Η διακυβέρνηση Ιωάννη Μεταξά (1936-1940) προέβη σε σειρά γενναίων για την εποχή μεταρρυθμίσεων, ενισχύοντας τον εκσυγχρονισμό της χώρας, στα πρότυπα άλλων Ευρωπαϊκών χωρών.

Καθιερώνεται η κοινωνική ασφάλιση με την ίδρυση του Ι.Κ.Α, καθιερώνεται το 8ωρο, οι άδειες των εργαζομένων και ιδρύεται η εργατική εστία. Εγκαθιδρύεται ο αστικός κώδικας και ιδρύονται το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας η φοιτητική εστία, ο οργανισμός εκδόσεων σχολικών βιβλίων, η σχολή τουριστικών επαγγελμάτων και τέλος η τουριστική Αστυνομία.

Στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού εθνικισμού της εποχής, το καθεστώς Μεταξά πασχίζει να δημιουργήσει μια νέα εθνική ταυτότητα βασισμένη στο τρίπτυχο Πατρίς Θρησκεία, Οικογένεια, προβάλλοντας εντατικά το ένδοξο μεγαλείο και τον πολιτισμό των προγόνων μας τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό. Αρχαιολογικοί χώροι συντηρούνται και αναδεικνύονται, χωροθετούνται 26 τουριστικές ζώνες στην ηπειρωτική χώρα και τα νησιά ενώ υλοποιείται καμπάνια προώθησης και προβολής της χώρας στο εξωτερικό με έντυπα, μετάλλια, άρθρα, διαλέξεις κ.α. Ο ιαματικός τουρισμός προωθείται με την αναβάθμιση των λουτρών Αιδηψού και την ανέγερση ξενοδοχείων σε Λαγκαδά, Υπάτη και Καϊάφα.

 Το 1938 η χώρα μας μαστίζεται από χολέρα και η διακυβέρνηση Μεταξά εκδίδει διάταγμα που ορίζει ως υποχρεωτική τη βαφή όλων των κυκλαδίτικων σπιτιών με ασβέστη για την απολύμανση τους και την καταπολέμηση της πανδημίας. Η χρήση του ασβέστη υιοθετείται σύντομα από τους νησιώτες καθώς ήταν το μοναδικό απολυμαντικό υλικό της εποχής ενώ τη διατηρούν και μετά το πέρασμα της χολέρας για λογούς οικονομίας, ευκολίας και αισθητικής. Τα ξύλινα πορτοπαράθυρα βάφονται με περισσεύματα χρωμάτων από τις βάρκες και τα καΐκια με το μπλε και το κόκκινο να έχουν τον πρώτο λόγο. Το σκηνικό έχει στηθεί και χρόνια αργότερα η βασίλισσα Φρειδερίκη σε μια κρουαζιέρα στο Αιγαίο που διοργάνωσε για προσωπικότητες της εποχής, επισκέπτεται τη Μύκονο και άλλα νησιά των Κυκλάδων. Εντυπωσιάζεται με την ομοιομορφία και τους χρωματικούς συνδυασμούς των νησιωτικών οικισμών και με φωτογραφίες που πήρε, προτείνει στον Κωνσταντίνο Καραμανλή την τουριστική ανάδειξη των νησιών με τα διαθέσιμα τεχνικά μέσα και κανάλια διανομής και προώθησης της εποχής.

Σε επίπεδο branding προορισμών, είναι η πρώτη φορά που το αφήγημα των θερινών διακοπών στην Ελλάδα οπτικοποείται με σαφήνεια καθώς η εικόνα των νησιωτικών οικισμών, του Αιγαίου και του Ελληνικού ουρανού διαφοροποιεί τη χώρα μας ως τουριστικό προορισμό σε παγκόσμιο επίπεδο. Κυκλαδίτικη αρχιτεκτονική, λευκό και γαλάζιο, Αιγαίο και φυσικές ομορφιές συνθέτουν μια εκπληκτική εικόνα που αναπαράγεται διαχρονικά σε έντυπα, στο διαδίκτυο και την τηλεόραση ακόμα και σε εστιατόρια και καταστήματα Ελλήνων σε όλον τον πλανήτη. Κλείνοντας με την περίοδο Μεταξά να σημειωθεί ότι το Μάιο του 1939, επανασυνδέονται τα λιμάνια της Νέας Υόρκης και του Πειραιά με το υπερωκεάνιο Νέα Ελλάς των αδερφών Γουλανδρή. Η τακτική γραμμή της Βορείου Αμερικής πέρασε από σαράντα κύματα, από το πρώτο ελληνικό υπερωκεάνιο Μωραΐτης της οικογένειας Μωραΐτη που ξεκίνησε τη γραμμή το 1907 έως και το Βύρων της οικογένειας Εμπειρίκου που διέκοψε τη γραμμή το 1935.

Τη δεκαετία 1930-1940 οι τουρίστες δεν ξεπερνούν τις 100.000 ετησίως, στην πλειονότητα τους Έλληνες μετανάστες και ξένοι νέοι που περιηγούνται τις αρχαιότητες στην Πελοπόννησο, την Αττική και τη Στερεά Ελλάδα Επισκέπτονται τη χώρα μας για θερινές διακοπές μέσω 10 ταξιδιωτικών γραφείων της Αθήνας, εκ των οποίων τα 4 είναι ξένων συμφερόντων.

Το 2019 οι τουρίστες στη χώρα μας αγγίζουν τα 31 εκατομμύρια, φέρνοντας έσοδα περί τα 18 δις ευρώ και απασχολώντας περίπου το 10% του εργατικού δυναμικού.

Οι τολμηρές κοινωνικές και οικονομικές μεταρρυθμίσεις, πάντοτε στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης οφείλουν να ενσωματώνονται στον πυρήνα της διακυβέρνησης της χώρας μας, ανεξαρτήτως πολιτικών και κομματικών δογμάτων και ιδεοληψιών.

Ζώντας σε ένα τόσο στενά διασυνδεδεμένο κόσμο που αλλάζει τόσο γρήγορα, κανείς δεν διαθέτει την πολυτέλεια να μένει προσκολλημένος στο παρελθόν το οποίο ουσιαστικά δεν υφίσταται.

 

Facebook Comments