Η Μazda θεωρώντας ότι προς το παρόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αγοράζονται για χρήση στις αστικές συνθήκες, δημιούργησε ένα μικρομεσαίο (μήκος 4,395 μ.) «αστικό Crossover», κατασκευασμένο με στόχο το μικρότερο δυνατό αποτύπωμα στο περιβάλλον συνολικά, όχι δηλαδή μόνο κατά την χρήση, αλλά και κατά την κατασκευή και την ανακύκλωση στο τέλος του χρόνου ζωής. Έτσι, το MX-30, που και αισθητικά αποφεύγει τις σχεδιαστικές ακρότητες και το «επιθετικό» σχήμα, χρησιμοποιεί μία μικρή σχετικά μπαταρία με τα υπάρχοντα δεδομένα (35,5 kWh), ενώ στο εσωτερικό του χρησιμοποιούνται ορισμένα φιλικά προς το περιβάλλον υλικά, όπως π.χ. φελλός στην «αιωρούμενη» κεντρική κονσόλα ή κάποιες επενδύσεις στις πόρτες από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια.

Πρόκειται για ένα ποιοτικό, ασφαλές, ιδιαίτερα ευχάριστο στην οδήγηση και πλούσια εξοπλισμένο αυτοκίνητο, που ανταποκρίνεται στην “premium” εικόνα την οποία προβάλλει η Mazda, με αρκετά ανταγωνιστική τιμή μάλιστα για τα δεδομένα της ηλεκτροκίνησης.

Η τιμή του αυτοκινήτου ξεκινάει από 37.590 ευρώ χωρίς την κρατική επιδότηση (33.043 με την επιδότηση) με πλούσιο εξοπλισμό ο οποίος περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης και αυτόματου φρεναρίσματος με ανίχνευση πεζών, σύστημα ελέγχου νεκρών σημείων, σύστημα ανίχνευσης διασταυρούμενης κυκλοφορίας, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, σύστημα ειδοποίησης απόσπασης προσοχής, σύστημα αναγνώρισης οδικής σήμανσης, 7 αερόσακους, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, head-up display, προβολείς τεχνολογίας LED, προσαρμοζόμενο cruise control, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός-πίσω, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, ζάντες αλουμινίου, υπολογιστή ταξιδιού, συναγερμό, ηχοσύστημα με θύρα USB, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, έγχρωμη οθόνη αφής, Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα πλοήγησης, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ.

Κινητήρας-κιβώτιο
Το μεγάλο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ότι είναι εύκολο να εφοδιαστούν με ένα δυνατό κινητήρα που να υπερκαλύπτει τις ανάγκες τους, παρέχοντας μάλιστα τη ροπή του από μηδενικές στροφές, γεγονός που κάνει ακόμα πιο ξεκούραστη την οδήγηση, καταργώντας άλλωστε και την ανάγκη ύπαρξης κιβωτίου για αλλαγή ταχυτήτων. Έτσι και στη συγκεκριμένη περίπτωση ο κινητήρας των 143 ίππων του MX-30 κινεί πολύ άνετα το αυτοκίνητο, προσφέροντας επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 9,7) που εξασφαλίζουν όχι απλώς ευχάριστη και ξεκούραστη οδήγηση, αλλά και ασφαλή προσπεράσματα. Η περιορισμένη χωρητικότητα της μπαταρίας προφανώς περιορίζει και την αυτονομία σε σχέση με άλλες προτάσεις, πάντα όμως μέσα σε επίπεδα που υπερκαλύπτουν τις καθημερινές ανάγκες μετακίνησης στο αστικό περιβάλλον για τη μεγάλη πλειοψηφία των οδηγών. Η δυνατότητα ρύθμισης (με χειριστήρια στο τιμόνι) της ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση σε τέσσερα διαφορετικά επίπεδα, μπορεί να επιτρέψει στην αυτονομία να πλησιάσει κοντά στην επίσημη τιμή του τυποποιημένου κύκλο δοκιμών (200 χιλιόμετρα). Στη δική μας περίπτωση, σε διαδρομή με προσεκτική αν και όχι αργή οδήγηση, που αξιοποιούσε αρκετά την ανάκτηση ενέργειας, αλλά και με τον κλιματισμό σε λειτουργία, η κατανάλωση πλησίασε τις 16 kWh, αντιστοιχώντας σε μια πραγματική αυτονομία κοντά στα 190 χιλιόμετρα. Σε κάθε περίπτωση είναι εύκολη η επίτευξη μιας αυτονομίας 170 χιλιομέτρων, που επαρκεί για τις ανάγκες των περισσότερων κατοίκων των μεγαλουπόλεων.

Οδηγώντας
Το αυτοκίνητο μπορεί να προορίζεται για αστικές μετακινήσεις, πολλές διαδρομές όμως γύρω από τις πόλεις προσφέρουν τη δυνατότητα πιο γρήγορων ρυθμών κι εκεί το αυτοκίνητο αποδεικνύεται… Mazda, με μια οδική συμπεριφορά που δεν θα προβληματίσει κανένα οδηγό, χωρίς σπορ χαρακτηριστικά βεβαίως (θα ήταν παράλογο να περιμένει κανείς κάτι τέτοιο από ένα ηλεκτρικό Crossover) αλλά με καλό κράτημα, σταθερότητα στην ευθεία, καλή κατευθυντικότητα και απουσία απρόβλεπτων αντιδράσεων. Το -αρκετά καλό σε αίσθηση- τιμόνι κάνει ακόμα πιο εύκολο και ευχάριστη την οδήγηση του αυτοκινήτου, ενώ τα αποτελεσματικά φρένα μπορούν να λειτουργούν απλώς υποβοηθητικά όταν χρησιμοποιείται το 3ο ή το 4ο επίπεδο ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση, οπότε το αυτοκίνητο επιβραδύνεται σε μεγάλο βαθμό από το σύστημα παραγωγής ισχύος. Η ποιότητα κύλισης είναι πολύ καλή και η άνεση ικανοποιητική, χωρίς να είναι κορυφαία (δύσκολο αυτό με το μεγάλο βάρος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που απαιτεί κάπως πιο σφιχτές αναρτήσεις) αλλά και χωρίς να προβληματίζει.

Facebook Comments