Σημαντικό πλεόνασμα ύψους 2,188 δισ. ευρώ καταγράφηκε στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2025, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών. Η επίδοση αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία αν συγκριθεί με τον στόχο που είχε τεθεί για έλλειμμα 1,961 δισ. ευρώ στο ίδιο διάστημα, αλλά και με το έλλειμμα 139 εκατ. ευρώ που είχε σημειωθεί την αντίστοιχη περίοδο του 2024.

Υπέρβαση στο πρωτογενές πλεόνασμα

Το πρωτογενές αποτέλεσμα σε τροποποιημένη ταμειακή βάση ανήλθε σε 7,959 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για 3,599 δισ. ευρώ. Η υπεραπόδοση είναι εντυπωσιακή, αφού ξεπερνά ακόμη και το πρωτογενές πλεόνασμα των 5,665 δισ. ευρώ της ίδιας περιόδου του 2024.

Το ΥΠΟΙΚ διευκρινίζει ότι ποσά όπως τα 2,208 δισ. ευρώ από ετεροχρονισμένες μεταβιβαστικές πληρωμές, καθώς και τα 605 εκατ. ευρώ από ετεροχρονισμό πληρωμών εξοπλιστικών προγραμμάτων, δεν επηρεάζουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης. Παράλληλα, ποσό 342 εκατ. ευρώ από φορολογικά έσοδα του πρώτου διμήνου καταγράφηκε δημοσιονομικά στο 2024. Αν εξαιρεθούν τα παραπάνω, η υπέρβαση στο πρωτογενές αποτέλεσμα εκτιμάται σε 1,203 δισ. ευρώ.

Έσοδα: αύξηση 5,9% στους φόρους

Τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 42,858 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 822 εκατ. ευρώ ή 2% έναντι του στόχου. Εξαιρώντας ειδικούς δημοσιονομικούς χειρισμούς (Αττική Οδός, Εγνατία Οδός), η πραγματική αύξηση των καθαρών εσόδων φτάνει τα 2,172 δισ. ευρώ ή 5,3%.

Ιδιαίτερα εντυπωσιακή είναι η εικόνα στα φορολογικά έσοδα, τα οποία ανήλθαν σε 40,556 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,273 δισ. ευρώ ή 5,9% σε σχέση με τον στόχο. Η υπεραπόδοση αυτή αποδίδεται τόσο στην καλύτερη απόδοση των φόρων του τρέχοντος έτους, όσο και στην αυξημένη είσπραξη φόρων εισοδήματος του 2024, οι οποίοι εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2025.

Δαπάνες χαμηλότερες από τον στόχο

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν στα 40,671 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 3,326 δισ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο των 43,997 δισ. ευρώ. Ωστόσο, καταγράφεται αύξηση κατά 1,345 δισ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024.

Στον Τακτικό Προϋπολογισμό, οι πληρωμές εμφανίζονται χαμηλότερες κατά 3,292 δισ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω των ετεροχρονισμένων μεταβιβαστικών πληρωμών προς ΟΚΑ και λοιπούς φορείς (2,208 δισ. ευρώ), αλλά και των ταμειακών πληρωμών εξοπλιστικών προγραμμάτων (605 εκατ. ευρώ).

Οι επενδυτικές δαπάνες ανήλθαν στα 6,131 δισ. ευρώ, μόλις 34 εκατ. ευρώ χαμηλότερα από τον στόχο, αλλά αυξημένες κατά 32 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2024.

Ιούλιος: μήνας ενισχυμένων εισπράξεων

Για τον μήνα Ιούλιο 2025, τα καθαρά έσοδα έφτασαν τα 8,477 δισ. ευρώ, υπερβαίνοντας τον στόχο κατά 338 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 8,348 δισ. ευρώ, ελαφρώς υψηλότερα (+37 εκατ. ευρώ) από τον στόχο.

Οι επιστροφές εσόδων περιορίστηκαν στα 673 εκατ. ευρώ, χαμηλότερα κατά 20 εκατ. ευρώ από τον στόχο, ενώ τα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) εκτινάχθηκαν στα 429 εκατ. ευρώ, πολύ πάνω από τον στόχο των 55 εκατ. ευρώ.

Δημοσιονομική αξιοπιστία και προοπτικές

Η υπέρβαση των στόχων τόσο στο ισοζύγιο όσο και στο πρωτογενές αποτέλεσμα ενισχύει τη δημοσιονομική εικόνα της χώρας και δημιουργεί περιθώρια για μεγαλύτερη αξιοπιστία στις αγορές. Η συνέπεια στην εκτέλεση του προϋπολογισμού εν μέσω διεθνούς αστάθειας αποτελεί σαφές μήνυμα προς τους επενδυτές ότι η Ελλάδα έχει αποκτήσει σταθερότητα και μπορεί να στηρίξει την αναπτυξιακή της στρατηγική.

Το Υπουργείο Οικονομικών υπενθυμίζει ότι το αποτέλεσμα αφορά την Κεντρική Διοίκηση και όχι το σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης, όπου περιλαμβάνονται οι επιδόσεις των ΟΤΑ, ΟΚΑ και λοιπών νομικών προσώπων. Ωστόσο, η μέχρι τώρα εικόνα καταγράφει μια καθαρή υπεραπόδοση έναντι των στόχων, η οποία σε συνδυασμό με την αύξηση των φορολογικών εσόδων και τον έλεγχο των δαπανών, δημιουργεί θετική προοπτική.

Συμπέρασμα

Η Ελλάδα καταφέρνει να εμφανίζει ισχυρά πλεονάσματα, όχι μόνο σε σχέση με τους δημοσιονομικούς στόχους, αλλά και σε σχέση με τις προσδοκίες των προηγούμενων ετών. Η επίδοση αυτή συνδέεται με την αποτελεσματική φορολογική πολιτική, την καλύτερη απόδοση της οικονομίας και την πειθαρχημένη εκτέλεση δαπανών. Το ερώτημα πλέον είναι πώς θα αξιοποιηθεί αυτή η υπεραπόδοση: προς την κατεύθυνση της δημοσιονομικής χαλάρωσης ή της περαιτέρω μείωσης του χρέους. Σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα δείχνει ότι έχει μπει σε τροχιά δημοσιονομικής σταθερότητας και αναπτυξιακής προοπτικής.

Facebook Comments