Η Κίνα «φρενάρει» στο εσωτερικό, αλλά οι εταιρείες της θριαμβεύουν στο εξωτερικό – Η ανάλυση της Goldman Sachs


Η κινεζική οικονομία μπορεί να βρίσκεται αντιμέτωπη με επιβράδυνση, αποπληθωριστικές πιέσεις και κρίση στον τομέα των ακινήτων, όμως οι μεγάλες κινεζικές επιχειρήσεις καταγράφουν εντυπωσιακές επιδόσεις στο εξωτερικό, αλλάζοντας τους όρους του παγκόσμιου ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Goldman Sachs, η εταιρική εξωστρέφεια της Κίνας εξελίσσεται σε έναν από τους βασικότερους πυλώνες της οικονομικής της επιβίωσης και μελλοντικής κυριαρχίας.
Η αμερικανική τράπεζα επισημαίνει ότι, παρά τη χαμηλή εσωτερική ζήτηση και την κόπωση της βιομηχανικής παραγωγής, οι κινεζικές εισηγμένες εταιρείες αυξάνουν ραγδαία τα έσοδα από το εξωτερικό, τα οποία πλέον αντιστοιχούν σε περίπου 16% των συνολικών τους κερδών, από 14% το 2018. Πρόκειται για ένα ποσοστό που πλησιάζει τα επίπεδα ανεπτυγμένων οικονομιών, με τον ρυθμό ανόδου να θεωρείται «εντυπωσιακός» για τα κινεζικά δεδομένα.
Στην πράξη, η κινεζική επιχειρηματική στρατηγική έχει μετατοπιστεί. Από την παραδοσιακή εξάρτηση από μαζικές εξαγωγές χαμηλού κόστους, οι εταιρείες της χώρας στρέφονται πλέον σε παγκόσμια επέκταση, επενδύοντας σε τεχνολογία, ηλεκτρικά οχήματα, μπαταρίες λιθίου, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά και lifestyle προϊόντα. Στόχος: η διεθνής διαφοροποίηση των εσόδων και η αποφυγή εξάρτησης από την επιβραδυνόμενη εγχώρια αγορά.
Όπως τονίζει η Goldman Sachs, το νέο αυτό μοντέλο μπορεί να οδηγήσει στο να υπερβεί το ακαθάριστο εθνικό εισόδημα (GNI) της Κίνας το ΑΕΠ της — εξέλιξη που θα θυμίζει την πορεία της Ιαπωνίας μετά το 1990, όταν οι ιαπωνικές εταιρείες επένδυσαν μαζικά στο εξωτερικό για να αντισταθμίσουν την εσωτερική στασιμότητα.
Παράλληλα, η ανακατανομή ισχύος στην παγκόσμια αγορά είναι ήδη ορατή. Κινεζικές εταιρείες αυτοκινήτων όπως η BYD, τεχνολογικοί κολοσσοί όπως η Huawei και κατασκευαστές μπαταριών όπως η CATL, καταγράφουν εκρηκτική ανάπτυξη σε Ευρώπη, Λατινική Αμερική και Ασία, την ώρα που πολλές δυτικές εταιρείες αντιμετωπίζουν πτώση πωλήσεων στην Κίνα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Reuters, η τοπική κυριαρχία των κινεζικών brands οδηγεί σε απώλεια μεριδίων αγοράς για ξένους ομίλους, από την Tesla μέχρι την Volkswagen.
Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι χωρίς προκλήσεις. Η Goldman Sachs προειδοποιεί ότι η εγχώρια οικονομία της Κίνας παραμένει εύθραυστη: η αγορά ακινήτων συνεχίζει να πιέζεται, οι νεανικές ανεργίες αυξάνονται, και η εμπιστοσύνη των καταναλωτών παραμένει χαμηλή. Αυτό καθιστά την παγκόσμια εξάπλωση των εταιρειών όχι πολυτέλεια, αλλά ανάγκη επιβίωσης.
Για την Ευρώπη και την Ελλάδα, η δυναμική αυτή έχει διπλό πρόσημο. Από τη μία, οι κινεζικές επενδύσεις σε τεχνολογία, ενέργεια και logistics ανοίγουν νέες προοπτικές συνεργασίας — όπως ήδη συμβαίνει στον λιμένα του Πειραιά και στις πράσινες υποδομές. Από την άλλη, ο ανταγωνισμός σε τιμές και τεχνολογία από τα κινεζικά brands θα ενταθεί, πιέζοντας παραδοσιακούς ευρωπαϊκούς κλάδους, από την αυτοκινητοβιομηχανία έως τα φωτοβολταϊκά.
Η ανάλυση της Goldman Sachs κλείνει με μια προειδοποίηση: η παγκόσμια οικονομία οδεύει προς μια εποχή όπου η εταιρική ισχύς θα μετράται λιγότερο από το ΑΕΠ της χώρας και περισσότερο από την παγκόσμια επιρροή των εταιρειών της. Και αν η Κίνα καταφέρει να συνδυάσει τη διεθνή της δυναμική με εσωτερική σταθερότητα, τότε το «Made in China» δεν θα σημαίνει απλώς τόπο παραγωγής — αλλά παγκόσμια κυριαρχία.
Facebook Comments