοινότητας καθώς και των στελεχών της Πολιτικής Προστασίας.
  • Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ συμμετείχε στην προσπάθεια αντιμετώπισης της πανδημίας του κορονοϊού στην Ελλάδα, αναλαμβάνοντας το έργο της παραλαβής, μεταφοράς και ασφαλούς διαχείρισης όλων των νοσοκομειακών αποβλήτων του Κέντρου Νοσηλείας Περιστατικών Κορωνοϊού ΝΙΜΤΣ, το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο της μάχης κατά του κορονοϊού.
  • Η ασφαλής διαχείριση αυτής της κατηγορίας κλινικών αποβλήτων είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία της δημόσιας υγείας και η θυγατρική εταιρεία του κλάδου Περιβάλλοντος, ΗΛΕΚΤΩΡ, που διαθέτει  κορυφαία τεχνογνωσία, απάλλαξε το Εθνικό Σύστημα Υγείας από το σχετικό κόστος, επιτρέποντάς του να εκτρέψει τα σχετικά κεφάλαια σε άλλες κατευθύνσεις.
  • Εκτός από την έκτακτη ανάγκη για υγειονομική περίθαλψη και το σημαντικό κόστος σε ανθρώπινες ζωές, αυτή η πανδημία έχει δημιουργήσει μεγάλη αβεβαιότητα σε σχέση με τις οικονομίες και πώς αυτές θα μοιάζουν τους επόμενους μήνες.
  • Ο Όμιλός μας έχει επίσης επηρεαστεί, σε διαφορετικό βαθμό, στις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, από την πανδημία και παραμένουμε σε επαγρύπνηση για το πώς θα εξελιχθούν οι επιπτώσεις στην οικονομία τους επόμενους μήνες.
  • Λαμβάνουμε όμως από την αρχή μια σειρά μέτρων και τα αναβαθμίζουμε συνεχώς προκειμένου να προστατεύσουμε τους ανθρώπους μας, να διασφαλίσουμε τη συνέχεια των δραστηριοτήτων μας και να ελαχιστοποιήσουμε τον οικονομικό αντίκτυπο στις δραστηριότητές μας.
  • Με εξαίρεση τον Κλάδο των Παραχωρήσεων και της Ανάπτυξης Ακινήτων που έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την απαγόρευση κυκλοφορίας, είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι όλες οι Δραστηριότητες του Ομίλου (κλάδος Κατασκευής, κλάδος Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και κλάδος Περιβάλλοντος) αντιμετωπίζουν αυτήν την εξαιρετικά απαιτητική κατάσταση με ικανοποιητικό τρόπο.
  • Όσον αφορά στον Κλάδο των Παραχωρήσεων, πιστεύω ότι είναι σημαντικό να αναγνωρίσω καταρχάς ότι τα μέτρα προστασίας που εφαρμοστήκαν από νωρίς, έχουν αποδώσει και εκτός από την αναμενόμενη πτώση της κυκλοφορίας ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα της απαγόρευσης κυκλοφορίας, δεν έχουμε βιώσει καμία σημαντική αναστάτωση στην λειτουργία και την συντήρηση των αυτοκινητοδρόμων.
  • Συνολικά, ο ημερήσιος όγκος κίνησης στις Παραχωρήσεις μειώθηκε κατά ~70% την περίοδο από 23 Μαρτίου έως 28 Απριλίου έναντι της ίδιας περιόδου του προηγούμενου έτους, αν και ο συνολικός όγκος κίνησης (YTD) στην Αττική Οδό έχει μειωθεί κατά ~ 25% από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, ως αποτέλεσμα της πανδημίας.
  • Επιπλέον, τη Δευτέρα 54 Μαϊου, που είναι η πρώτη μέρα που τα περιοριστικά μέτρα έχουν μερικώς αρθεί και η κυκλοφορία εντός του ίδιου νομού δεν υπόκειται πλέον σε περιορισμούς, είδαμε μια αύξηση 25.000 αυτοκινήτων στην Αττική Οδό, σε σύγκριση με τις 23 Μαρτίου όταν επιβλήθηκε ο περιορισμός και η κυκλοφορία έφτασε στο κατώτατο σημείο.
  • Πιο συγκεκριμένα, από τις 06.00 το πρωί μέχρι τις 12.00 το μεσημέρι, 55.000 αυτοκίνητα χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό, σε σχέση με τα 30.000 αυτοκίνητα που καταγράφηκαν για τις ίδιες ώρες τη Δευτέρα, 23 Μαρτίου, ημέρα εφαρμογής του lockdown. Βεβαίως, είμαστε ακόμα μακριά από τα περίπου 100.000 αυτοκίνητα που χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό κατά τις ίδιες ώρες της αντίστοιχης Δευτέρας του περασμένου έτους, ωστόσο έχουμε φτάσει τα επίπεδα της κυκλοφορίας της Δευτέρας προ του ολικού lockdown των εμπορικών καταστημάτων.
  • Σε κάθε περίπτωση, λαμβάνουμε κάθε πρόσφορο και κατάλληλο μέτρο για τον περιορισμό των επιπτώσεων του covid-19 στη δραστηριότητά μας με γνώμονα πάντα τη διασφάλιση της υγείας των εργαζομένων και των χρηστών των αυτοκινητοδρόμων.
  • Θα ήθελα στο σημείο αυτό να μιλήσω για την επίδοση των βασικών δραστηριοτήτων μας κατά το 2019.
  • Στην Κατασκευή, το 2019 κάναμε αποφασιστικά βήματα, όπως η διακοπή δραστηριοτήτων σε έργα που παράγουν ζημίες και ο περιορισμός της διεθνούς μας δραστηριότητας με ταυτόχρονη εστίασή της στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, όπου το περιθώριο EBITDA των δύο αυτών χωρών ήταν θετικό. Πέρα από τις δύο αυτές χώρες, παραμείναμε ενεργοί στο Κατάρ μόνο στον τομέα παροχής υπηρεσιών Facility Management.
  • Αυτό μπορεί εύκολα να γίνει σαφές συγκρίνοντας τη σύνθεσή του ανεκτέλεστού μας, η οποία αποτελείται σήμερα κατά το 94% από τις προαναφερθείσες δύο χώρες.
  • Ως γενικό σχόλιο, αυτό που έχει επιτύχει μέχρι σήμερα η παρούσα Διοίκηση για την αναδιάταξη της Κατασκευής μπορεί εύκολα να παρατηρηθεί και να αξιολογηθεί σε σύγκριση με την οικονομική κατάσταση της δραστηριότητας και το χρονικό διάστημα στο οποίο η Διοίκηση έπρεπε να ξεπεράσει τεράστιους οικονομικούς και επιχειρηματικούς κινδύνους. Η ΑΚΤΩΡ ουσιαστικά είχε μείνει εκτεθειμένη σε αποφάσεις και έργα που ελήφθησαν ή αναλήφθηκαν πριν το 2018.
  • Έχουμε περιορίσει δραστικά τη διεθνή μας έκθεση, έχουμε προχωρήσει αυστηρά με πρωτοβουλίες stop loss και αναδιαρθρώσαμε τον τρόπο με τον οποίο η ΑΚΤΩΡ αξιολογεί, υποβάλλει προσφορές και εκτελεί έργα.
  • Πρόκειται για μια εν εξελίξει διαδικασία και ανεξάρτητα από τον χρόνο τον οποίο παίρνει, προχωράει σταθερά μπροστά και δεν θα σταματήσουμε μέχρι να φτάσουμε στο σημείο στο οποίο η Κατασκευή θα έχει αναδιαταχθεί ουσιαστικά.
  • Όπως έχουμε επισημάνει και στο παρελθόν, βλέπουμε την Κατασκευή ως έναν enabler στο να μας παράσχει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις τρεις υπόλοιπες αναπτυξιακές μηχανές του Ομίλου, Παραχωρήσεις, ΑΠΕ και Διαχείριση Απορριμμάτων.
  • Οι προσπάθειες μας εστιάζονται στην αποτελεσματική αναδιάταξη της Κατασκευής, έτσι ώστε να λειτουργεί κερδοφόρα με μια στοχευμένη, περισσότερο εστιασμένη γεωγραφικά στρατηγική. Πιστεύουμε πως μπορεί ξανά να φέρει προστιθέμενη αξία, όπως το έχει κάνει στο παρελθόν όταν μας επέτρεψε να χτίσουμε το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων μας, το οποίο έφερε μακροπρόθεσμες, ισχυρές και σταθερές ταμειακές ροές για τον Όμιλο.  
  • Σχετικά με τις Παραχωρήσεις, η κίνηση στους αυτοκινητοδρόμους συνέχισε να αυξάνεται εντός του 2019, σε ρυθμούς μεταξύ του 4% και του 8%.
  • Επιπλέον των παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων, εντός του 2019 η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ αναδείχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής για την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου, ένα έργο 40 + 10 χρόνων για το οποίο αναμένουμε να υπογράψουμε τη σχετική σύμβαση εντός των επόμενων εβδομάδων, καθώς ο Covid-19 αναπόφευκτα καθυστέρησε τη διαδικασία.
  • Πλέον το χαρτοφυλάκιο των Παραχωρήσεων περιλαμβάνει 5 αυτοκινητοδρόμους, συμμετοχές σε Σταθμούς Αυτοκινήτων με περισσότερες από 7.000 θέσεις στάθμευσης και μία μαρίνα.
  • Στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς αυξήθηκε κατά 106 MW στα 401 MW στο τέλος του 2019, σημειώνοντας 35% αύξηση σε σύγκριση με το τέλος του 2018. Στο πρώτο τρίμηνο του 2020, επιπλέον 90 MW τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία, αυξάνοντας έως τις 31/3/2020 τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ του Κλάδου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στα 491MW, γεγονός που αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω το EBITDA του Κλάδου στο μέλλον.
  • Επιπλέον, ο κλάδος του Περιβάλλοντος είναι πολλά υποσχόμενος και η μακροοικονομική προοπτική της Ελλάδας θα προσφέρει πολύ ελκυστικές ευκαιρίες ανάπτυξης, καθώς η χώρα έχει καθυστερήσει να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση με τη διαχείριση απορριμμάτων. Η ΗΛΕΚΤΩΡ, που κατέχει ηγετική θέση στην αγορά διαχείρισης αποβλήτων και στην ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων στην Ελλάδα, είναι σωστά τοποθετημένη προκειμένου να επωφεληθεί από τις εξελίξεις του κλάδου στη χώρα.
  • Στον κλάδο Ανάπτυξης Ακινήτων, μέσω της εισηγμένης θυγατρικής μας REDS, ολοκληρώσαμε την ανάπτυξη της Β΄ Φάσης του Εμπορικού Πάρκου “Smart Park”, με την προσθήκη 15.200 τ.μ. Η εμπορική λειτουργία ξεκίνησε τον Νοέμβριο 2019 και έκτοτε έχει επιτευχθεί μίσθωση που αντιστοιχεί σε ποσοστό 80% της μισθωτικής επιφάνειας του νέου κτηρίου.
  • Το Smart Park σημείωσε αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 9%, ενώ οι πωλήσεις των καταστημάτων σημείωσαν άνοδο κατά 13%.
  • Τέλος, σε σχέση με το Cambas Project, προχωρούμε με επιτυχία στο στάδιο των ρυθμιστικών διαδικασιών δόμησης.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

  • Κυρίες και Κύριοι, γνωρίζουμε ότι το 2020 θα έχει επιπτώσεις από την πανδημία Covid-19.
  • Εντούτοις, διατηρούμε την ελπίδα μας και παραμένουμε αισιόδοξοι.
  • Ο μετασχηματισμός του Ομίλου εξελίσσεται.
  • Ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ διαφοροποιεί περαιτέρω το χαρτοφυλάκιο των Παραχωρήσεων με το έργο της Μαρίνας Αλίμου, το μόνο σημαντικού μεγέθους έργο Παραχώρησης που έχει δημοπρατηθεί πρόσφατα.
  • Ο κλάδος των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας συνεχίζει το φιλόδοξο πλάνο επέκτασής του και παρά το γεγονός ότι η ολοκλήρωση των 88 MW μπορεί να καθυστερήσει λόγω της πανδημίας, αναμένουμε να επιτύχουμε τον στόχο μας των 579 MW συνολικής εγκατεστημένης ισχύος το 2021
  • Στον κλάδο του Περιβάλλοντος, είμαστε εξαιρετικά τοποθετημένοι ώστε να αξιοποιήσουμε τις επερχόμενες ευκαιρίες για ανάπτυξη
  • Παράλληλα, ολοκληρώνουμε την αναδιάρθρωση του κλάδου της Κατασκευής. 
  • Αναμένουμε, συνεπώς, το 2020 να είναι μία απαιτητική χρονιά, αλλά καλύτερη από το 2019 από άποψη κερδοφορίας.

Q&A session

Ο Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ σε ερώτηση για ενδεχόμενες αυξήσεις διοδίων στην Αττική Οδό

  • Ενημερώσαμε την Πολιτεία, ως Κύριο του Έργου σχετικά με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην κυκλοφορία της Αττικής Οδού εξαιτίας της κρίσης του κορονοϊού, ως οφείλαμε στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης, ωστόσο είναι πολύ νωρίς να συζητήσουμε για το ποιες δράσεις θα λάβουμε στο μέλλον, σαφώς όμως και δεν θέλουμε να αποθαρρύνουμε σε αυτή τη φάση τους χρήστες που μόλις ξεκινούν να επανέρχονται στον δρόμο με μία αύξηση της τιμής των διοδίων. Σε αυτή τη φάση, απλώς ενημερώσαμε επισήμως το κράτος για την κατάσταση που επικρατεί και πρόκειται να προχωρήσουμε σε αποφάσεις όταν έχουμε μεγαλύτερη ορατότητα για το τι έρχεται μπροστά μας το επόμενο διάστημα.

Ο CFO της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, Μάνος Χρηστέας, σχετικά με τα αιτήματα για αποζημιώσεις στην Αττική Οδό, ύψος ποσών και χρονοδιάγραμμα πληρωμών από Κυβέρνηση

  • Σε αυτή τη φάση δεν είμαστε ακόμα σε θέση να εκτιμήσουμε την πλήρη επίπτωση του COVID-19 και δεν έχουμε κάνει αίτημα για κάποιο συγκεκριμένο πόσο. Πρώτα θα πρέπει να ολοκληρώσουμε την άσκηση σχετικά με το ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό το ποσό βάσει των επιπτώσεων του COVID-19 και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε ανάλογα. Σαφώς, όταν θα έχουν πλήρη εικόνα θα επανέλθουμε.

Ο  Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου σε ερώτηση για το Μετρό Θεσσαλονίκης

  • Σε σχέση με το Μετρό Θεσσαλονίκης, τα πρόσφατα αιτήματα αποζημιώσεων (claims) αναφέρονται κατά κύριο λόγο στις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν πριν από την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου, πριν δηλαδή το τέλος του προηγούμενους έτους. Σημειώνουμε πως δεν έχουμε εγείρει κάποιο αίτημα σε σχέση με την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου. Πράγματι, τα claims που έχουμε υποβάλει μέχρι στιγμής αξιολογούνται από τον πελάτη και σε συνάρτηση με τις σχετικές αποφάσεις του, θα εξετάσουμε το πώς θα προχωρήσουμε στη συνέχεια. 

Ο  Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου σε ερώτηση για επιπτώσεις COVID-19 στην Κατασκευή

  • Οι επιπτώσεις του COVID-19 στην Κατασκευή ήταν περιορισμένες. Υπήρξε μόνο ένα εργοτάξιο στην Ξάνθη το οποίο σταμάτησε τη λειτουργία του για λίγες μόνο ημέρες, καθώς γειτνίαζε με τη ζώνη καραντίνας που είχε επιβληθεί στα γύρω χωριά. Η εφοδιαστική μας αλυσίδα παντού φαίνεται επίσης πως λειτούργησε και λειτουργεί ομαλά. Έχουμε κάποιες καθυστερήσεις σε επίπεδο προμηθειών, ωστόσο, αυτές δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Προς στιγμή, σε επιχειρησιακό επίπεδο δεν αντιμετωπίζουμε κάποια σημαντική απειλή. Είναι επίσης πολύ σημαντικό πως δεν είχαμε κανένα απολύτως κρούσμα του COVID-19 στα εργοτάξιά μας, κάτι που φυσικά μας βοήθησε πολύ στο να μην έχουμε σημαντικές καθυστερήσεις.

Ο  Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου σε ερώτηση για την ανάλυση του ανεκτέλεστου της Κατασκευής

  • To κατασκευαστικό ανεκτέλεστο κατά το 2019 επηρεάστηκε από μια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου το 2018 που δημιούργησε εμπλοκή σε όλες τις κατασκευαστικές εταιρείες της περιοχής ως προς την υπογραφή των συμβολαίων. Ως αποτέλεσμα, η ΑΚΤΩΡ έχασε συμβόλαια προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα. Επίσης, η απόφαση αυτή επηρέασε και το χρονοδιάγραμμα υπογραφής των έργων Lot 1 και 3 στη Ρουμανία και συνέχισε να επηρεάζει το χρονοδιάγραμμα υπογραφής του Lot 3. Έχουμε πλέον υπογράψει για τα έργα Lot 1 και 3 στη Ρουμανία και αναμένουμε την υπογραφή του Lot 2 εντός του Ιουλίου του 2020. Η καθυστέρηση πάντως στα παραπάνω έργα οφειλόταν στα ζητήματα ανταγωνισμού που έθιγε η συγκεκριμένη απόφαση του Ευρ. Δικαστηρίου και το ζήτημα έχει πλέον διευθετηθεί σε συνέχεια σχετικής νομοθετικής ρύθμισης οπότε δεν επηρεάζει μελλοντικά έργα. Στην παρούσα φάση, το ανεκτέλεστό μας εστιάζει στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, ενώ στο Κατάρ, έπειτα από την ολοκλήρωση της Χρυσής Γραμμής του Μετρό, δεν υπάρχει πλέον κατασκευαστικό ρίσκο, καθώς διατηρούμε πλέον αποκλειστικά συμβόλαια παροχής υπηρεσιών Facility Management.  Δεν αναμένουμε την υπογραφή κάποιου νέου κατασκευαστικού συμβολαίου στη Ντόχα εντός του έτους, αναμένουμε ωστόσο συμβόλαια στην Ελλάδα και τη Ρουμανία. Το σημαντικότερο εξ αυτών η Γραμμή 4 του Μετρό, για την οποία διαθέτουμε 50% πιθανότητες υπογραφής και ελπίζουμε και αυτή να είναι ένα από τα έργα που θα υπογράψουμε εντός του έτους. Δεν είναι βέβαιο, αλλά είναι πιθανό. Έχουμε επίσης στο pipeline μια σειρά άλλων  σημαντικών δημόσιων και ιδιωτικών έργων στην Ελλάδα.

Ο CFO, Μάνος Χρηστέας σχετικά με τις ανάγκες ρευστότητας των δραστηριοτήτων

  • Στον τομέα της Ανάπτυξης Ακινήτων, η REDS έχει ολοκληρώσει το επενδυτικό της πλάνο για το προσεχές διάστημα και έχει επαρκή ρευστότητα. Στον τομέα της Κατασκευής, είμαστε σε συζητήσεις με τις ελληνικές τράπεζες για την εξασφάλιση επιπρόσθετης χρηματοδότησης. Οι επενδύσεις της δραστηριότητας των ΑΠΕ επίσης έχουν συμφωνηθεί με τις τράπεζες και έχει εξασφαλιστεί πλήρης σχετική χρηματοδότηση.

Facebook Comments