Αισιόδοξη πως το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας θα συνεχιστεί, παρά την υγειονομική κρίση, που έριξε σε… κώμα μεγάλο μέρος του εγχώριου επιχειρείν, εμφανίζεται η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ.

«Η οικονομική επίδραση της τρέχουσας κρίσης, τόσο στην ελληνική, όσο και στην παγκόσμια οικονομία και τις επιχειρηματικές δραστηριότητες συνολικά, δεν μπορεί να εκτιμηθεί με εύλογη βεβαιότητα σε αυτό το στάδιο, λόγω του ρυθμού, με τον οποίο επεκτείνεται η πανδημία και του υψηλού επιπέδου αβεβαιότητας, που προκύπτει από την αδυναμία πρόβλεψης της τελικής κατάληξης», επισημαίνεται χαρακτηριστικά στις ενδιάμεσες συνοπτικές χρηματοοικονομικές καταστάσεις για το α’ τρίμηνο του 2020 και προστίθεται: «Τα έργα, που υλοποιούνται ήδη από τη συνδεδεμένη εταιρεία ΑΔΜΗΕ Α.Ε. ανά την Ελλάδα, δεν έχουν υποστεί ουσιαστικές καθυστερήσεις λόγω της πανδημίας και συνεχίζονται απρόσκοπτα. Εκτίμηση της διοίκησης είναι ότι οι επιπτώσεις στον Όμιλο και την Εταιρεία δεν θα επηρεάσουν την υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου του ΑΔΜΗΕ. Οι εκτιμήσεις αυτές, ωστόσο, επικαιροποιούνται διαρκώς με βάση την εξέλιξη της κρίσης».

Πιο αναλυτικά, η πρώτη φάση του επενδυτικού προγράμματος, που ολοκληρώνεται το 2024, περιλαμβάνει έργα 1,6 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τα εξής:  

• Διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου: Το  έργο, ύψους 350 εκατ. ευρώ, ολοκληρώνεται εντός του 2020 με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της ΕΕ.

• Διασύνδεση Κρήτης-Αττικής: Την περίοδο 2021-2024 οι επενδύσεις για το έργο θα φτάσουν τα 781 εκατ. ευρώ, με στόχο ολοκλήρωσης της διασύνδεσης το 2023. Μαζί με το τμήμα, που θα υλοποιηθεί το 2020, ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε ένα δισ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό, η «Αριάδνη Interconnection», 100% θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ και η Eurobank υπέγραψαν τις αμέσως προηγούμενες ημέρες δανειακή σύμβαση, ύψους έως 400 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, το κοινό ομολογιακό δάνειο έχει διάρκεια αποπληρωμής 10 χρόνια, με δυνατότητα τμηματικών αναλήψεων, σύμφωνα με την πορεία υλοποίησης της διασύνδεσης. Πέραν του τραπεζικού δανεισμού, το εμβληματικό έργο θα υλοποιηθεί και με τη χρήση ιδίων κεφαλαίων, ύψους 200 εκατ. ευρώ, ενώ για το υπόλοιπο ποσό των 400 εκατ. ευρώ θα αξιοποιηθεί η συγχρηματοδότηση Ελλάδας και Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία 2014-2020» ή και το διάδοχο πρόγραμμα αυτού.

• Διασύνδεση των Κυκλάδων: Στα διασυνδεδεμένα νησιά των Κυκλάδων (Σύρος-Πάρος-Μύκονος- Άνδρος-Τήνος), θα προστεθεί μέσα στο 2020 η Νάξος. Η τελευταία φάση, προϋπολογισμού 389 εκατ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί το 2023-2024 με τα νησιά Σέριφος-Μήλος-Φολέγανδρος-Σαντορίνη. Το συνολικό έργο συγχρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους.

• Επέκταση Συστήματος 400 kV στην Πελοπόννησο: Το σύστημα Υπερυψηλής Τάσης  επεκτείνεται στην Πελοπόννησο, δίνοντας περαιτέρω περιθώρια διείσδυσης ΑΠΕ στο νότιο σύστημα της χώρας, με συνολικό προϋπολογισμό 90 εκατ. και ολοκλήρωση έως το 2024. Το πρώτο σκέλος του έργου (Μεγαλόπολη-Κόρινθος και ΚΥΤ Κορίνθου) θα ολοκληρωθεί το 2021.

• Διασύνδεση των Δωδεκανήσων: Το σύμπλεγμα των Δωδεκανήσων (Κως-Ρόδος-Κάρπαθος) θα διασυνδεθεί με το ηπειρωτικό σύστημα έως το 2027, με συνολικό προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ.

• Διασύνδεση του ΒΑ Αιγαίου: Ο χάρτης των διασυνδέσεων στο Αιγαίο θα ολοκληρωθεί το 2029 με τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και τη Σκύρο. Αυτό το έργο, συνολικού ύψους 885 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει τις διασυνδέσεις Σκύρου-Λέσβου-Λήμνου-Χίου-Σάμου με την Εύβοια στα δυτικά, την Θράκη στα βόρεια και την Κω στα νότια.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, πάντως, εκείνη θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά την κατάσταση και τις εξελίξεις, τόσο σε εθνικό, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, σε σχέση με την εξάπλωση του κορωνοϊού και τον πιθανό αντίκτυπο στις δραστηριότητες της εταιρείας τα επόμενα τρίμηνα, λόγω του ότι τα περιοριστικά μέτρα, που έλαβε η ελληνική κυβέρνηση, εφαρμόστηκαν από τα μέσα Μαρτίου 2020.

Από Σεπτέμβρη τα σχέδια για περαιτέρω ιδιωτικοποίηση

Από Σεπτέμβριο εκτιμούν αρμόδιες πηγές πως θα υπάρξουν εξελίξεις στο ζήτημα της περαιτέρω ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ.

Το ενδιαφέρον τους για την εταιρεία έχουν εκφράσει μεγάλοι ευρωπαϊκοί διαχειριστές δικτύων, όπως η ιταλική Terna, η βελγική Elia και η γαλλική RTE, ενώ δυναμικά στο παιχνίδι της διεκδίκησης του ποσοστού, που θα παραχωρήσει το Δημόσιο (ελέγχει σήμερα το 50,1%), παραμένει και η κινεζική State Grid, η οποία πέραν του 24% έχει και το δικαίωμα πρώτης προτίμησης.

Αγγελική Βελεσιώτη

Facebook Comments