Δοκιμή Mazda MX-5 – 1.5
Ούτως ή άλλως το MX-5 ήταν και είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση αυτοκινήτου που στην ουσία δεν έχει αντίπαλο, άρα δεν υπάρχει και τίποτα για να το συγκρίνεις!
Ούτως ή άλλως το MX-5 ήταν και είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση αυτοκινήτου που στην ουσία δεν έχει αντίπαλο, άρα δεν υπάρχει και τίποτα για να το συγκρίνεις!
Κινητήρας-κιβώτιο
Ο βενζινοκινητήρας 1.5 με τους 132 ίππους (τοποθετημένος κατά τον διαμήκη άξονα εμπρός και μεταδίδοντας στην κίνηση στους πίσω τροχούς) είναι ο μικρότερος της οικογένειας Skyactiv και αποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη, που δικαιολογεί ως ένα βαθμό την επιλογή της Mazda να χρησιμοποιεί ατμοσφαιρικούς κινητήρες για να πετύχει τα ευρωπαϊκά όρια εκπομπών ρύπων και να μην υποκύψει στην μόδα του τούρμπο που σχεδόν έχει κυριαρχήσει στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ήδη η υψηλή για κυβισμό αυτού του επιπέδου ισχύς του δείχνει ότι κάτι διαφορετικό υπάρχει εδώ σε σύγκριση με τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες του παρελθόντος. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει η -υψηλή για βενζινοκινητήρα- σχέση συμπίεσης (13:1), που πλησιάζει περισσότερο προς τους ντίζελ. Πέρα όμως από την ισχύ, που σίγουρα ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός μικρού διθέσιου αυτοκινήτου που δεν ξεπερνάει τα 1.100 κιλά, σημασία έχει και η συνολική λειτουργία του, που ικανοποιεί απόλυτα και ταιριάζει με το σπορ χαρακτήρα του MX-5. Εύστροφος (με τη μέγιστη ισχύ να αποδίδεται στις 7.000 στροφές, μέχρι τις οποίες ανεβαίνει χωρίς τον παραμικρό δισταγμό), έχει απολύτως γραμμική λειτουργία και ταυτόχρονα -παρά το γεγονός ότι η μέγιστη ροπή αποδίδεται στις 4.000 στροφές- είναι ελαστικός και «ακούει» στο γκάζι ακόμα και κάτω από τις 2.000 στροφές.
Οι επιδόσεις του αυτοκινήτου (0-100 χλμ./ώρα σε 8,3) είναι άλλωστε αξιοπρεπέστατες για το χαρακτήρα του και δείχνουν τις δυνατότητες του κινητήρα, αλλά και την άψογη συνεργασία του με το εξαιρετικό σε αίσθηση και ακρίβεια 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, που είναι σωστά κλιμακωμένο κι έχει ένα ταχύτατο επιλογέα με πολύ μικρές διαδρομές του μοχλού. Ό,τι πρέπει δηλαδή για ένα σπορ αυτοκίνητο! Ταυτόχρονα, όμως, όλα αυτά επιτυγχάνονται με μία περιορισμένη κατανάλωση, που στη διάρκεια της δοκιμής μας παρέμεινε γύρω από τα 6,5 λίτρα/100 χλμ., χωρίς να κάνουμε καμιά ιδιαίτερη προσπάθεια για οικονομική και ήρεμη οδήγηση (αλλά και χωρίς υπερβολές με οδήγηση συνεχώς με τέρμα γκάζι). Ίσως αν το οδηγεί κανείς αποκλειστικά μέσα στα στενά και την πυκνή κυκλοφορία της πόλης (κάτι που δεν επιδιώξαμε!) να ανεβαίνει και πάνω από τα 7-7,5 λίτρα/100 χλμ., ποιος όμως παίρνει ένα MX-5 για να κινείται κυρίως στα στενά και στην κίνηση με «πρώτη-δευτέρα»;!
Οδηγώντας
Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζεις όταν αρχίζεις να οδηγείς το αυτοκίνητο, είναι η πολύ καλή ακαμψία του, που δημιουργεί και τις προϋποθέσεις για ανάλογη ακρίβεια στην συμπεριφορά του, η οποία ενισχύεται και από το σωστό «ζύγισμα» και το χαμηλότερο κέντρο βάρους. Πραγματική απόλαυση για τον οδηγό, το MX-5 αποδεικνύεται πολύ σταθερό στην ευθεία και ακριβέστατο στις στροφές, με κράτημα πολύ πάνω από «μέσους όρους» και απουσία «άγαρμπων» και απρόβλεπτων αντιδράσεων. Σχεδόν ξεχνάς την πίσω κίνηση, (το ESP άλλωστε είναι εκεί αν παρ ελπίδα καταφέρεις να δημιουργήσεις κάποια αρχή υπερστροφής, αν και δεν είναι και τόσο δυνατός ο κινητήρας, που να ξεπερνάει εύκολα τα όρια πρόσφυσης του αυτοκινήτου) και κινείσαι με ακρίβεια σε δρόμους με στροφές, με το αυτοκίνητο να ακολουθεί κατά γράμμα τις εντολές του δίνεις με το ακριβές και γρήγορο τιμόνι. Τα δυνατά φρένα συμπληρώνουν μια συνολικά πολύ θετική εικόνα, ενός αυτοκινήτου που είναι φτιαγμένο κατ αρχάς για τον οδηγό. Προφανώς σ ένα αυτοκίνητο με μαλακή οροφή ο θόρυβος στο εσωτερικό είναι κάπως αυξημένος σε σχέση με μία συμβατική «οικογενειακή» κατασκευή, αυτό όμως είναι το τελευταίο πράγμα που σε απασχολεί. Όπως επίσης δε σε απασχολεί και το γεγονός ότι η άνεση που προσφέρουν οι σφιχτές αναρτήσεις είναι μάλλον μέτρια, επιτρέποντας στις ανωμαλίες του δρόμου να γίνονται αισθητές στους επιβάτες (χωρίς όμως κι εδώ υπερβολές και «ξύλινη» αίσθηση, που θα έκανε το αυτοκίνητο κουραστικό).
Οι δύο επιβάτες κάθονται αρκετά άνετα (τουλάχιστον με αναστήματα μέχρι 1,80-1,85 μ.), αλλά βεβαίως οι πιο… ηλικιωμένοι θα έχουν κάποια δυσκολία (ιδιαίτερα ο οδηγός) να… κατέβουν προς τις θέσεις τους μπαίνοντας σ ένα τόσο χαμηλό αυτοκίνητο! Η θέση οδήγησης είναι καλή, όπως και η γενική εργονομία. Οι μόνες μας παρατηρήσεις είναι ότι η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής, κάτι που σημαίνει ότι ενδεχομένως μερικοί οδηγοί δεν θα βρουν με απόλυτη ακρίβεια τη θέση που τους βολεύει, ενώ τα σκιάδια δεν γυρίζουν στο πλάι, οπότε ο οδηγός δεν μπορεί να προστατευθεί από τον ήλιο όταν αυτός βρίσκεται χαμηλά από την πλευρά του.
Οι χώροι για μικροπράγματα στο εσωτερικό είναι φυσικά περιορισμένοι (αν και όχι ανύπαρκτοι) σ ένα τέτοιο αυτοκίνητο, ενώ ο χώρος αποσκευών των 130 λίτρων χωράει δύο μεσαίου μεγέθους «σακ βουαγιάζ», οπότε το αυτοκίνητο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε μια σύντομη εκδρομή. Η προσαρμογή του εσωτερικού στη σύγχρονη εποχή υλοποιείται και με την παρουσία της έγχρωμης οθόνης στο κέντρο του ταμπλό. Η τιμή του αυτοκινήτου ξεκινάει από 26.479 ευρώ με στάνταρ εξοπλισμό που περιλαμβάνει ESP, 4 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, προβολείς τεχνολογίας LED, ζάντες αλουμινίου, προσαρμοζόμενο cruise control, ηχοσύστημα με 2 θύρες USB και Bluetooth και σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών.
Facebook Comments