Στις σημερινές συνθήκες η Κίνα, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με την επιβράδυνση της οικονομίας της, έχει άμεση ανάγκη από ενίσχυση των κρατικών δαπανών. Δυστυχώς, την ίδια ακριβώς στιγμή στις τοπικές κυβερνήσεις της χώρας ο δανεισμός τους ανέρχεται σε τόσο υψηλά επίπεδα, ούτως ώστε να λειτουργεί ως δημοσιονομικού χαρακτήρα τροχοπέδη.

Ειδικότερα και σύμφωνα με τα πρόσφατα επίσημα στοιχεία, τα οποία δόθηκαν στη δημοσιότητα, οι οικονομικές υποχρεώσεις και εκκρεμότητες των τοπικών και περιφερειακών κυβερνήσεων είχαν διογκωθεί στα τέλη του 2014 φθάνοντας στα 24 τρισ. γουάν (3,8 τρισ. δολάρια).

Το ποσό αυτό, εάν συγκριθεί με το αντίστοιχο πριν από 18 μήνες, τότε θα διαπιστώσει κανείς ότι έχει αυξηθεί ανησυχητικά κατά 34%. Επί του συνόλου σχεδόν τα 15,4 τρισ. γουάν (2,4 τρισ.δολάρια) αποτελούν προϊόν απευθείας δανεισμού από πλευράς των τοπικών και περιφερειακών κυβερνήσεων στην Κίνα. Τα εναπομείναντα κεφάλαια ανήκουν σε συναφείς με τις τοπικές αρχές χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί ότι η εκτίναξη του δανεισμού εν μέρει οφείλεται στην περισσότερο ορθή αγορά μετοχών. Παρά ταύτα, ταυτόχρονα φανερώνει και το μέγεθος των προβλημάτων, τα οποία σωρεύονται στους ώμους των τοπικών και περιφερειακών κυβερνήσεων στην Κίνα. Ο λόγος είναι ότι έχουν αποδυθεί σε μεγάλο δανεισμό, αποσκοπώντας να χρηματοδοτήσουν έργα υποδομών, καθώς και την ανάπτυξη οικιστικών συγκροτημάτων, εμπορικών κέντρων και εγκαταστάσεων επαγγελματικής χρήσης. Από πλευράς της η κυβέρνηση καταβάλλει προσπάθειες να αμβλύνει το βάρος αυτό, ανταλλάσσοντας ομόλογα της τοπικής αυτοδιοίκησης με μακράς διαρκείας ομόλογα διαφόρων δήμων με χαμηλότερο επιτόκιο. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το πρόγραμμα αυτό επεκτάθηκε κατόπιν σχετικής απόφασης στα 3,2 τρισ. γουάν (502,3 δισ. δολάρια), ακόμη είναι πολύ περιορισμένο για να κάνει σημαντική διαφορά.

Συν τοις άλλοις, ακόμα κι αν το κόστος της εξυπηρέτησης των προαναφερθέντων δανείων ελαττωθεί, και πάλι οι τοπικές αρχές θα υφίστανται πιέσεις να μειώσουν τις δαπάνες τους. Αυτό συμβαίνει, επειδή οι τοπικές και περιφερειακές κυβερνήσεις έχουν βασιστεί στην πώληση έγγειας ιδιοκτησίας, ώστε να ενισχύσουν τους προϋπολογισμούς τους. Αυτή η πηγή εισοδήματος ισοδυναμεί με το ένα τρίτο των εσόδων τους.

Ωστόσο, η κάμψη της αγοράς ακινήτων σημαίνει πως τα έσοδα από τις πωλήσεις έγγειας ιδιοκτησίας έχουν περισταλεί κατά 38% από τις αρχές της χρονιάς και μέχρι σήμερα. Το Πεκίνο ως κεντρική κυβέρνηση θα αντισταθμίσει μέρος αυτής της ζημίας, εμφανίζοντας εν τέλει υψηλότερο δημοσιονομικό έλλειμμα. Παρ’ όλ’ αυτά, η συνολική ανάσχεση στις δαπάνες και πάλι μπορεί να μειώσει 0,8 της ποσοστιαίας μονάδας το ΑΕΠ της Κίνας, σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης Fitch Ratings. Πώς μπορούν οι Αρχές να ελαφρύνουν τη βραχυπρόθεσμα αρνητική συνθήκη; Μία από τις εναλλακτικές θα ήταν η επιθετική νομισματική πολιτική, αλλά αυτή η επιλογή θα υπήρχε κίνδυνος να αποδυναμώσει δραστικά το γουάν και να επιταχύνει τις εκροές κεφαλαίων. Μία καλύτερη μέθοδος να τετραγωνίσει τον κύκλο η κεντρική κυβέρνηση θα ήταν να αναλάβει μέρος του χρέους των περιφερειακών διοικητικών οργάνων, εκδίδοντας κρατικά ομόλογα μακράς διαρκείας.

Παρά το γεγονός ότι το συνολικό χρέος της Κίνας έχει διογκωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, οι εκκρεμότητες της κεντρικής κυβέρνησης ανέρχονται στα επίπεδα του 17% του ΑΕΠ και προφανώς είναι χαμηλότερες από το 38% του ΑΕΠ, το οποίο οφείλεται από την αυτοδιοίκηση. Είναι αλήθεια ότι το Πεκίνο χρειάζεται να περιφρουρήσει μέρος αυτής της ισχύος του, ώστε να μπορέσει να προχωρήσει σε ανακεφαλαιοποίηση των κρατικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση, θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το διαθέσιμο οπλοστάσιό του για δημόσιες δαπάνες. Ειδάλλως, υπάρχει η πιθανότητα η ακανόνιστη πορεία της οικονομίας να γίνει ακόμη πιο άρρυθμη.

Facebook Comments