Στον ρυθμό της «Μαύρης Παρασκευής» ή «Black Friday» το ελληνικό λιανεμπόριο, καθώς γνωστές αλυσίδες καταστημάτων αποφάσισαν να ακολουθήσουν τη μόδα και να ανακοινώσουν δελεαστικές προσφορές για τους καταναλωτές. Το αδιαχώρητο έξω από καταστήματα σε Αθήνα (ιδίως σε αυτά που καταλήγει η Αττική Οδός), Θεσσαλονίκη, Χανιά και Πάτρα.

Η «Black Friday» θεσπίστηκε στις ΗΠΑ και εορτάζεται σε αρκετές χώρες, την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου και είναι μια ημέρα όπου τα καταστήματα πραγματοποιούν μεγάλες εκπτώσεις έως 80%.

«Να θυμόμαστε ότι και κατά τη διάρκεια των προσφορών, τα δικαιώματά μας ως καταναλωτές εξακολουθούν να ισχύουν στο ακέραιο» δήλωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο η αναπληρώτρια συνήγορος Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη.

Μεγάλη συμμετοχή εμπόρων και επιχειρήσεων

Μεταξύ των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά και έχουν ανακοινώσει ότι θα συμμετάσχουν στην «Black Friday», είναι τα εμπορικά κέντρα River West και Athens Metro Mall, τα εκπτωτικά χωριά στα Σπάτα McArthurGlen και Smart Park, οι αλυσίδες τεχνολογικών προϊόντων Public και Πλαίσιο, η αλυσίδα καταστημάτων ΓΕΡΜΑΝΟΣ, η αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών Media Markt, η αλυσίδα επίπλων ΕΝΤΟΣ, η αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού JYSK, η αλυσίδα κοσμημάτων και αξεσουάρ Folli Follie, η GAP, τα Marks and Spencer και πολλές ακόμα εμπορικές επιχειρήσεις (αλυσίδες ή εμπορικά καταστήματα).

Σημαντικό εργαλείο προώθησης της «Black Friday» για τις εμπορικές επιχειρήσεις είναι τα κοινωνικά δίκτυα, μέσω των οποίων ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις προσφορές των προϊόντων τους.

Σύμφωνα με τις προσφορές που έχουν ανακοινωθεί, το ποσοστό των εκπτώσεων θα φτάνει έως 80% από την αρχική τιμή (όχι τη χαμηλή τιμή outlet που ισχύει ήδη στο εκπτωτικό χωριό) με έως και 40% έκπτωση από την τιμή outlet.

Η πρώτη αλυσίδα που ξεκίνησε από την περασμένη εβδομάδα σχετική διαφημιστική καμπάνια είναι τα Public. Συγκεκριμένα, στην ιστοσελίδα της αλυσίδας οι μέρες μετρούν αντίστροφα προτρέποντας τους καταναλωτές να πάνε στα καταστήματα Public για να προμηθευτούν προϊόντα σε δελεαστικές τιμές.

Η δανέζικη αλυσίδα ειδών για το σπίτι JYSK ανακοίνωσε ότι αναμένει ρεκόρ προσέλευσης πελατών. Προκειμένου να δώσει σε ακόμα περισσότερους πελάτες την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν τις πιο σημαντικές προσφορές η εταιρεία επεκτείνει για όλο το διάστημα 24-27 Νοεμβρίου τη διάρκεια ισχύος των «Black Friday» προσφορών της.

Παράλληλα το e-shop, JYSK.gr θα λειτουργήσει στο ίδιο κλίμα ενώ για πρώτη φορά η JYSK θα λανσάρει την Cyber Monday (Διαδικτυακή Δευτέρα), αμέσως μετά το Σαββατοκύριακο της «Black Friday», με προσφορές σε προϊόντα που είναι αποκλειστικά διαθέσιμα online και δεν διατίθενται στα φυσικά καταστήματα της JYSK.

Επιπλέον, η JYSK έχει φροντίσει ώστε τα καταστήματα να έχουν τροφοδοτηθεί με μεγαλύτερες ποσότητες κατά τη διάρκεια της «Black Friday» καθώς επίσης να υπάρχει επιπλέον προσωπικό

Κορκίδης: Δεν είναι κάτι κακό

Την ευχή η «Black Friday», πρακτική που εφαρμόζεται φέτος για πρώτη φορά στην Ελλάδα, να έχει θετικά αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις λιανεμπορίου εξέφρασε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης.

Αν και σημειώνει ότι τέτοιου είδους εισαγόμενες πρακτικές, όπως οι «Black Friday προσφορές» είναι βέβαιο ότι δεν θα δώσουν λύση στο γενικό πρόβλημα της μειωμένης κατανάλωσης στην ελληνική αγορά, επισημαίνει ότι ίσως βοηθήσει κάποιους κλάδους, όπως τα ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά και τα είδη τεχνολογίας, να αναπληρώσουν κάτι από το κακό δεκαήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων.

Σε κάθε περίπτωση, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ επισημαίνει ότι δεν είναι απαραίτητα κάτι κακό και πως εάν, πράγματι, βγουν έστω και κάποιοι ωφελημένοι από την “Black Friday”, τότε του χρόνου θα πρέπει να υπάρξει καλύτερη οργάνωση.

Η δήλωση του κ. Κορκίδη:

«Η χρήση στην ελληνική αγορά της γνωστής στις ΗΠΑ και αλλού “Black Friday” μπορεί να μην είναι εύηχη, μπορεί να παραπέμπει σε άλλα πράγματα, αλλά δεν είναι απαραίτητα κάτι κακό. Μπορεί να κατακλύζει τους καταναλωτές με διαφημίσεις υψηλών εκπτώσεων από επώνυμες αλυσίδες, εμπορικά και εκπτωτικά κέντρα, αλλά δεν αποκλείει κανένα μικρομεσαίο έμπορο να συμμετέχει, εάν το επιθυμεί, είτε ως επιχείρηση, είτε σε τοπικό επίπεδο ως εμπορικός σύλλογος, φυσικά στο πλαίσιο των όσων ισχύουν για τις προσφορές και μάλιστα με την απαραίτητη διαφήμιση πληρωμένη!

Αναμφίβολα κατά καιρούς οι Έλληνες έμποροι έχουμε εισάγει προς αξιοποίηση πρακτικές εξωτερικού σχετικές με τις προωθητικές ενέργειες και τις μεθόδους marketing του λιανεμπορίου, προς τους καταναλωτές, (βλέπε π.χ. Αγ. Βαλεντίνου, λευκές νύχτες κ.ά.). Ωστόσο, κάθε επιχειρηματική δράση αυτού του τύπου, έχει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα για το σύνολο τόσο των επιχειρήσεων, όσο και των καταναλωτών, όταν προκύπτει στο σωστό “timing”, όταν επικοινωνείται έγκαιρα και συνδέεται με το εν γένει οικονομικό περιβάλλον.

Στην Αμερική, για παράδειγμα, η “Black Friday” είναι συνδεδεμένη με την έναρξη της περιόδου των εορτών και φαντάζομαι το ίδιο προσδοκούμε να επιτύχουμε και στην ελληνική αγορά, αφού τα Χριστούγεννα είναι μόλις σε ένα μήνα από σήμερα, ενώ μεσολαβούν πολλές γνωστές ονομαστικές εορτές τον Δεκέμβριο.

Περιμένουμε, όμως, αλήθεια ότι η “Black Friday” στην Ελλάδα θα είναι τόσο αποδοτική σε μία εποχή βαθιάς καταναλωτικής ύφεσης; Ίσως όχι, αλλά για κάποιους κλάδους, όπως τα ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά και τα είδη τεχνολογίας, από όπου άλλωστε ξεκίνησε η ιδέα, ίσως βοηθήσει να αναπληρώσουν κάτι από το κακό δεκαήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Άλλωστε, σε πολλά είδη δεν υπάρχει φθινοπωρινή ή χειμερινή σεζόν, όπως συμβαίνει με την μόδα και την εποχικότητα στην ένδυση και υπόδηση.

Τώρα σε τι συνίσταται η καθ ημάς, “αμερικανιά” Black Friday; Ίσως σε μία Παρασκευή με γενναίες προσφορές, ίσως σε μια ημέρα ρευστοποίησης stock και υπολοίπων προηγούμενης περιόδου; Γιατί όχι, αρκεί να το γνωρίζει ο καταναλωτής και ο έμπορος να είναι όπως πάντα προσεκτικός στο διαχωρισμό των ειδών που πουλά με μειωμένη τιμή. Τα είδη που θα πουληθούν με αυτούς τους όρους μπορεί να είναι εντός ή εκτός σεζόν και να εμπίπτουν έτσι κι αλλιώς και σε άλλες περιόδους προσφορών και εκπτώσεων.

Όπως, όμως, και να έχει οφείλουν όλοι να εφαρμόζουν τον ισχύοντα νόμο περί προσφορών, που ως γνωστό, μπορούν να διαρκούν έως 10 ημέρες για το 50% των ειδών/κωδικών που διαθέτει το κατάστημα που τις διενεργεί.

Σε κάθε περίπτωση, εφόσον δεν τίθεται κανένα θέμα διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας και βεβαίως δεν προσθέτει Κυριακές, οφείλουμε να περιμένουμε να δούμε το αποτέλεσμα συνολικά. Εάν, πράγματι, βγουν έστω και κάποιοι ωφελημένοι από την “Black Friday” θα το εξετάσουμε στη βάση, “από όλους, για όλους”.

Δεν νομίζω ότι επιτρέπεται σε ανθρώπους της αγοράς, να αντιδρούν στο γεγονός να πουλάνε τα καταστήματα φθηνότερα, εάν πράγματι μπορούν να το κάνουν. Η ΕΣΕΕ εδώ και χρόνια, προτρέπει, βεβαίως, ότι ανεξάρτητα με προσφορές και εκπτώσεις, θα πρέπει να υιοθετήσουμε περισσότερο τη πρακτική της “μίας τιμής, χαμηλής τιμής όλο το χρόνο”, η οποία είναι λιγότερο εντυπωσιακή, αλλά πιo χρήσιμη και απαραίτητη για τον Έλληνα καταναλωτή, σήμερα.

Τέτοιου είδους εισαγόμενες πρακτικές, όπως οι “Black Friday προσφορές” είναι βέβαιο ότι δεν θα δώσουν λύση στο γενικό πρόβλημα της μειωμένης κατανάλωσης στην ελληνική αγορά και αυτό το ξέρουμε όλοι. Δεν παύει, όμως, να είναι μια προσπάθεια προσέλκυσης των καταναλωτών, πριν τις γιορτές είτε για να δουν, είτε να αγοράσουν. Μάλιστα, θα ήταν ευχής έργο, να είχαμε “Black Friday” στα ταμεία των τραπεζών και της εφορίας εκτός από τα εμπορικά καταστήματα, αλλά δυστυχώς εκεί έχουμε “Blood Friday”, αφού δάνεια και φόροι μας έχουν πιει το αίμα, χωρίς μάλιστα ιδιαίτερη προτίμηση στην ημέρα.

Μακάρι, λοιπόν, όλες οι ελληνικές επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που θα το δοκιμάσουν για πρώτη φορά, είτε με τη διαφήμιση στα ΜΜΕ, είτε με ΕΚΠΤΩΣΗ ΕΠΙ ΤΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ, να έχουν θετικά αποτελέσματα και εδώ θα είμαστε να το οργανώσουμε καλύτερα του χρόνου, μήπως και δούμε όλοι μαζί, άσπρη μέρα.

Η ΕΣΕΕ πάντως, όπως και να έχει, εύχεται καλές δουλειές σε όλους!

Facebook Comments