Στο στόχαστρο της κυβέρνησης και των δανειστών μπαίνει η αγορά των αυτοκινήτων. Στο πλαίσιο της επικείμενης συμφωνίας για την επιβολή νέων φορολογικών μέτρων που θα αυξήσουν τα έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού τουλάχιστον κατά 1,8-2 δισ. ευρώ εντός της διετίας 2016-2017 εντάσσεται και η αναμόρφωση της φορολογίας των Ι.Χ. αυτοκινήτων και των λοιπών οχημάτων, την οποία αποφάσισε να προωθήσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. 

Το καθεστώς φορολόγησης των αυτοκινήτων σχεδιάζεται να αλλάξει ριζικά με σκοπό να αυξηθούν σημαντικά τα έσοδα του Δημοσίου από τη φορολόγηση τόσο της απόκτησης όσο και της χρήσης. 

Τα σχέδια

Στο πλαίσιο αυτό προωθούνται ριζικές ανατροπές ώστε οι μεν επιβαρύνσεις στην απόκτηση να υπολογίζονται πλέον με βάση τις εμπορικές αξίες και όχι τον κυβισμό, οι δε επιβαρύνσεις στην κατοχή και τη χρήση να συνδέονται με το χρόνο κυκλοφορίας και την κατανάλωση των καυσίμων και να είναι μεγαλύτερες όσο περισσότερα χιλιόμετρα διανύουν τα οχήματα.

Σύμφωνα, ειδικότερα, με πληροφορίες, το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει:

1. Κατάργηση του κριτηρίου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση για τη φορολόγησή τους. Ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης θα γίνεται με βάση τη λιανική τιμή (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης. Δηλαδή, η φορολόγηση των καινούργιων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα απορρέει από την αξία λιανικής του κάθε μοντέλου που θα δηλώνει ο κάθε εισαγωγέας στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου. Αυτό εκτιμάται ότι θα επιφέρει μείωση της τιμής στα χαμηλού κυβισμού και χαμηλής αξίας και αύξηση στα ακριβά αυτοκίνητα μεσαίου και υψηλού κυβισμού. Σήμερα, τα καινούργια αυτοκίνητα κατά την εισαγωγή τους φορολογούνται βάσει της εργοστασιακής τους αξίας, αλλά και του κυβισμού του κινητήρα με συντελεστές 5% έως 50% και επιπλέον τον ΦΠΑ.

2. Αλλαγές στο σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας. Θα καθιερωθούν δύο κατηγορίες τελών κυκλοφορίας, τα «πάγια» και τα «αναλογικά». Τα «πάγια» τέλη θα είναι μειωμένα σε σύγκριση με τα ισχύοντα σήμερα ποσά τελών κυκλοφορίας, ώστε να είναι προσιτά σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό φορολογουμένων. Τα «αναλογικά» τέλη θα επιβληθούν με τη μορφή αυξήσεων στη φορολογία των καυσίμων και των λοιπών ενεργειακών προϊόντων που χρησιμοποιούνται για την κίνηση των οχημάτων. Ουσιαστικά, θα επιβληθεί αύξηση φόρου στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης, με στόχο αυτοί που χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους να επιβαρύνονται με μεγαλύτερα τέλη. Τις υψηλότερες επιβαρύνσεις δηλαδή θα τις έχουν όσοι κινούν περισσότερο τα οχήματά τους ή έχουν μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, τα οποία «καίνε» περισσότερα καύσιμα, ενώ τους λιγότερους φόρους θα τους καταβάλλουν όσοι μετακινούν ελάχιστα ή καθόλου τα οχήματά τους.

3. Υπολογισμό τεκμηρίων και φόρου πολυτελούς διαβίωσης με βάση τις λιανικές τιμές πώλησης. Σήμερα τα τεκμήρια διαβίωσης υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του αυτοκίνητου και τα έτη παλαιότητας. Το σύστημα αυτό θα αλλάξει και τα τεκμήρια θα υπολογίζονται με βάση τις λιανικές τιμές των Ι.Χ. και συντελεστές που θα οδηγούν σε απομείωση της αξίας του. Ανάλογη αναπροσαρμογή θα γίνει και στον φόρο πολυτελούς διαβίωσης που επιβάλλεται στα Ι.Χ. άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών και υπολογίζεται σε ποσοστό 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης για Ι.Χ. έως 2.500 κ.ε. και σε ποσοστό 13% επί της τεκμαρτής δαπάνης διαβίωσης για τα Ι.Χ. άνω των 2.500 κ.ε.

Facebook Comments