Το δημοσιονομικό έλλειμμα της Γαλλίας είναι απίθανο να πέσει κάτω από το 3% του ΑΕΠ μέχρι το 2017. Ωστόσο, η επιδείνωση των δημόσιων οικονομικών της Ισπανίας μπορεί να σώσει το Παρίσι από τις χειρότερες επικρίσεις.

Η Γαλλία, η οποία έχει θεωρηθεί ως υπ ‘αριθμόν ένα πρόβλημα της ευρωζώνης από το 2014, φαίνεται τώρα να φεύγει από το κέντρο της προσοχής της Επιτροπής. Αλλά δεν υπάρχει κάποιο μεγάλο μυστήριο σε αυτή την ιστορία επιτυχίας. Το ζήτημα είναι ότι οι Βρυξέλλες πρέπει τώρα να ασχοληθούν με μια ακόμη πιο απελπιστική περίπτωση: την Ισπανία.

Σύμφωνα με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης, όλες οι χώρες της ΕΕ οφείλουν να τηρούν ορισμένους δημοσιονομικούς κανόνες, συμπεριλαμβανομένης της διατήρησης των ελλειμμάτων τους κάτω από το 3% του ΑΕΠ.

Αυτή είναι μια πρόκληση για τη Γαλλία, η οποία βρήκε δυσκολίες κατά την έναρξη της οικονομικής κρίσης και έκτοτε προσπαθεί να ισοσκελίσει τους λογαριασμούς της.

Το φθινόπωρο του 2014, η γαλλική κυβέρνηση έλαβε νέα περίοδο χάριτος δύο ετών για να μειώσει το έλλειμμά της κάτω από το όριο του 3%. Ο αρχικός στόχος καθορίστηκε για το 2015 αλλά επεκτάθηκε έως το 2017.

Μεγαλύτερη δημοσιονομική ολίσθηση;

Αλλά αυτά τα δύο επιπλέον χρόνια μπορεί να μην είναι αρκετά. Σύμφωνα με τις τελευταίες οικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που δημοσιεύθηκαν στις 5 Νοεμβρίου, το γαλλικό έλλειμμα θα μειωθεί στο 3,8% το 2015 και 3,4% το 2016. Η πρόοδος θα επιβραδυνθεί το 2017.

Παρά το γεγονός ότι το Παρίσι προβλέπει ότι θα μειώσει το έλλειμμά του στο 2,7% του ΑΕΠ το 2017, τιμώντας τη δέσμευση του 3%, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι το γαλλική έλλειμμα θα παραμείνει σχετικά σταθερό στο 3,3%.

Διαφωνία για την ανάπτυξη

Οι διαφορές αυτές οφείλονται εν μέρει στις διάφορες μεθόδους πρόβλεψης που χρησιμοποιούνται από το Παρίσι και το ευρωπαϊκό εκτελεστικό όργανο, καθώς και μια πιο αισιόδοξη ατμόσφαιρα στο Παρίσι.

«Η συζήτηση που έχουμε με τη Γαλλία είναι ότι ο ονομαστικός στόχος για το έλλειμμα είναι καλός, αλλά ότι θα να επιτευχθεί μόνο αν όλα πάνε καλά», δήλωσε ευρωπαϊκή πηγή.

Το ζήτημα της δυνητικής οικονομικής ανάπτυξης, η οποία υπολογίζεται με διαφορετικό τρόπο στις Βρυξέλλες και το Παρίσι, είναι ένα σημείο διαφωνίας. Είναι σαφές ότι η πολιτική μείωσης του ελλείμματος της Γαλλίας βασίζεται σε ένα οικονομικό σενάριο που η Επιτροπή κρίνει υπερβολικά ριψοκίνδυνο.

Ενώ η Γαλλία μέχρι στιγμής έχει τύχει χαλαρής μεταχείρισης, οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση στη μείωση του ελλείμματος θα έρθει με κυρώσεις, πρώτη φορά για την Επιτροπή.

Μαζί με την Ελλάδα, την Ισπανία και την Κροατία, η Γαλλία είναι μια από τις τελευταίες χώρες της ευρωζώνης που πρέπει να μειώσουν το δημοσιονομικό τους έλλειμμα κάτω από το 3 έως% του ΑΕΠ.

Η υπεραισιόδοξη Ισπανία

Κατά την παρουσίαση του γαλλικού προϋπολογισμού για το 2016 στις 30 Σεπτεμβρίου, ο γάλλος υπουργός Οικονομικών, Μισέλ Σαπέν φρόντισε να τονίσει πόσο διαφορετικός ήταν η άσκηση συγκριτικά με τον προϋπολογισμό του 2014.

«Ο προϋπολογισμός του 2016 είναι ο προϋπολογισμός των επιτευχθέντων στόχων και τήρησης των υποσχέσεων», είπε ο Σαπέν.

Στην Ισπανία η κατάσταση είναι διαφορετική. Η Κομισιόν έκρινε υπερβολικές τις εκτιμήσεις της Μαδρίτης για προβλέψεις ανάπτυξης 3.3% για το 2015 και 2016.

Τόσο οι Βρυξέλλες όσο και το ΔΝΤ έχουν προβλέψει χαμηλότερη ανάπτυξη 3,1% για το 2015 και 2,7% για το 2016. Σε αυτό το σενάριο, το ισπανικό έλλειμμα θα εξακολουθεί να είναι στο 3,6% μέχρι το τέλος του 2016.

Όποια κυβέρνηση προκύψει μετά τις ισπανικές εκλογές στις 20 Δεκεμβρίου θα πρέπει να εφαρμόσει αυτόν τον προϋπολογισμό.

Πηγή: Euractiv.gr

Facebook Comments