Ανάπτυξη 2,3% για φέτος και 2,2% για το 2026, με ισχυρά πρωτογενή πλεονάσματα και θετικές δημοσιονομικές επιδόσεις, προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Ελλάδα, στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής αξιολόγησης.

Παράλληλα, καταγράφονται παρατηρήσεις για τη βραδεία εκκαθάριση των κόκκινων δανείων και τη μη εξάλειψη των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, ο μέσος ρυθμός ανάπτυξης για τη διετία 2025-2026 αναμένεται να ξεπεράσει το 2,2%, με την ελληνική οικονομία να στηρίζεται σε επενδύσεις που χρηματοδοτούνται από την Ε.Ε. και στη σταθερή αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος, που ενισχύει την ιδιωτική κατανάλωση.

Ο πληθωρισμός, βάσει του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, εκτιμάται ότι θα φτάσει το 2,8% το 2025 και θα υποχωρήσει στο 2,3% το 2026.

Παρά τους περιορισμένους εμπορικούς δεσμούς με τις ΗΠΑ, η Επιτροπή προειδοποιεί ότι ενδέχεται να υπάρξουν έμμεσες επιπτώσεις από τις γεωπολιτικές εντάσεις και την αβεβαιότητα στις αγορές, που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εξαγωγές και τον τουρισμό.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο πρωτογενές πλεόνασμα 1,3% του ΑΕΠ για το 2024, το οποίο ξεπέρασε κατά πολύ τις προηγούμενες προβλέψεις για ονομαστικό έλλειμμα 0,6%. Η υπεραπόδοση αποδίδεται σε αυξημένα έσοδα από άμεσους φόρους, εισφορές κοινωνικής ασφάλισης και στις δράσεις κατά της φοροδιαφυγής. Αυτές οι θετικές τάσεις προβλέπεται να συνεχιστούν, με την Κομισιόν να αναμένει πρωτογενές πλεόνασμα 3,8% το 2025 και 4,4% το 2026, παρά το νέο πακέτο δαπανών ύψους 1,1 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, η Κομισιόν επισημαίνει δημοσιονομικούς κινδύνους από δικαστικές εκκρεμότητες (κυρίως με την ΕΤΑΔ) και από την πίεση για αυξημένες δημόσιες δαπάνες. Τονίζει πάντως ότι οι προσπάθειες περιορισμού της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας μπορεί να ενισχύσουν περαιτέρω τα έσοδα.

Τραπεζικό σύστημα και κόκκινα δάνεια

Η κερδοφορία των τραπεζών ενίσχυσε την ανθεκτικότητα του συστήματος, χάρη στα ισχυρά καθαρά έσοδα από τόκους και προμήθειες. Αν και αναμένεται υποχώρηση λόγω μείωσης των επιτοκίων, αυτό εκτιμάται πως θα εξισορροπηθεί από την αύξηση του δανεισμού.

Ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPL) μειώθηκε από 6,9% τον Ιούνιο σε 3,8% τον Δεκέμβριο 2024, κυρίως λόγω νέων τιτλοποιήσεων στο πλαίσιο του Ηρακλή. Ωστόσο, η εκκαθάριση παλαιών δανείων παραμένει αργή, εξαιτίας δικαστικών εμποδίων. Η κυβέρνηση προχώρησε τον Απρίλιο 2025 σε διεύρυνση της πλατφόρμας εξωδικαστικών ρυθμίσεων (OCW), ενισχύοντας τον αριθμό των επιλέξιμων οφειλετών.

Η ίδρυση του φορέα πώλησης και επαναμίσθωσης βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί το τρίτο τρίμηνο του 2025, με το πρόγραμμα στήριξης να παρατείνεται για έξι επιπλέον μήνες.

Ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου

Οι καθαρές οφειλές του Δημοσίου μειώθηκαν στα 461 εκατ. ευρώ έως τον Δεκέμβριο του 2024, με σημαντική συμβολή από την ΕΚΑΠΥ και τις βελτιωμένες εκταμιεύσεις στα νοσοκομεία. Οι εκκρεμότητες κύριων συντάξεων σχεδόν εκκαθαρίστηκαν, ενώ τα εφάπαξ εμφανίζουν καθυστέρηση.

Δήμοι και συγκοινωνιακοί φορείς εμφανίζουν πρόοδο στην εκκαθάριση, αλλά η τοπική αυτοδιοίκηση εξακολουθεί να αντιμετωπίζει δομικές δυσκολίες.

Δημόσιο χρέος και βιωσιμότητα

Η Ελλάδα διατηρεί την ικανότητα εξυπηρέτησης του χρέους της, με το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ να πέφτει από 153,6% το 2024 σε περίπου 140,6% το 2026. Σύμφωνα με την ανάλυση βιωσιμότητας, η χώρα αντιμετωπίζει χαμηλό κίνδυνο σε βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο επίπεδο, αν και οι μεσοπρόθεσμοι κίνδυνοι παραμένουν υψηλοί, λόγω της ευαισθησίας του χρέους στην ανάπτυξη και στα επιτόκια.

Facebook Comments