Το δίλημμα του Βερολίνου καθυστερεί τη συμφωνία
Το δίλημμα του Βερολίνου καθυστερεί την συμφωνία
Το δίλημμα του Βερολίνου καθυστερεί την συμφωνία
Αν το ΔΝΤ μπορεί να ωθηθεί ώστε να παράσχει πρόσθετη βοήθεια στην Ελλάδα, δεν το γνωρίζει κανείς έως τώρα. Επιμένει σε ένα κούρεμα χρέους, το οποίο η Γερμανία αρνείται, γράφει ο γερμανικός Τύπος.
Η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους και ειδικά το κούρεμά του, που συνιστά για το ΔΝΤ απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση της βιωσιμότητάς του, φέρνει σε δύσκολη θέση το Βερολίνο το οποίο επιμένει να συμμετάσχει το ΔΝΤ στο νέο πρόγραμμα, αρνούμενο όμως ταυτόχρονα ένα κούρεμα χρέους.
Η μη συμμετοχή του ΔΝΤ χρηματοδοτικά στο νέο μνημόνιο της Ελλάδας, σε καθαρά τεχνικό επίπεδο δεν θα ήταν μεγάλο πρόβλημα, αφού το Ταμείο θα παρέμενε διατηρώντας συμβουλευτικό ρόλο. Το πραγματικό πρόβλημα θα ήταν πολιτικό και θα προσέκρουε κατευθείαν στο γραφείο της Άνγκελα Μέρκελ στον έβδομο όροφο της Καγκελαρίας. Διότι ήδη ένα ευρύ τμήμα της ΚΟ των χριστιανικών κομμάτων συναινούν στο πεδίο της πολιτικής για την Ελλάδα από αίσθημα αφοσίωσης στη Μέρκελ. Αν τώρα υπάρξει είτε απομείωση χρέους είτε αποχώρηση του ΔΝΤ -και οι δύο επιλογές είναι εξίσου κακές για τη Μέρκελ- το καλό κλίμα ενδέχεται να ανατραπεί οριστικά, επισημαίνει η Süddeutsche Zeitung.
Το δίλημμα για την Μέρκελ είναι λοιπόν σαφές, όπως σαφές είναι και το γιατί το Βερολίνο δεν βλέπει συμφωνία εντός του Αυγούστου. Το νέο τρίτο δάνειο για την Ελλάδα λοιπόν δεν θα κερδίσει την στήριξη του Βερολίνου, αν δεν συμπεριλαμβάνει το ΔΝΤ. Και το ΔΝΤ δεν αναμένεται να συμμετέχει έως ότου οι δύο κύριες ανησυχίες του – η απροθυμία της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις και η απροθυμία των Ευρωπαίων να συμφωνήσουν στην αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους – δεν αντιμετωπιστούν.
Γι αυτόν τον λόγο το ΔΝΤ θα περιμένει και για αυτόν τον λόγο το Βερολίνο αρχίζει και… διαρρέει ότι είναι πιθανόν να μη υπάρξει συμφωνία με την Ελλάδα και προκρίνει εμμέσως πλην σαφώς το πολιτικά καταστροφικό για τον Τσίπρα, δεύτερο δάνειο-γέφυρα.
Το ΔΝΤ θα περιμένει να δει πρώτα την πρώτη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος και μετά να «κινηθεί», κάτι που τοποθετείται γύρω στα τέλη Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου.
Αυτό το διαμήνυσε άλλωστε και ο εκπρόσωπος της Σουηδίας στο εκτελεστικό συμβούλιο του Ταμείου, Τόμας Όστρος, υπογραμμίζοντας ότι «αν και υπάρχει ισχυρή στήριξη στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για τη συμμετοχή του στο νέο πακέτο διάσωσης της Ελλάδας, το Ταμείο δεν θα αποφασίσει εάν θα συμμετάσχει ή όχι πριν από το φθινόπωρο». Επιπλέον, είπε ότι υπάρχει ο κίνδυνος ένα νέο πακέτο απλά να αναβάλλει την οριστική επίλυση της κατάστασης εκτός και εάν η Ελλάδα υιοθετήσει επίπονες μεταρρυθμίσεις.
Το «περίμενε» θα επιτρέψει στο ΔΝΤ λοιπόν να δει αν η ελληνική κυβέρνηση έχει πράγματι δέσμευση για μεταρρυθμίσεις. Αλλά θα δώσει επίσης στους Ευρωπαίους την ευκαιρία να εργαστούν πάνω στο σχέδιο της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους. Το κείμενο της συνόδου κορυφής της 12ης Ιουλίου το λέει ξεκάθαρα ότι οι πιστωτές θα προχωρήσουν στην ελάφρυνση, αν η πρώτη αξιολόγηση είναι επιτυχής.
Για να κερδίσει όμως έδαφος η τρίτη αυτή διάσωση στη Γερμανία, τον Σεπτέμβριο, θα πρέπει να έχει την… ευλογία του ΔΝΤ, και τη σταθερή δέσμευσή του ότι θα συμμετάσχει σύντομα και θα παραμείνει μέχρι την ολοκλήρωση συμφωνίας το 2018.
Και το θέμα της ελάφρυνσης έχει και αυτό την δική του πολυπλοκότητα. Όχι γιατί το ΔΝΤ και οι υπόλοιποι πιστωτές έχουν διαφορετική άποψη για το πώς πρέπει να αναδιαρθρωθεί, αφού έστω και μία συμφωνία επιμήκυνσης των διαρκειών και μείωσης των επιτοκίων χωρίς μείωση της ονομαστικής αξίας του, είναι αρκετά για να κρατήσουν το ΔΝΤ εντός της συμφωνίας.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα θα είναι για την ελληνική κυβέρνηση γιατί αρκετές χώρες θα απαιτήσουν να συμβάλλει και η Ελλάδα στη μείωση του χρέους της, κυρίως μέσω ιδιωτικοποιήσεων.
Η ελάφρυνση θα περιπλακεί περαιτέρω και από την ανάγκη κεφαλαιοποίησης των τραπεζών, την οποία όλες οι πλευρές ( Ελλάδα – θεσμοί) θέλουν να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2015 καθώς από την 1η Ιανουαρίου θα ισχύει η οδηγία του bail-in.
Αν και σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, θα αποφευχθεί το κούρεμα μετόχων, ομολογιούχων και καταθετών άνω των 100.000 ευρώ, και η ανακεφαλαιοποίηση θα γίνει από τα κεφάλαια διάσωσης της χώρας , από τον ESM, μέσω του ΤΧΣ και ιδιωτών μετόχων, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα τα κράτη της ευρωζώνης να πιέσουν προς την κατεύθυνση τουbail-in για να μειωθεί έτσι το ποσό της χρηματοδότησης που πρέπει να παρέχουν στις ελληνικές τράπεζες, και με τη σειρά του, το ποσό της ελάφρυνσης του χρέους στο οποίο θα πρέπει να δεσμευτούν…
Facebook Comments