Την αλλαγή δημοσιονομικής πορείας σηματοδοτεί η στροφή του κυβερνώντος κόμματος σε πολιτικές προσλήψεων στο δημόσιο και επιστροφής φόρων, εν μέσω των προσπαθειών που καταβάλλονται για επιστροφή του αξιόχρεου της Κύπρου σε επενδυτική βαθμίδα. 

Μέσα σε λίγους μήνες μετά την έξοδο της Κύπρου από το πρόγραμμα προσαρμογής, η κυβέρνηση προωθεί πολιτικές που επιβαρύνουν το δημοσιονομικό ισοζύγιο κατά €185 εκ., περίπου 1% του ΑΕΠ. 

Οι προσλήψεις 3 χιλ. οπλιτών θα κοστίσουν €34 εκ. ετησίως, οι προσλήψεις στα άλλα σώματα ασφαλείας και στους ημικρατικούς γύρω στα €13 εκ. και η μείωση του φόρου ακίνητης ιδιοκτησίας συνεπάγεται απώλεια εσόδων €58 εκ. 

Πριν στεγνώσει το μελάνι του νόμου για τον φόρο ακινήτων, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα επιστρέψει το 2017 την έκτακτη αποκοπή στους μισθούς, που αντιστοιχεί με απώλεια εσόδων €80 εκ. 

Η πλήρης δημοσιονομική επίπτωση θα φανεί το 2017 και ενδέχεται να είναι μεγαλύτερη, με την πλήρη κατάργηση του φόρου ακινήτων και με πιθανή αύξηση στους μισθούς των δημόσιων υπαλλήλων. 

Ο Χάρης Γεωργιάδης δήλωσε την Πέμπτη – απαντώντας σε ερώτηση της StockWatch– ότι οι νέες πολιτικές δεν αλλάζουν τους δημοσιονομικούς σχεδιασμούς. 

Οι σχεδιασμοί έχουν, όμως, ήδη αλλάξει με την προς τα κάτω αναθεώρηση των δημοσιονομικών στόχων σε σχέση με αυτούς που ίσχυαν μέχρι το τέλος του προγράμματος. 

Ενώ το IMF προέβλεπε η Κύπρος να εκμηδενίσει το έλλειμμα από το 2016, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τον Μάιο ότι θα το πετύχει μέχρι το 2019. 

Η διαφορά των δύο εκτιμήσεων αντιστοιχεί με περίπου 1,5% του ΑΕΠ ετησίως, και προκύπτει παρά τη θετικότερη εκτίμηση του υπουργείου οικονομικών για τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας. 

Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι οι συγκεκριμένες δημοσιονομικές επιπτώσεις έχουν προϋπολογιστεί και πως το δημοσιονομικό ισοζύγιο θα παραμείνει ισοσκελισμένο την επόμενη τριετία. 

Το στίγμα της δημοσιονομικής στροφής έδωσε σε χθεσινό του άρθρο ο Αβέρωφ Νεοφύτου. Απαντώντας σε κατηγορίες για λαϊκισμό και για εξυπηρέτηση των developers, ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ δήλωσε ότι οι μνημονιακές φορολογίες «πρέπει να αρχίσουν να μειώνονται». 

Κατά τη διάρκεια της τελευταίας τετραετίας, αυξήθηκε ο εταιρικός φόρος στο 12,5%, ο φόρος εισοδήματος, οι φόροι επί των καταθέσεων και μερισμάτων και oφόρος προστιθέμενης αξίας. Μειώθηκαν επίσης οι κρατικοί μισθοί κατά περίπου 20%. 

Στο κυβερνητικό στρατόπεδο υπάρχει η εκτίμηση ότι η μείωση των φορολογιών θα ενισχύσει την οικονομική δραστηριότητα, επιτρέποντας στο κράτος να τονώσει, μέσω της πρόσθετης ανάπτυξης, τις ροές φορολογικών εσόδων. 

Η δημοσιονομική στροφή της κυβέρνησης πραγματοποιείται λίγους μήνες μετά την έξοδο από το πρόγραμμα προσαρμογής και υπό τη στενή παρακολούθηση των οίκων αξιολόγησης για τις πολιτικές που θα εφαρμοστούν εν μέσω της δύσκολης, για το κυβερνών κόμμα, πολιτικής συγκυρίας. 

Οι ξένοι οίκοι που αξιολόγησαν την Κύπρο το περασμένο τρίμηνο αποφάσισαν να διατηρήσουν αμετάβλητο το αξιόχρεο της Κύπρου τρεις ή τέσσερις βαθμίδες κάτω από την επενδυτική βαθμίδα. 

Ο επόμενος γύρος αξιολογήσεων θα είναι το φθινόπωρο και το κυβερνών κόμμα ευελπιστεί ότι θα υπάρχουν αναβαθμίσεις, ώστε να βρεθεί η Κύπρος πιο κοντά στην έξοδο από τα junk. 

Με το χρέος όμως να βρίσκεται στο 108% του ΑΕΠ και το μεγάλο ιδιωτικό χρέος να ελλοχεύει κινδύνους – μέσω των τραπεζών – για το δημοσιονομικό ισοζύγιο, είναι δύσκολο η Κύπρος να επιστρέψει σε επενδυτική βαθμίδα το αμέσως επόμενο διάστημα. 

Χωρίς την επενδυτική βαθμίδα, τα ομόλογα της θα συνεχίσουν να είναι αποκλεισμένα από το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων της ΕΚΤ, που συνεπάγεται υψηλότερο κόστος νέου δανεισμού, όταν η Κύπρος επιστρέψει στις αγορές για δανεισμό. 

Στην τελευταία έκδοση ομολόγων, η Κύπρος δανείστηκε με επιτόκιο 4,5%, που είναι το δεύτερο ψηλότερο επιτόκιο δανεισμού μετά της Ελλάδας. 

Δεδομένης της μεταβλητότητας που υπάρχει στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, η παρατεταμένη παραμονή στην κατηγορία «σκουπιδιών», αυξάνει τους κινδύνους σε μια περίοδο που η οικονομία δείχνει να ανακάμπτει χωρίς την ανάγκη δημοσιονομικής επέκτασης.

 

Facebook Comments