Made in China πλοία με Made in China χρήματα. Οι κινεζικές τράπεζες έχουν αυξήσει κατακόρυφα τα δάνεια τους προς τους εφοπλιστές διεθνώς την στιμγή που οι ευρωπαϊκές τράπεζες τα έχουν περιορίσει, αλλά κάποιες είναι αντιμέτωπες με μια σκληρή διαπραγμάτευση: η χρηματοδότηση έρχεται συχνά με την προϋπόθεση ότι τα πλοία θα κατασκευαστούν στην Κίνα, όπως επισημαίνει το Reuters

Η χρηματοδότηση έχει δώσει στα ναυπηγεία της Κίνας μια σανίδα σωτηρίας μετά από την πτώση των νέων παραγγελιών σε χαμηλό επταετίας το 2012. Η κυβέρνηση θέλει υα κινεζικά ναυπηγεία να ανέβουν σε αξία, με τη κατασκευή πλοίων υψηλότερης ποιότητας και να γίνει ένας παίκτης στην υπεράκτια βιομηχανία του ενεργειακού εξοπλισμού, έναν προσοδοφόρο κλάδο σε ένα περιβάλλον γενικότερης ύφεσης στην αγορά της ναυπηγικής βιομηχανίας.

Ο ρόλος που διαδραματίζουν οι κινεζικές τράπεζες εκνέυρισαν αρκετούς οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η ήδη υπάρουσα υπερπροσφορά στον παγκόσμιο στόλο θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη, διότι οι πλοιοκτήτες εκμεταλλεύονται τις φθηνότερες τιμές από τα κινεζικά ναυπηγεία σε σύγκριση με άλλους κατασκευαστές.

Τα ναυπηγεία της Κίνας κέρδισαν νέες παραγγελίες ύψους 11,57 εκατ. τόνων deadweight κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, μία αύξηση της τάξης του 57% ετησίως, σύμφωνα με τα της China Association of national Shipbuilding Industy.

Ένας βασικός υποστηρικτής υπήρξε η Export-Import Bank of China, μια τράπεζα που παρέχει χρηματοδότηση για την προώθηση των οικονομικών στόχων της κυβέρνησης.

H τράπεζα αυτή είναι ανοικτή σε όλους τους πελάτες που κατασκευάζουν πλοία στην Κίνα, όπως σημειώνει ο Chen Bin, αναπληρωτής γενικός διευθυντής του τμήματος χρηματοδότησης της τράπεζας. «Σε αυτή τη δύσκολη στιγμή θέλουμε να κάνουμε ό, τι μπορούμε για να βοηθήσουμε τα κινέζικα ναυπηγεία να πάρουν νέες παραγγελίες από ναυτιλιακές εταιρείες», όπως προσθέτει.

Μεγάλη ελληνική παραγγελία

Τον περασμένο μήνα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παράγγειλαν 142 πλοία, πάνω από το 60% των συνολικών παραγγελιών τους, από τα κινεζικά ναυπηγεία. Οι καλές τιμές και η κινεζική χρηματοδότηση ήταν μεταξύ των λόγων, όωπς δήλωσε ο υπουργός Κωστής Μουσουρούλης στο επίσημο ειδησεογραφικό πρακτορείο της Κίνας Xinhua.

Μεταξύ αυτών, η Diana Shipping Inc, η Angelicoussis Shipping Group Limited και η Dynagas Ltd, πήραν δάνεια από την Export-Import Bank της Κίνας, όπως αναφέρει η τράπεζα στην ιστοσελίδα της.

Η Export-Import Bank καθώς και οι εμπορικές τράπεζες, όπως η Διεθνής και Εμπορική Τράπεζα της Κίνας, και η Τράπεζα της Κίνας είναι μερικοί από τους πιο ενεργούς δανειστές.

Συνολικά, διπλασίασαν το μερίδιό τους στο βιβλίο δανεισμού των 40 κορυφαίων δανειστών στον ναυτιλιακό κλάδο τα τελευταία δύο χρόνια σε 11%, ή περίπου 46,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε δάνεια, σύμφωνα με τα στοιχεία της DNB της Νορβηγίας, που είναι μεγαλύτερος πάροχος δανεισμού του κλάδου της ναυτιλίας διεθνώς.

Η Ex-Im Bank είχε περίπου 13 δισεκατομμύρια δολάρια εκκρεμών δανείων προς τη ναυτιλία, το Μάιο, 30% υψηλότερα από το τέλος του 2011, και σχεδίαζει να δώσει περισσότερα, όωπς δήλωσε στο Reuters ο Chen.

«Το κίνητρο του ότι εάν παραγγείλει κανείς σε συγκεκριμένα ναυπηγεία, θα έχει σίγουρη χρηματότηση, θα προσελκύσει σίγουρα πολλές μη εισηγμένες ευρωπαϊκές εταιρείες», δήλωσε ο Timothy Ross, επικεφαλής του κλάδου των μεταφορών Ασίας-Ειρηνικού της Credit Suisse.

Οι κινεζικές τράπεζες δεν είναι μόνες τους στην προσπάθεια βοήθειας των ναυπηγείων της χώρας. Τραπεζίτες και δικηγόροι λένε πως ανάλογες τράπεζες και στη Νότια Κορέα δίνουν επίσης χρηματοδότηση στους πλοιοκτήτες για να δώσουν τις παραγγελίες σε ναυπηγεία της Κορέας, η οποία ξεπέρασε την Κίνα στην αξία των παραγγελιών πέρυσι.

Το 2012, η Νότια Κορέα κέρδισε συμβάσεις αξίας περίπου 30 δισ. δολαρίων, ενώ τα κινεζικά ναυπηγεία έλαβαν 18,2 δισ. δολάρια σε παραγγελίες, σύμφωνα με το Monitor Shipyard World που δημοσίευσε η Clarkson Research Services. Παγκοσμίως, οι νέες παραγγελίες ανήλθαν σε 85,5 δισ. δολάρια. Μέχρι στιγμής φέτος, τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν κερδίσει παραγγελίες αξίας 5,4 δισ. δολ. για 184 πλοία, σε σύγκριση με 11,5 δισ. δολάρια σε συμβόλαια 125 νέων πλοίων στα ναυπηγεία της Κορέας. Σε όρους χωρητικότητας, η Κίνα και η Νότια Κορέα είναι στήθος με στήθος, σύμφωνα με την Clarkson .

Η α΄ποψη που κυριαρχεί στη βιομηχανία αυτή τη στιγμή είναι, εάν χρειάζεστε τα χρήματα για να αγοράσετε πλοία, οι κινεζικές και οι κορεάτικες τράπεζες θα σας χρηματοδοτήσουν, όπως τονίζει ο Jon Windham, επικεφαλής βιομηχανικής έρευνας της Barclays για την Ασία εκτός Ιαπωνίας.

Πάντως, οι ευρωπαϊκές τράπεζες εξακολουθούν να κυριαρχούν του δανεισμού για την παγκόσμια βιομηχανία, αν και το μερίδιό τους μειώθηκε σε 75% το 2012 από 83% το 2010, σύμφωνα με τα στοιχεία της DNB.

Μια σημαντική διαφορά στη στρατηγική είναι ότι οι κινεζικές τράπεζες είναι στην ευχάριστη θέση να μπορούν να συνεργαστούνμε νέους πλοιοκτήτες, ενώ οι ευρωπαίοι δανειστές φαίνεται να λειτουργούν περισσότερο με τους υφιστάμενους πελάτες.

Υπάρχουν ευρωπαϊκές τράπεζες που είναι σε θέση να κάνουν νέες business ωστόσο, ορισμένες από τις ίδιες τράπεζες επίσης δαπανούν πολύ χρόνο για τη διαχείριση των υφισταμένων βιβλίων τους, όπως σημειώνει ο Gregg Johnston, συνεργάτης στη δικηγορική εταιρεία Stephenson Harwood LLP στη Σιγκαπούρη.

Η γερμανική Commerzbank πέρυσι είπε ότι θα ενισχύσει το τμήμα ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Η γαλλική Societe Generale < πώλησε μέρος του ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου της στη Citigroup

«Δεν νομίζω ότι οι ευρωπαϊκές τράπεζες θα επιστρέψουν με τη δύναμη που είχαν πριν από την κρίση. Οι ασιατικές τράπεζες θα καλύψουν το κενό», όπως υπογραμμίζει ο Mario Behe, επικεφαλής της ναυτιλιακής χρηματοδότησης για την Credit Suisse στη Σιγκαπούρη.

 

Ελευθερία Κούρταλη

Facebook Comments