Ακόμα και στην εξηλεκτρισμένη… μετάλλαξή του το Compass παραμένει ένα «πραγματικό» Jeep, όχι μόνο σε εμφάνιση, αλλά και σε συμπεριφορά και τεχνικές λύσεις, με ένα σύστημα τετρακίνησης που μπορεί να ξεφεύγει από τις παραδοσιακές λύσεις με την μετάδοση της ροπής από ένα θερμικό κινητήρα, αλλά δεν παύει να είναι αποτελεσματικό, στο πλαίσιο τουλάχιστον των απαιτήσεων που είχε κανένας από ένα SUV. Με τη φετινή ανανέωση έγιναν κάποιες σχεδιαστικές αλλαγές εξωτερικά, αρκετές επεμβάσεις στο εσωτερικό για τη βελτίωση της λειτουργικότητας, αλλά και της ποιοτικής αίσθησης του αυτοκινήτου και φυσικά αναβάθμιση του εξοπλισμού με τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις των συστημάτων ασφαλείας και συνδεσιμότητας της εταιρείας.

Ταυτόχρονα, το αυτοκίνητο είναι ποιοτικά αναβαθμισμένο, έχει ικανοποιητικούς χώρους για οικογενειακή χρήση και είναι πλούσια εξοπλισμένο, ενώ η συμπεριφορά του στην άσφαλτο είναι ασφαλής και απολύτως προβλέψιμη. Το μόνο πρόβλημα φυσικά, όπως σε όλα τα φορτιζόμενα υβριδικά μοντέλα στην εποχή μας, είναι η αρκετά αυξημένη τιμή του, έχει όμως το πλεονέκτημα του μηδενικού φόρου για τους χρήστες εταιρικού αυτοκινήτου, γεγονός που καθορίζει στην ουσία και το κοινό στο οποίο κατεξοχήν απευθύνεται

Το Compass είναι ένα μικρομεσαίο SUV με μήκος 4,394 μ., οπότε είναι αναμενόμενο το γεγονός ότι προσφέρει επαρκείς χώρους για 4 άτομα, έτσι ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως οικογενειακό αυτοκίνητο. Σε ικανοποιητικά επίπεδα για οικογενειακή χρήση βρίσκεται και ο χώρος αποσκευών, με χωρητικότητα που φτάνει τα 420 λίτρα.

Η τιμή του αυτοκινήτου ξεκινάει από 46.900 ευρώ, με ένα ιδιαίτερα πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού. Το αυτοκίνητο προσφέρεται με εργοστασιακή εγγύηση 4 ετών (ή 160.000 χιλιομέτρων) και αντίστοιχης διάρκειας υπηρεσία οδικής βοήθειας, ενώ η εγγύηση της μπαταρίας του υβριδικού συστήματος είναι 8ετής. Θα επισημάνουμε επίσης την απαλλαγή του από την καταβολή φόρου χρήσης εταιρικού αυτοκινήτου.

Κινητήρας-κιβώτιο
Το Compass 4xe χρησιμοποιεί ένα ιδιαίτερα εξελιγμένο υβριδικό σύστημα, το οποίο στη συγκεκριμένη έκδοση αποτελείται από το βενζινοκινητήρα 1.3 τούρμπο με 180 ίππους που κινεί τους μπροστινούς τροχούς, έναν ηλεκτροκινητήρα 60 ίππων (με ροπή σχεδόν όση και του βενζινοκινητήρα) με ενσωματωμένο διαφορικό στον πίσω άξονα,αλλά και την ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα για τη φόρτιση της μπαταρίας κι ένα μικρότερο ηλεκτροκινητήρα μπροστά, που είναι συνδεδεμένος με τον βενζινοκινητήρα και λειτουργεί και ως γεννήτρια. Το σύστημα συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 6 ταχυτήτων. Με το σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε υβριδική λειτουργία (η βασική λειτουργία με την οποία ξεκινάει το αυτοκίνητο), αμιγώς ηλεκτρική, ή “e-save” κατά την οποία το αυτοκίνητο κινείται με τον βενζινοκινητήρα, διατηρώντας το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, ώστε να μπορεί ο οδηγός να επιλέξει αργότερα ηλεκτροκίνηση. Στην υβριδική λειτουργία το σύστημα δίνει προτεραιότητα στην ηλεκτροκίνηση, με τον βενζινοκινητήρα να ενεργοποιείται όταν χρειαστεί π.χ. περισσότερη δύναμη και βεβαίως όταν εξαντληθεί η φόρτιση της μπαταρίας. Η συνολική λειτουργία του συστήματος είναι ιδιαίτερα ομαλή, ο πίσω ηλεκτροκινητήρας ποτέ δεν μένει χωρίς ρεύμα, αφού όταν εξαντληθεί η ηλεκτρική ενέργεια της μπαταρίας, αυτή φορτίζεται από το βενζινοκινητήρα με τη βοήθεια του μπροστινού ηλεκτροκινητήρα/γεννήτριας, έτσι ώστε να υπάρχει πάντα διαθέσιμη ροπή στους πίσω τροχούς. Αυτό αφενός εξασφαλίζει ότι πάντα υπάρχει η δυνατότητα τετρακίνησης και αφετέρου ότι το αυτοκίνητο ξεκινάει από στάση ως ηλεκτροκίνητο.

Συνολικά η δύναμη του συστήματος είναι αρκετή για να προσφέρει πολύ καλές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 7,3) και κυρίως καλές ενδιάμεσες επιταχύνσεις, που κάνουν εύκολη και ευχάριστη την καθημερινή οδήγηση (κάτι στο οποίο συμβάλλουν και οι ομαλές αλλαγές του αυτόματου κιβωτίου), ενώ αυτονόητη είναι η ενεργητική ασφάλεια που προσφέρει η δύναμη του υβριδικού συστήματος. Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση, εξαρτάται προφανώς από το ποσοστό της κάθε διαδρομής που πραγματοποιείται με ηλεκτροκίνηση. Με φορτισμένη μπαταρία, σε πολλαπλές διαδρομές στην πόλη που δεν ξεπερνούν τα 100-120 χιλιόμετρα, η μέση κατανάλωση είναι σαφώς χαμηλότερη ακόμα και από αυτήν ενός ντίζελ. Σχετικά με την αυτονομία με ηλεκτροκίνηση, η επίσημη τιμή της οποίας στον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών είναι 50 χιλιόμετρα, εμείς είδαμε στην πράξη περίπου 40 χιλιόμετρα, χωρίς μεγάλη προσπάθεια οικονομίας, με το σύστημα θέρμανσης και το ραδιόφωνο σε λειτουργία και με οδήγηση για τα μισά περίπου χιλιόμετρα σε αστικές συνθήκες και τα άλλα μισά σε πιο ελεύθερο περιαστικό δρόμο (υπενθυμίζουμε ότι στην ηλεκτροκίνηση υπάρχει μεγαλύτερη αυτονομία στην πόλη, λόγω της χαμηλότερης κατανάλωσης ενέργειας και μεγαλύτερης ανάκτησης ενέργειας στα -αναπόφευκτα περισσότερα- φρεναρίσματα). Τέλος, σε μια διαδρομή που κάναμε σε αστικό περιβάλλον αφού εξαντλήθηκε η μπαταρία και πριν τη φορτίσουμε, η κατανάλωση ήταν 8 λίτρα/100 χλμ.

Οδηγώντας
Η πολύ καλή ποιότητα κύλισης που χαρακτηρίζει το Compass (και η αποδεκτή άνεση), είναι σίγουρο ένα πολύ θετικό στοιχείο για οικογενειακό αυτοκίνητο, όπως και η ασφαλής και απολύτως προβλέψιμη οδική συμπεριφορά του, που προφανώς δεν έχει σπορ χαρακτήρα, αλλά δεν προβληματίζει ποτέ τον οδηγό. Άλλωστε, η τοποθέτηση της μπαταρίας λιθίου (11,4 kWh) κάτω από το πίσω κάθισμα, χαμηλώνει το κέντρο βάρους και βελτιώνει την κατανομή του βάρους, κάτι που συμβάλει θετικά στην ακρίβεια της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου. Το κράτημα είναι αρκετά καλό, η υποστροφή εμφανίζεται βαθμιαία στην πίεση, αλλά αρκετά προοδευτικά, κάποιες κλίσεις του ψηλού αμαξώματος στις στροφές είναι αναπόφευκτες αλλά δεν επηρεάζουν την τροχιά του, τα φρένα είναι επαρκή και το τιμόνι έχει ικανοποιητική, αλλά κάπως τεχνητή αίσθηση και δεν είναι πολύ γρήγορο (ούτε εξαιρετικά ακριβές γύρω από τη θέση της ευθείας), όπως είναι μάλλον αναπόφευκτο σ ένα αυτοκίνητο που προορίζεται και για χρήση εκτός δρόμου.

Η τελευταία δεν είναι θεωρητική, δεδομένου ότι και σ αυτόν τον τομέα η Jeep χρησιμοποίησε ένα ιδιαίτερα εξελιγμένο σύστημα μετάδοσης, που περιλαμβάνει και επιλογή “lock” για «κλείδωμα» της τετρακίνησης σε ταχύτητες έως 15 χλμ./ώρα, επιλογή “low” για να αξιοποιείται στο μέγιστο η ροπή των κινητήρων σε δύσκολα εδάφη, αλλά και λειτουργία ελέγχου κατάβασης σε απότομες κατωφέρειες. Ταυτόχρονα το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πρόσφυσης προσφέρει 4 διαφορετικές επιλογές (auto, sport, snow για χιόνι ή παγετό και sand/mud για άμμο και λάσπη).

Facebook Comments