“Το ποδόσφαιρο δεν είναι υπόθεση ζωής και θανάτου, είναι πολύ πιο σημαντικό” έλεγε ο Μπιλ Σάνκλι, ποδοσφαιρικός θρύλος του Λίβερπουλ. Για τις ομάδες που συμμετέχουν στη Bundesliga, το σίγουρο είναι ότι η αγωνιστική επιτυχία θα κρίνει την οικονομική τους επιβίωση ή την εκτόξευσή τους σε άλλα επίπεδα πρωταθλητισμού. Μάλλον δεν τυχαίο ότι η Μπάγερν Μονάχου, μόνιμος θριαμβευτής της Bundesliga τα τελευταία χρόνια, που έκανε πρεμιέρα με “εξάρα” και στην καινούρια σεζόν, είναι και η ομάδα με τη μεγαλύτερη απήχηση στη διαφημιστική αγορά, με τους πιο καλοπληρωμένους παίκτες, με τους πιο παχυλούς τραπεζικούς λογαριασμούς. Αλλά και οι ανταγωνιστές των Βαυαρών κάνουν ό,τι μπορούν για να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.

Όσο για τους παράγοντες του γερμανικού ποδοσφαίρου, they talk business. “Καταγράφουμε δεκαπλάσιους δείκτες ανάπτυξης σε σχέση με τον μέσο όρο της γερμανικής οικονομίας, άρα πάμε καλά…” έλεγε πρόσφατα ο πρόεδρος της Λίγκας (DFL) Κρίστιαν Ζάιφερτ. Τους αυξητικούς ρυθμούς επιβεβαιώνει ο Κάρστεν Χόλας, επικεφαλής του τμήματος αθλητικού μάρκετινγκ στην εταιρεία συμβούλων Deloitte. “Βλέπουμε συνεχείς και υγιείς ρυθμούς ανάπτυξης στην Bundesliga”, δηλώνει ο Χόλας στην Deutsche Welle. Παραδέχεται όμως ότι σε πανευρωπαϊκό επίπεδο η Premier League, δηλαδή το αγγλικό πρωτάθλημα, είναι εκτός συναγωνισμού, κυρίως λόγω των αστρονομικών ποσών που πληρώνονται για τηλεοπτικά δικαιώματα. “Η Premier League κάνει 4,4 δισκατομμύρια τζίρο, η Bundesliga φτάνει πλέον τα 2,4 δισεκατομμύρια. Δεν είναι κι άσχημα όμως, είμαστε στη δεύτερη θέση” λέει ο μάνατζερ της Deloitte.

Απλησίαστοι οι Big Five

Σε πρόσφατη έκθεση για τα οικονομικά του ποδοσφαίρου στην Ευρώπη, η Deloitte ξεχωρίζει τα πρωταθλήματα σε Αγγλία, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία και Γαλλία. Πρόκειται για τους Big Five που κυριαρχούν στην Ευρώπη, επισημαίνει η έκθεση. Σε αυτό το γκρουπ των εκλεκτών η Γερμανία έχει σημαντικές “πρωτιές” αν δούμε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά. “H πληρότητα στα γερμανικά γήπεδα φτάνει το 90% με μέσο όρο 43.000 θεατές, αυτά δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στην Ευρώπη”, λέει ο Κάρστεν Χόλας στην Deutsche Welle. Στα πριμ για τις μεταγραφές και στα έσοδα από χορηγίες η Bundesliga έχει ξεπεράσει τα αντίστοιχα πρωταθλήματα σε Ισπανία, Ιταλία και Γαλλία. Επιπλέον, την περασμένη σεζόν τα έσοδα από εισιτήρια αυξήθηκαν κατά 8%.

Εκεί που η Αγγλία έχει “ξεφύγει” ειναι τα τηλεοπτικά δικαιώματα, λέει ο γερμανός μάνατζερ. Οι Άγγλοι έχουν αλλάξει κατηγορία, όπως δείχνει η πρόσφατη μεταγραφή του “ελπιδοφόρου” Λιρόι Σανέ από τη γερμανική Σάλκε στη Μάντσεστερ Σίτυ με 50 εκατομμύρια ευρώ. Αλλά και στη μισθοδοσία οι 20 σύλλογοι της Premier League δίνουν τα υπερδιπλάσια από τις 18 ομάδες της Bundesliga, δηλαδή 2,7 δισεκατομμύρια κατά μέσο όρο στην Αγγλία, έναντι μόλις 1,3 στη Γερμανία. Υπάρχει βέβαια και η ευχάριστη όψη του νομίσματος για τους Γερμανούς: οι ομάδες της Bundesliga που έδωσαν παίκτες σε αγγλικούς συλλόγους έναντι σεβαστού αντιτίμου το καλοκαίρι, επένδυσαν αμέσως τα χρήματα για να ενισχυθούν στη νέα σεζόν: 110 εκατομμύρια έδωσε για μεταγραφές η Μπορούσια Ντόρτμουντ, άλλα 70 η Μπάγερν, ενώ ακόμα και η ταπεινή Βόλφσμπουργκ κατάφερε τελικά να κρατήσει το “αστέρι” της Γιούλιαν Ντράξλερ με νέο συμβόλαιο και επιπλέον δαπάνησε άλλα 50 εκατομμύρια για πρόσθετες μεταγραφικές κινήσεις. Τελικός απολογισμός: 460 εκατομμύρια ευρώ έδωσαν οι ομάδες της Bundesliga για να ενισχυθούν, έναντι 415 εκ. στην περίοδο 2015-16, ενώ ακόμη δεν έχει τελειώσει η μεταγραφική σεζόν του καλοκαιριού, που ολοκληρώνεται στις 31 Αυγούστου.

Reaganomics στο ..ποδόσφαιρο

Για τον Κάρστεν Χόλας όλα αυτά είναι υπέροχα: από την Αγγλία “βρέχει στερλίνες”, οι ομάδες της Bundesliga παίρνουν τα χρήματα και τα δίνουν με τη σειρά τους σε μικρότερες γερμανικές ομάδες για να αποκτήσουν ανερχόμενα ταλέντα. “Πρόκειται για χαρακτηριστικό trickle-down-effect” λέει ο γερμανός μάνατζερ, ενθυμούμενος τα “οικονομικά της προσφοράς” ή Reaganomics, που είχαν κάνει θραύση στην Αμερική του Ρόναλντ Ρίγκαν, με τα golden boys των Ρεπουμπλικανών να ορκίζονται ότι όταν ευημερούν οι πλούσιοι, αυτή η ευημερία αμέσως διαχέεται και στους φτωχότερους. Οι περισσότεροι οικονομολόγοι δεν βλέπουν πουθενά τέτοιους αυτοματισμούς, αλλά ο Κάρστεν Χόλας ονειρεύεται ένα ακόμη trickle-down-effect στην Bundesliga, με βάση αυτό που αποκαλεί “διεθνοποίηση του προϊόντος”.

Τί σημαίνει αυτό; “Εκτός σεζόν όλο και περισσότεροι σύλλογοι της Bundesliga ταξιδεύουν στο εξωτερικό για να διεισδύσουν σε νέες αγορές: η Μπάγερν πήγε στις ΗΠΑ, η Σάλκε στην Κίνα, ακόμα και η Μάιντς προσπαθεί να εδραιωθεί στην άλλη όχθη του Ατλαντικού” εξηγεί ο Χόλας στην Deutsche Welle. Παράλληλα, υποστηρίζει, κάθε ομάδα διαφημίζει και τους χορηγούς της, όπου πηγαίνει. Και όλα αυτά ενισχύονται από μία διαδραστική επικοινωνία μέσω Facebook και Twitter.

Facebook Comments