Μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι «πονοκεφαλιάζουν» για τις απώλειες εσόδων που προκαλεί η αισθητή μείωση της αξίας της βρετανικής λίρας. Πάντως η εξασθενημένη στερλίνα μαγνητίζει τουρίστες στη Βρετανία.

Μπορεί να μην επιβεβαιώθηκαν οι προβλέψεις των οικονομικών αναλυτών για το πλήγμα που επρόκειτο να επιφέρει στις χρηματαγορές η εκλογική νίκη του Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ, ωστόσο τα αρνητικά σενάρια των οικονομικών αναλυτών για τις συνέπειες του Brexit αποδεικνύονται εύστοχα. Οι επιπτώσεις του δημοψηφίσματος της 23ης Ιουλίου, με το οποίο η πλειοψηφία των Βρετανών αποφάσισε την έξοδο από την ΕΕ, έχουν γίνει αισθητές. Η πιο εμφανής εξ αυτών είναι η αισθητή εξασθένηση της βρετανικής λίρας, και μάλιστα σε τόσο χαμηλή τιμή όσο δεν είχε πέσει τα τελευταία 30 και πλέον χρόνια.

Ορισμένες βρετανικές επιχειρήσεις πλήττονται σημαντικά. Δεν λείπουν όμως και κάποιες που επωφελούνται από τη νέα πραγματικότητα. Μεγάλος χαμένος της εξασθενημένης έναντι του ευρώ στερλίνας είναι ο βρετανικός όμιλος τηλεπικοινωνιών Vodafone. Από την τρέχουσα επιχειρηματική σεζόν που ξεκίνησε τον Απρίλιο η εταιρεία συντάσσει τον ισολογισμό της σε ευρώ, δεδομένου ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος των συναλλαγών της πραγματοποιείται στην ΕΕ, με τη γερμανική αγορά να κατέχει τα πρωτεία. Η ασθενέστερη έναντι του ευρώ βρετανική λίρα στοιχίζει επομένως σημαντικά στη Vodafone, σε μια περίοδο που -αν δεν υπήρχαν αυτές οι νομισματικές διακυμάνσεις- αναμενόταν αύξηση των κερδών της επιχείρησης.

Αυξήσεις τιμών σε βάρος των καταναλωτών

Αίσθηση προκάλεσαν το τελευταίο διάστημα και οι αυξήσεις σε καταναλωτικά προϊόντα εκ μέρους των εταιρειών παραγωγής, που επιχείρησαν στη συνέχεια να μετακυλήσουν το πρόσθετο κόστος στους καταναλωτές της Μ. Βρετανίας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η διαμάχη ανάμεσα στην εταιρεία Unilever και την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Tesco. Η εταιρεία παραγωγής πολλών προϊόντων υγιεινής και τροφίμων ζήτησε από την Tesco να τοποθετήσει προϊόντα της με τιμή αυξημένη κατά έως και 10%. Η υπόθεση προκάλεσε την αντίδραση της αλυσίδας σούπερ μάρκετ και κατακραυγή στις τάξεις των καταναλωτών, έως ότου τελικά οι δύο πλευρές κατέληξαν σε συμβιβασμό έπειτα από διαπραγματεύσεις. Βρετανικά μέσα ενημέρωσης έχουν αναφέρει ήδη σειρά επιχειρήσεων που μείωσαν την ποσότητα των προϊόντων τους διατηρώντας αναλλοίωτη της τιμή.

Αρνητικές συνέπειες έχει η πτώση της στερλίνας και στο κλάδο της αεροπλοΐας. Η μητρική εταιρείας της British Airways IAG αναγκάστηκε να διαγράψει τα σχέδια που είχε καταστρώσει για ανάπτυξη, επενδύσεις και κέρδη έως το 2020. Επιπλέον, τα ταξίδια στο εξωτερικό έχουν γίνει ακριβότερα για τους Βρετανούς λόγω των διακυμάνσεων στις ισοτιμίες. Παρόμοιο με την IAG είναι και το σκηνικό στις βρετανικές αερογραμμές Ryanair και Easyjet, οι οποίες προβλέπουν σημαντικές απώλειες μετά την επικράτηση του Brexit.

Κερδισμένοι οι εξαγωγείς και οι τουρίστες

Σε κάθε περίπτωση η μείωση της αξίας της στερλίνας έχει και θετικές πτυχές. Τουρίστες από όλον τον κόσμο –κυρίως από την Κίνα- συρρέουν στο Λονδίνο για να κάνουν ψώνια. Οι Κινέζοι αγοράσουν συχνά είδη πολυτελείας στη βρετανική αγορά, τα οποία έχουν γίνει πλέον αισθητά φθηνότερα. Όφελος από την αύξηση της κατανάλωσης στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων αντλούν βρετανικές και όχι μόνο εταιρείες. Για παράδειγμα, η ελβετική εταιρεία κατασκευής κοσμημάτων και ρολογιών Richemont είδε τα έσοδά της να μειώνονται αισθητά μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι. Αντίθετα, στη Μ. Βρετανία οι εισπράξεις είναι πλέον εξαιρετικές.

Η πτώση της στερλίνας δεν έχει αρνητικές συνέπειες για τους βρετανικούς τραπεζικούς κολοσσούς, όπως η HSBC και η Barclays, ούτε για τους πετρελαϊκούς ομίλους της χώρας, τη Shell και την BP, οι οποίες κάνουν τους ισολογισμούς τους σε δολάρια.

Στους αναμφίβολα κερδισμένους της εξασθενημένης λίρας συγκαταλέγονται οι βρετανικές εταιρείες εξαγωγής. Τα προϊόντα τους γίνονται φθηνότερα σε άλλες χώρες, με αποτέλεσμα να αυξάνεται σημαντικά ζήτηση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η φαρμακοβιομηχανία GlaxoSmithKline, που αντλεί ένα σημαντικό μέρος των εσόδων της από τις ΗΠΑ.

Facebook Comments