Η ανάπτυξη μιας επιχείρησης δεν χτίζεται μόνο πάνω σε καλές τιμές ή έξυπνο marketing. Πολλές φορές, στην καρδιά της επιτυχίας βρίσκεται κάτι πιο “αόρατο” για τον τελικό καταναλωτή, αλλά απολύτως καθοριστικό: η επιλογή των σωστών προμηθευτών.

Από το αν θα βρεις στο ράφι το αγαπημένο σου προϊόν, μέχρι το πόσο αξιόπιστα μπορεί μια αλυσίδα να διαχειριστεί περιόδους κρίσης ή αυξημένης ζήτησης, οι προμηθευτές είναι εκείνοι που επηρεάζουν άμεσα την καθημερινή λειτουργία και – τελικά – τη φήμη μιας επιχείρησης.

Τι είναι λοιπόν αυτό που κάνει έναν προμηθευτή “καλό”;

Αξιοπιστία

Δύο από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά ενός καλού προμηθευτή είναι η συνέπεια και η αξιοπιστία του.

Ακούγεται υπερβολικό, αλλά τα super markets θέλουν έναν προμηθευτή στον οποίο μπορούν να βασιστούν. Και δεν μιλάμε μόνο για τα λιανικής που απευθύνονται στον μέσο καταναλωτή, αλλά και για τα σούπερ μάρκετ χονδρικής που με τη σειρά τους επηρεάζουν την εφοδιαστική αλυσίδα άλλων εταιρειών.

Είναι αναπόφευκτο να υπάρχουν στιγμές που κάποιο προϊόν λείπει – το εμπόριο ζει από τη ρευστότητα της ζήτησης και τις προκλήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας. Εκεί που ξεχωρίζει ένας αξιόπιστος προμηθευτής είναι στην ικανότητά του να περιορίζει τις ελλείψεις και να εξασφαλίζει σταθερή ροή προϊόντων, ώστε τα ράφια να μένουν γεμάτα στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό. Αυτό μεταφράζεται όχι μόνο σε έσοδα, αλλά και σε ενίσχυση της εμπιστοσύνης του καταναλωτή.

Τιμή

Θα περίμενε κανείς το κόστος να είναι ο βασικότερος παράγοντας επιλογής προμηθευτή, σωστά; Ναι, εννοείται πως η τιμή εξακολουθεί να είναι σημαντικός παράγοντας, αλλά δεν είναι αρκετή από μόνη της να χτίσει μια σχέση εμπιστοσύνης.

Σωστή συνεργασία δεν σημαίνει απλώς χαμηλότερη τιμή αγοράς, αλλά:

  • σταθερότητα κόστους σε βάθος χρόνου
  • ευελιξία στις συνθήκες αγοράς
  • δίκαιοι όροι συνεργασίας

Στην πραγματικότητα, ένας προμηθευτής που προσφέρει σταθερότητα και διαφάνεια στις τιμές βοηθάει το σούπερ μάρκετ να κρατήσει τον δικό του ανταγωνιστικό χαρακτήρα, ακόμη και σε περιόδους ακρίβειας ή κρίσης, όπως συνέβη κατά την περίοδο της πανδημίας.

Ποιότητα και διαφοροποίηση

Δεν χωρά καμία αμφιβολία πως ο καταναλωτής σήμερα έχει αυξημένες απαιτήσεις: δεν ζητά μόνο ποικιλία ή χαμηλές τιμές, αλλά και υγιεινές επιλογές, τοπικά προϊόντα, καλό value for money, ακόμα και… ενδιαφέρον packaging.

Εδώ επανέρχεται στο προσκήνιο ο ρόλος των προμηθευτών, καθώς οι συνεργασίες με εταιρείες που επενδύουν σε ποιοτικά προϊόντα και διαφοροποιημένες προτάσεις δίνουν στα σούπερ μάρκετ ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Στα private label προϊόντα, μάλιστα, η ποιότητα του προμηθευτή είναι εκείνη που τελικά κρίνει αν το σήμα του καταστήματος θα γίνει συνώνυμο αξιοπιστίας ή μέτριας λύσης.

Δεν είναι τυχαίο που έρευνα της NielsenIQ για το 2024 επιβεβαιώνει ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος σε όλη σχεδόν την Ευρώπη.

Βιωσιμότητα

Κι αφού ανοίξαμε κουβέντα για το ότι οι καταναλωτές αναζητούν πλέον “υγιεινές επιλογές”, ας το πάμε λίγο παραπέρα: δεν μιλάμε πια μόνο για προϊόντα με λιγότερα λιπαρά ή λιγότερη ζάχαρη. Η πίεση για πιο καθαρές ετικέτες, για συσκευασίες που δεν πνίγουν τον πλανήτη σε πλαστικό και για παραγωγούς που σέβονται βασικούς κανόνες βιωσιμότητας, καθορίζει ποια προϊόντα θα βρουν τελικά θέση στο ράφι.

Οι προμηθευτές που επενδύουν σοβαρά σε καινοτομία και υπεύθυνες πρακτικές (αντί να κάνουν επιφανειακό “greenwashing”) γίνονται μακροχρόνιοι στρατηγικοί σύμμαχοι. Και το βλέπουμε ήδη στην πράξη: τα Aldi στις ΗΠΑ ζήτησαν από τους συνεργάτες της να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, δίνοντάς τους ως αντάλλαγμα κάτι πολύτιμο: μακροχρόνιες συμβάσεις.

Με άλλα λόγια, η επιλογή προμηθευτών δεν είναι πια ένα ψυχρό ζήτημα logistics. Έχει εξελιχθεί σε σκληρό στρατηγικό στοίχημα. Όσες εταιρείες το καταλάβουν έγκαιρα, έχουν ελπίδες να μείνουν στο παιχνίδι. Οι υπόλοιπες, απλώς θα τρέχουν πίσω από τις εξελίξεις.

Σε μια εποχή όπου οι προκλήσεις της αγοράς είναι συνεχείς, η αποτελεσματικότητα και η ανάπτυξη χτίζονται μέσα από σχέσεις εμπιστοσύνης με τους σωστούς συνεργάτες.

Facebook Comments