Το μεγάλο στοίχημα της Walt Disney στην Κίνα
Ενώπιον κρίσιμης πρόκλησης βρίσκεται η εταιρεία Walt Disney, η οποία εγκαινιάζει το γιγάντιο πάρκο Ντίσνεϊλαντ Σαγκάη
Ενώπιον κρίσιμης πρόκλησης βρίσκεται η εταιρεία Walt Disney, η οποία εγκαινιάζει το γιγάντιο πάρκο Ντίσνεϊλαντ Σαγκάη
Ενώπιον κρίσιμης πρόκλησης βρίσκεται η εταιρεία Walt Disney, η οποία εγκαινιάζει το γιγάντιο πάρκο Ντίσνεϊλαντ Σαγκάη, κόστους 5,5 δισ. δολαρίων, στην κινεζική μεγαλούπολη.
Ο κίνδυνος τον οποίο αντιμετωπίζει η Disney αφορά τη μεγάλη δημοτικότητα ασιατικών ηρώων κινουμένων σχεδίων μεταξύ της κινεζικής νεολαίας. Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται στις καθημερινές τηλεοπτικές συνήθειες εκατομμυρίων παιδιών στη χώρα, όπως του 7χρονου Λι Γιχσουάν, ο οποίος δηλώνει κατηγορηματικά ότι προτιμά να δει τις περιπέτειες των κινεζικών Μπούνι Μπερς ή του Μεγάλου Μεγάλου Λύκου παρά εκείνες των ηρώων της Disney. Οταν ο Λι κάθεται μπροστά στην τηλεόραση για τα 15 λεπτά που του επιτρέπει η οικογένειά του πριν από τα μαθήματα και τον βραδινό ύπνο, οι σειρές της Disney δεν περιλαμβάνονται στα αγαπημένα του προγράμματα. Αντίθετα, ο 7χρονος Λι θα παρακολουθήσει επεισόδιο του Ultraman Ace, του αγαπημένου ήρωα ιαπωνικής σειράς που θα πολεμήσει εναντίον διαστημικών δεινοσαύρων.
Την ίδια ώρα, δεκάδες ανταγωνιστικά πάρκα προσελκύουν τις κινεζικές οικογένειες στη Σαγκάη, απειλώντας την επιβίωση του πάρκου της Disney, το οποίο ανοίγει αύριο τις πύλες του. «Οταν τα παιδιά απαντούν σε δημοσκοπήσεις για το ποιο είναι το αγαπημένο τους κινούμενο σχέδιο, ελάχιστα απαντούν ο Μίκι Μάους ή ο Ντόναλντ Ντακ. Τα περισσότερα προτιμούν αυτά που βλέπουν στην τηλεόραση, όπως τα Μπούνι Μπερς», λέει ο Σονγκ Λέι, διοργανωτής της μεγαλύτερης ετήσιας έκθεσης κόμικς, άνιμε και ηλεκτρονικών παιχνιδιών της Κίνας.
Η δημοτικότητα των ηρώων της Disney απειλείται επίσης από την απαγόρευση προβολής εισαγόμενων κινουμένων σχεδίων στην απογευματινή «χρυσή τηλεοπτική ζώνη», που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ποσοστό παιδιών-τηλεθεατών.
Η στάση της Κίνας απέναντι στην Disney είναι αμφίσημη, αντικατοπτρίζοντας τη σύγκρουση μεταξύ εθνικιστικών συναισθημάτων και διάθεσης μίμησης του αμερικανικού καταναλωτισμού από τη διογκούμενη μεσαία τάξη της χώρας.
Η εφημερίδα «Ημερησία του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού» προειδοποίησε πρόσφατα για την «αόρατη προπαγάνδα» στην ταινία «Zootopia» της Disney. Παρ’ όλα αυτά, ο διευθύνων σύμβουλος της Disney Μπομπ Αϊγκερ έγινε δεκτός από τον πρόεδρο της Κίνας Σι Τζινπίνγκ τον Μάιο, ενώ η εταιρεία εξασφάλισε «ειδική» προστασία πνευματικών δικαιωμάτων στη χώρα.
Τα πράγματα είναι πιο ενθαρρυντικά για την Disney στον κινηματογράφο, καθώς οι ταινίες της «Zootopia», «Captain America: Civil War», «Jungle Book» και «Star Wars: The Force Awakens» γνωρίζουν τεράστια εισπρακτική επιτυχία στην Κίνα, εξασφαλίζοντας περισσότερα από 690 εκατ. δολάρια από τις πωλήσεις εισιτηρίων.
«Υπάρχουν Κινέζοι που αγαπούν πολύ την Disney και άλλοι που αδιαφορούν για αυτήν. Το πάρκο αυτό θα ξεπεράσει εκείνα στις ΗΠΑ σε εισπράξεις σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα», λέει ο Κρις Γιόσι, μέλος της ένωσης Themed Entertainment Association, που εκπροσωπεί τους διαχειριστές τέτοιων πάρκων.
Από τη μεριά της, η Disney ελπίζει να μην ξαναζήσει την εμπειρία της στο Χονγκ Κονγκ, όπου το μικρότερο πάρκο της κατέγραψε απώλειες 490 εκατ. δολαρίων μεταξύ 2008 και 2011. Το πάρκο σημείωσε μικρή ανάκαμψη με κερδοφορία το 2012, για να ξαναπεράσει όμως στην κατηγορία των ζημιογόνων επιχειρήσεων της Disney το 2014.
Προσαρμογή
Για την πρώτη της επιχειρηματική απόπειρα στην ηπειρωτική Κίνα, όμως, η Disney επέλεξε να προσαρμόσει το νέο πάρκο στα τοπικά γούστα. Οι επισκέπτες δεν θα πρέπει έτσι να αναζητήσουν την εμβληματική «κεντρική οδό», την εξιδανικευμένη εικόνα της αμερικανικής κωμόπολης, που καλωσορίζει τους επισκέπτες κάθε πάρκου της Disney. Η εταιρεία αντικατέστησε την εικόνα αυτή με δρόμο αφιερωμένο στην κινεζική αστρολογία.
Το σόου του Ταρζάν ανέλαβε απόστρατος στρατηγός του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού, ενώ μεταγλωττισμένο στα καντονέζικα θα είναι το μιούζικαλ «Lion King», που θα ανοίξει την τελετή εγκαινίων.
Facebook Comments