Η σοκολάτα, ένα από τα πιο αγαπημένα προϊόντα παγκοσμίως, βιώνει πρωτοφανή ανατίμηση, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Οι τιμές της έχουν εκτοξευθεί εξαιτίας της ανόδου της τιμής του κακάο στις διεθνείς αγορές, που φέτος σημείωσε ιστορικά υψηλά, αλλά και λόγω της αύξησης του κόστους ενέργειας και μεταφοράς.

Στην Ελλάδα, οι τιμές σοκολάτας στα σούπερ μάρκετ έχουν ανέβει αισθητά. Μία μπάρα σοκολάτας υγείας 70% κακάο κοστίζει περίπου €3,45/100γρ., ενώ ειδικές κατηγορίες όπως βιολογικές ή vegan φτάνουν τα €3-3,5/90γρ.. Για premium προϊόντα ή γκουρμέ επιλογές, οι τιμές μπορούν να ξεπεράσουν τα €5 ανά μπάρα, γεγονός που δείχνει ότι ακόμη και ένα απλό «γλυκό διάλειμμα» επιβαρύνει σημαντικά το καλάθι του καταναλωτή.

Στην Ευρώπη, η εικόνα είναι αντίστοιχη και μάλιστα πιο έντονη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, οι τιμές σοκολάτας στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 21,1% τον Μάιο του 2025 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Στο Παρίσι, σε duty free καταστήματα, μια μπάρα premium σοκολάτας ξεκινά από €10-12, ενώ κουτιά με pralines φτάνουν τα €30-40. Στο Λονδίνο, σε γνωστές σοκολατερί, μια χειροποίητη μπάρα πωλείται περίπου £6 (€7). Αυτές οι τιμές αναδεικνύουν ότι η σοκολάτα, παραδοσιακά προσιτή, εξελίσσεται πλέον σε προϊόν πολυτελείας.

Οι λόγοι της ακρίβειας είναι πολυπαραγοντικοί. Οι κλιματικές συνθήκες στη Δυτική Αφρική (κυρίως στην Ακτή Ελεφαντοστού και τη Γκάνα, που παράγουν πάνω από το 60% του παγκόσμιου κακάο) επηρέασαν την παραγωγή, μειώνοντας την προσφορά. Ταυτόχρονα, μεγάλες εταιρείες όπως η Lindt ανακοίνωσαν αυξήσεις τιμών κατά 15,8% μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025 για να απορροφήσουν το αυξημένο κόστος. Σε αρκετές περιπτώσεις εφαρμόζεται και η λεγόμενη «shrinkflation»: οι συσκευασίες μικραίνουν αλλά η τιμή παραμένει ίδια ή αυξάνεται.

Για τους Έλληνες καταναλωτές, η πίεση είναι διπλή. Από τη μία οι διεθνείς ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες και από την άλλη το υψηλότερο φορολογικό βάρος που επιβαρύνει τις τιμές λιανικής. Το αποτέλεσμα είναι ότι η σοκολάτα, όπως και ο καφές, μετατρέπεται σε καθημερινό δείκτη ακρίβειας.

Η συνολική εικόνα αποδεικνύει ότι η «γλυκιά πολυτέλεια» κοστίζει όλο και περισσότερο, με τις τιμές στην Ελλάδα να ακολουθούν τις ευρωπαϊκές τάσεις. Το ερώτημα είναι πλέον αν οι καταναλωτές θα περιορίσουν την κατανάλωση ή αν η σοκολάτα θα παραμείνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας, έστω και με μεγαλύτερο κόστος.

Facebook Comments